Gå til innhold

FU: Hvordan ser du på overvektige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på overvektige, men når jeg ser _svært_ overvektige personer så hender det jeg lurer på hvordan det er mulig å bli så overvektig - man våkner liksom ikke en morgen og har lagt på seg 50 kg heller. Det må da være mulig å gripe tak i problemet før man tipper over 150 kg?

Det har jeg også lurt på.

Selv har jeg en maks grense på hva jeg selv synes jeg kan veie. Hvis jeg når denne grensen, begynner jeg automatisk å være mer påpasselig på hva jeg spiser for å ikke gå over maksgrensen min. Hvis (forhåpentligvis når) jeg får barn, må kanskje denne grensen oppjusteres littegranne, men inntil da kommer jeg til å holde meg til den jeg har nå :)

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

19

• ShitDiddelyDo

6

• streker paa veggen..!

6

• hidi

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Nettopp! Jeg kunne aldri bestilt meg den største menyen på Maccern, hadde isåfall hatt dårlig samvittighet i en månede ;)

Jeg ser flere under her nevner at det kan jo hende de har kosedag, men uansett hvor mye kosedag man har så er det ingen unnskyldning til å bestille en trippel big mac, med stor pommes frites, og ekstra stor cola. Og det er som sagt de jeg reagerer på. En overvektig person som bestiller seg en salat, eller en liten hamburger for den saks skyld, tenker jeg ikke noe på..

Jeg er fullstendig enig i at man skal kunne kose seg litt en gang i uken, men er man av den typen som legger på seg bare man ser på en bolle (som meg) så må man faktisk tenke og forsake hele tiden.

Jeg blir irritert når folk sier til mannen min at ja du kan jo bare spise akkurat hva du vil så deg er det ikke noe farlig med. Han er tynn, men har veid 15 kilo mer før vi begynte å skjerpe kostholdet hjemme. Det er veldig ofte at overvektige sammenligner hva de "tynne" spiser til fest.

Jeg sier ikke at ting ikke er vanskelige, men det er som regel en grunn til at folk blir overvektige. Og jeg syns forferdelig synd på folk som nesten ikke klarer å bevege seg pga. dette fordi de får et så begrenset liv.

ylvali1365381015
Skrevet

Var "ketchup på alt" et bra tips lissom for og bli litt rundere? :)

men må løpe.. ut i kulla! :)bibi

jeg kan ikke huske å ha forskrevet ketchup, det må være noen andre.

Kle deg godt da, tynne mennesker har jo ikke naturlig isolering!

;-)

Haaade!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Overvekt kan også i aller høyeste grad ha psykiske problemer som årsak eller i seg selv være psykisk et fundert problem. Dermed synes jeg det blir rart og litt kunstig å skille slike problemer fra andre, relaterte problemer, som feks alkoholisme eller selvskading ved kutt.

Moralsk indignasjon rettes mot ulike ting over tid. Nå er fedme i fokus i alle fora, og dermed også mer "tabu"/ motsetning til et bra liv/bra menneske?

Klart overvekt kan ha psykiske årsaker. Spesielt ekstrem overvekt.

Men det er ikke til å komme bort fra at mange har seg selv å takke. Vi spiser usunn mat. Vi er i mindre aktivitet enn tidligere. Der folk på min (og jeg antar din) alder var ute og lekte som barn, sitter unga like gjerne inne med playstation i dag. De fleste har langt mer stillesittende arbeid i dag enn tidligere. Det er langt mer stress med jobb i dag enn for 20 år siden, og mange voksne tyr til hurtigmat, micromat - og felles for hurtig- og micromat er at det er at det nesten alltid er usunn mat.

Og foresattes kosthold smitter over på unga.

De fleste vet ikke engang hva sunn mat er, og spesielt her til lands baserer fortsatt veldig mange måltidene sine på brød med diverse pålegg.

Det er ikke spesielt sunt.

Barn påvirkes av sine foreldre, og dagens foreldre vet i stor grad ikke selv hva et forsvarlig kosthold er.

