Gå til innhold

FU: Hvordan ser du på overvektige?

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015
Skrevet

Må si jeg reagerte på den med selvskadere jeg også.

Overvekt kan også i aller høyeste grad ha psykiske problemer som årsak eller i seg selv være psykisk et fundert problem. Dermed synes jeg det blir rart og litt kunstig å skille slike problemer fra andre, relaterte problemer, som feks alkoholisme eller selvskading ved kutt.

Moralsk indignasjon rettes mot ulike ting over tid. Nå er fedme i fokus i alle fora, og dermed også mer "tabu"/ motsetning til et bra liv/bra menneske?

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

19

• ShitDiddelyDo

6

• streker paa veggen..!

6

• hidi

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ylvali1365381015
Skrevet

Enig, livet er ikke rettferdig, det er nå helt sikkert.

Men det hjelper ikke å surve over at kameraten eller venninna kan spise hva som helst uten å legge på seg.

Hver enkelt må passe på seg selv og tilpasse seg etter det.

Aaah, jadda,jadda! ;-/

;-)

Skrevet

Aaah, jadda,jadda! ;-/

;-)

Du ser ut som jadda,jadda du....

ylvali1365381015
Skrevet

Det er nok ofte vi overvektige selv som har mindreverdihetskomplekser og som ser ned på oss selv. Om andre ikke ser ned på oss, så er det ihvertfall mange som mener at de har rett til å kommentere oss i vårt påhør, det har jeg opplevd flere ganger. "Hva gjør du her'a di feite megge?" f.eks.

??!!! Hvaa? Slike kommentarer har jeg heldigvis aldri overhørt noen si, hverken til meg eller andre.

Om jeg hadde overhørt slike oppgulp hadde jeg ikke vært nådig, er nesten takknemlig for at jeg og omgivelsene er spart for et slikt scenario... Hjelpe meg! ;-)

ylvali1365381015
Skrevet

Du ser ut som jadda,jadda du....

Åjasså?! ;-P

ylvali1365381015
Skrevet

Klarer ikke se på overvektige som en ensartet rase, og bedømmer dere derfor ikke basert på utseende.

Nøyaktig som jeg ikke dømmer noen andre etter utseende.

Men det er klart: hvis jeg ser et overvektig kvinnfolk sitte ute og dytte i seg sjokoladekake mens hun diskuterer det siste innenfor slankepiller med sine venninner, ser jeg på henne som mindre lur.

Det har dog intet med at hun er overvektig å gjøre. Bare at hun _er_ mindre smart.

Riktig!

Da putter du den fiktive dama di i riktig kategori, spør du meg.

Mange ville kun brukt kategorien feit som forklaringsmodell, fordi den gjerne overskygger alt annet en overvektig person også kan være. (Feit og dum eller feit og intelligent osv..)

I slike tilfeller er det dumskapen/inkonsekvensen som bør "fordømmes", ikke fedmen i seg selv...

Skrevet

Nei jeg ser ikke ned på overvektige.

Men jeg kan desverre ikke noe for at jeg tenker mitt hvis jeg ser en person på 130kg på McDonalds. Kanskje, som noen lenger ned her sier, har vedkommende en kosedag, men jeg tviler på at alle de overvekige jeg ser på McDonalds har kosedag, for å si det sånn.

Igår, på bussen, satt det en dame på tja rundt 120 kg tenker jeg, kanskje mer. Hun satt å drakk Coca Cola og spiste en snickers, og jeg så hun hadde en halvtom fanta (ikke light) i vesken som hun også sannsynligvis hadde drukket opp. I sånne tilfeller tenker jeg at det ikke er rart hun så ut som hun gjorde.

ylvali1365381015
Skrevet

Nei, de er jo så mye større en meg! Må se opp! :)

*spøk!*

Nei, gjør ikke det.. veldig mye fedme, sånn at jeg ser at de har problemer for og bevege seg så kan jeg synes veldig synd på dem.

Vi vet jo at det er tøft og forrandre en godt innarbeidet livstil, og sånn jeg har forstått det så er det og bli overvektig også veldig mye i genene.. At det er de som ikke kan noe for det heller.

Jeg er ekstremt undervektig.. veier 55k og er litt over 175 et sted..