Gjest selv tynn
Skrevet

Jeg ser ikke ned på dem. Men hvis de sitter og prater om at de egentlig er syke (stoffskifte, blodsukker, forbrenning, grov beinbygning osv.) tenker jeg mitt. Jeg er selv svært slank, og jeg spiser MYE mindre enn de fleste jeg kjenner, og absolutt mye mindre enn mine overvektige venner (selvfølgelig).

Det folk skriver under her om å unne seg noe på McDonakds, kake på kafe osv. er helt fremmed for meg. Jeg spiser kanskje på McDonalds el en gang i året, nesten aldri kaker, nesten aldri godterier (det går måneder mellom hver gang). Drikker brus to ganger i måneden kanskje? Og det er ikke vanskelig for meg for jeg tenker ikke på det, har ingen trang til det, er ikke glad i det.

Mine overvektige venner spiser sjokolade hver dag, kaker, boller, desserter, brus, osv. mange ganger i uken. Så spiser vi kanskje det samme til middag eller lunsj, eller på en fest, og så sier de til meg at jeg er såååå heldig som kan spise det jeg vil og at de er uheldige som har dette problemet med forbrenningen. Da hender det jeg tenker, er de litt dumme som ikke ser sammenhengen mat og overvekt? (Men de er gode venner av meg altså, jeg gidder bare ikke å snakke om matvaner med dem).

Jeg skjønner at det er svært vanskelig å endre dårlige vaner, men først må man innse at det er dårlige vaner man har.

ylvali1365381015
Skrevet

Men det er ikke til å komme bort fra at mange har seg selv å takke. Vi spiser usunn mat. Vi er i mindre aktivitet enn tidligere. Der folk på min (og jeg antar din) alder var ute og lekte som barn, sitter unga like gjerne inne med playstation i dag. De fleste har langt mer stillesittende arbeid i dag enn tidligere. Det er langt mer stress med jobb i dag enn for 20 år siden, og mange voksne tyr til hurtigmat, micromat - og felles for hurtig- og micromat er at det er at det nesten alltid er usunn mat.

De fleste vet ikke engang hva sunn mat er, og spesielt her til lands baserer fortsatt veldig mange måltidene sine på brød med diverse pålegg.

Barn påvirkes av sine foreldre, og dagens foreldre vet i stor grad ikke selv hva et forsvarlig kosthold er.

Der er jeg enig. Blir sjokkert over hvor lite variert spesielt barn spiser nå om dagen. Poden har flere kompiser som bare liker to typer pålegg (søtt er gjerne en gjenganger), pølse, pasta og taco, ispedd litt pizza og pannekaker. Nei, det er ikke en klisje uten grunn, det stemmer etter min erfaring.

En som spiste middag her visste ikke hva fiskesuppe var(?) og nesten ingen "liker" grønnsaker... Stort sett er det fiskepinner som svømmer i havet. Og sjelden opplever jeg at middagsgjester spiser det de får.

Trist. Og en utakknemlig oppgave å være vert da...

Jeg har spillfrie dager minst tre dager pr uke, og ikke mer enn to timer med skjermaktivitet i skoleuka de dagene det er fritt fram.

"Verdens strengeste mor", nemlig. ;-)

Jeg bør vel redusere egen akt i takt med sønnens, huff...

ylvali1365381015
Skrevet

Men bare en av alle de gutten kjenner kan kalles overvektig. De fleste er magre, og feilernærte.

Skrevet

Jeg ser ikke ned på overvektige mennesker, og jeg fester meg ikke så mye ved hva de forsyner seg med av mat o.l. Og å kommentere hva folk spiser synes jeg er uhøflig uansett om de er tynne, tykke eller midt i mellom.

Men jeg synes synd på de som er overvektige, det gjør jeg. De har et helseproblem, de ser ikke så attraktive ut og de har tyngre for å bege seg.

Og jeg har skjønt såpass som at det ikke er "bare" å slanke seg. Ikke "bare" å begynne å trene skikkelig heller. Kroppen vil ofte stritte i mot hvis den er utrent, og dørstokkmila er velkjent.

Gjest Pontiac
Skrevet

Her er det snakk om psykisk sykdom mer enn en fysisk tilstand av sult.