Jeg spiser og jeg trener, men legger ikke på meg.. det er stress.. så da er det jo lett for meg og se at det godt kan fungere andre veien.

Tren sjeldnere, spis mer!

;-) Og slapp godt av, mentalt og fysisk, når du kan. Ikke spis lettprodukter, det trenger ikke slanke folk som trener uansett.

På den annen side er overvekt korrelert med stress og søvnmangel, så du må kanskje også overveie det? ;-)

Kurs finnes kanskje også, med ukentlig veiing og peptalk.

Lykke til! :-)

streker paa veggen..!
Skrevet

Nei, de er jo så mye større en meg! Må se opp! :)

*spøk!*

Nei, gjør ikke det.. veldig mye fedme, sånn at jeg ser at de har problemer for og bevege seg så kan jeg synes veldig synd på dem.

Vi vet jo at det er tøft og forrandre en godt innarbeidet livstil, og sånn jeg har forstått det så er det og bli overvektig også veldig mye i genene.. At det er de som ikke kan noe for det heller.

Jeg er ekstremt undervektig.. veier 55k og er litt over 175 et sted..

Jeg spiser og jeg trener, men legger ikke på meg.. det er stress.. så da er det jo lett for meg og se at det godt kan fungere andre veien.

Spiser mye og trener LITE skulle det stå ser jeg ;)

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg vil være like glad i en person som er tykk som tynn. Men jeg tror at en svært overvektig person har et annet problem, som viser seg i form av overvekt. Så av den grunn syns jeg nok litt synd på dem.

Samtidig reagerer jeg når jeg ser tykke mennesker kjøper "junk" ute, enten til seg selv eller barna sine. Fordi jeg er så streng med hva jeg selv spiser, føler jeg litt at de mangler kontroll. Men det er vel en del av problemet? Og jeg reagerer når barna er like tykke som foreldrene, fordi jeg mener at barn bør få gode og sunne matvaner fra de er små...

Kontrollfokus kan også føre med seg problemer ifht bla mat.

Mennesker som fører et nøye regnskap over livet for å strekke til/være flinke anser jeg som anstrengte og lettere nevrotiske, særlig dersom vedkommende er gjennomført og ellers tynn.

Nevrotisisme.

Nå er det ikke deg jeg sikter til. bare så det er understreket. Har flere venner og en søster som nærmest er litt spiseforstyrret i så måte. Det kan lett tippe over fra sunt kosthold og naturlig forhold til mat, kos og egen kropp til forstyrrelser og usunn psyke, også i "motsatt" ende av skalaen.

Skrevet

Eg reagerer på både det du og mange andre skriv. De mister sympatien når de ser ein overvektig ete kake (eller burger, eller kva det no er). Om du ser ein tilfeldig overvektig (eller for så vidt smellfeit) person, veit du vel ingenting om kor ofte personen et Syndig, Forbudt Og Skrekkeleg Usunn Mat? Kva som er i kjøleskapet heime, og korleis måltida vanlegvis er?

Det må ikkje bli slik at ein *aldri* kan ete usunt, ein må berre kunne regulere det til å bli ved spesielle anledningar, og moderate mengdar.

Men det er nok lett å sjå kaka på Smellfeitas fat som ein del av den daglege dietten...

Det treng berre slett ikkje vere slik.

Du har et poeng men helt seriøst - når en ser en smellfeit person på McDonalds bestille seg en kembo burger og den største pommes frites, så er sannsynligheten for at vedkommende har gjort dette mange ganger før ganske så stor. En annen ting er at en såkalt kosedag er jo som regel i helgene, hva er da unnskyldningen for at man går på McDonalds på en onsdag?

streker paa veggen..!
Skrevet

Tren sjeldnere, spis mer!

;-) Og slapp godt av, mentalt og fysisk, når du kan. Ikke spis lettprodukter, det trenger ikke slanke folk som trener uansett.

På den annen side er overvekt korrelert med stress og søvnmangel, så du må kanskje også overveie det? ;-)

Kurs finnes kanskje også, med ukentlig veiing og peptalk.

Lykke til! :-)

Uff, spise ENDA mere?

Hadde blitt så matlei ! ;)

Men jeg spiser kanskje ikke store mange store måltider, men smågummler nesten alltid på noe. Så føles ut som jeg spiser konstant ;)

coaching... Hmmmm... nææh.. jeg blir vel feit med åra jeg også en gang, trenger ikke haste dette!! hehe :)

fei1365380229
Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på overvektige, men jeg må jo innrømme at jeg av og til stusser over hva de tilfører kroppen sin av drittmat. En pølse i brød med full pakke på statoilen til frokost er jo ikke akkurat til noen hjelp for å si det sånn.

Jeg skjønner at for de fleste som er ekstremt overvektige så ligger det ganske mye på det psykiske og på innlæringen. Hører veldig mange si at hvis jeg først har tatt et kakestykke kan jeg like godt ta 4 for da har jeg jo sprukket allikevel.

ylvali1365381015
Skrevet

Uff, spise ENDA mere?

Hadde blitt så matlei ! ;)

Men jeg spiser kanskje ikke store mange store måltider, men smågummler nesten alltid på noe. Så føles ut som jeg spiser konstant ;)

coaching... Hmmmm... nææh.. jeg blir vel feit med åra jeg også en gang, trenger ikke haste dette!! hehe :)

Hihi, få og store måltider er tingen vettu!

Levde i årevis med fem-seks timer mellom hvert måltid, ble ofte kun to pr dag. Og da var jeg skikkelig sulten, spiste mye.

Derav mine ekstra kilo som nå er på vei bort.

Flere tips? Bare spør!! Ikke bare bare å være for tynn heller... ;-)

fei1365380229
Skrevet

Du har et poeng men helt seriøst - når en ser en smellfeit person på McDonalds bestille seg en kembo burger og den største pommes frites, så er sannsynligheten for at vedkommende har gjort dette mange ganger før ganske så stor. En annen ting er at en såkalt kosedag er jo som regel i helgene, hva er da unnskyldningen for at man går på McDonalds på en onsdag?

Jeg er helt enig med deg i at ofte ser man de overvektige (fete) bestille den største menyen som finnes. Den inneholder mer enn dagsbehovet i kcal. Jeg har aldri bestilt den. Man skal kose seg, men ikke frotse :)

streker paa veggen..!
Skrevet

Hihi, få og store måltider er tingen vettu!

Levde i årevis med fem-seks timer mellom hvert måltid, ble ofte kun to pr dag. Og da var jeg skikkelig sulten, spiste mye.

Derav mine ekstra kilo som nå er på vei bort.

Flere tips? Bare spør!! Ikke bare bare å være for tynn heller... ;-)

Fungerer ketchup på ALT bra? Eller har det ingen effekt, jeg har jo ketchup på nesten alt.. :o

Nei, tror dette er mye mere en bare hva man spiser jeg, for jeg går nesten aldri sulten og er syltynn..

ylvali1365381015
Skrevet

Fungerer ketchup på ALT bra? Eller har det ingen effekt, jeg har jo ketchup på nesten alt.. :o

Nei, tror dette er mye mere en bare hva man spiser jeg, for jeg går nesten aldri sulten og er syltynn..

Ketchup?

Nå tror jeg du sendt svaret ditt i feil retning. Jeg mottok uansett et svar jeg ikke skjønner stort av. ;-)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at ofte ser man de overvektige (fete) bestille den største menyen som finnes. Den inneholder mer enn dagsbehovet i kcal. Jeg har aldri bestilt den. Man skal kose seg, men ikke frotse :)

Nettopp! Jeg kunne aldri bestilt meg den største menyen på Maccern, hadde isåfall hatt dårlig samvittighet i en månede ;)

Jeg ser flere under her nevner at det kan jo hende de har kosedag, men uansett hvor mye kosedag man har så er det ingen unnskyldning til å bestille en trippel big mac, med stor pommes frites, og ekstra stor cola. Og det er som sagt de jeg reagerer på. En overvektig person som bestiller seg en salat, eller en liten hamburger for den saks skyld, tenker jeg ikke noe på..

streker paa veggen..!
Skrevet

Ketchup?

Nå tror jeg du sendt svaret ditt i feil retning. Jeg mottok uansett et svar jeg ikke skjønner stort av. ;-)

Var "ketchup på alt" et bra tips lissom for og bli litt rundere? :)

men må løpe.. ut i kulla! :)bibi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...