Skjønner du folk dom driver med selvskading på andre måter da?

Jeg vil kalle slik ekstrem fedme for en slags selvskading...

Skjønner vi mennesker som tar sitt liv? Med mat eller pistol? (For å si det litt dramatisk).

Nei, det er nok en sykelig tilstand, som sitter i psyken og derfor er så vanskelig å snu. Sikkert på linje med alkoholisme og narkomani, som jo også er like mye psykisk so fysisk avhengighet...

Ja, jeg er fullt klar over det.

Men det er nå ennå slik at man blir litt oppgitt over at folk skader seg selv alikavel, som med røyking for. eks.

Det er vel bare sånn det er.

Gjest Pontiac
Skrevet

Eg reagerer på både det du og mange andre skriv. De mister sympatien når de ser ein overvektig ete kake (eller burger, eller kva det no er). Om du ser ein tilfeldig overvektig (eller for så vidt smellfeit) person, veit du vel ingenting om kor ofte personen et Syndig, Forbudt Og Skrekkeleg Usunn Mat? Kva som er i kjøleskapet heime, og korleis måltida vanlegvis er?

Det må ikkje bli slik at ein *aldri* kan ete usunt, ein må berre kunne regulere det til å bli ved spesielle anledningar, og moderate mengdar.

Men det er nok lett å sjå kaka på Smellfeitas fat som ein del av den daglege dietten...

Det treng berre slett ikkje vere slik.

Nei, det trenger ikke det.

Men som med røykere, en blir oppgitt over dem også, vi vet jo ikke hvor ofte de røyker heller for å si det sånn.

Forskjellen er at røyk er røyk, sånn sett har de slankende bitte lite forsprang, det er svært mye god men alikavel litt sundere mat.

Gjest Pontiac
Skrevet

Men det er avhengighet! Jeg røyker og vet at jeg sannsynligvis vil dø av det, men likevel klarer jeg ikke å slutte....

Intellektet mitt forteller meg det, fornuften forteller det, men slutte...! Nei.

Det er forferdelig vanskelig for andre å forstå, som ikke har vært avhengig av noe.

Man spiser/røyker/bruker narkotika/drikker seg ihjel...

Det verste er at det går utover barna.. Jobbet i dagkigvare for mange hersens år siden, en familie på fem handlet der. Alle var ekstremt overvektige, og når jeg så hva de kjøpte, var jeg ikke det minste forbauset...Barna spiste selvfølgelig det samme som mor og far, og følgende ble deretter.

Jeg skjønner meget vel at det er vanskelig.

Fortrinnet til slankerne, om en kan kalle det det, er at de har mulighetene til å spise masse god mat, som alikavel er sunn.

Røykerne og alkoholikerne har kun røyk og alkohol, alt like "skadelig".

Men jeg har sypati, har alltid vært sjeleglad for at jeg har sluppet å slanke meg, jeg elsker mat.

ylvali1365381015
Skrevet

Ja, jeg er fullt klar over det.

Men det er nå ennå slik at man blir litt oppgitt over at folk skader seg selv alikavel, som med røyking for. eks.

Det er vel bare sånn det er.

Hrmf,hrrrm! ;-/

Jeg er vel en som scorer lavt hos deg da. Drikker vin hver helg, setter pris på en brisen opplevelse, elsker god mat og tar meg en røyk nå og da.

Er litt for rund, og spiser sunt stort sett. Er bare ikke helt konsekvent. Men er jo klar over at jeg strengt tatt kunne vært enda sunnere, mer korrekt og mer aktiv.

Ekkelt å tenke på? ;-)

Skrevet

Jeg skjønner meget vel at det er vanskelig.

Fortrinnet til slankerne, om en kan kalle det det, er at de har mulighetene til å spise masse god mat, som alikavel er sunn.

Røykerne og alkoholikerne har kun røyk og alkohol, alt like "skadelig".

Men jeg har sypati, har alltid vært sjeleglad for at jeg har sluppet å slanke meg, jeg elsker mat.

Jeg òg elsker mat, men til alt hell, kun sunn mat! Spiser ikke kaker, desserter, snacks eller sjokolade.

Men røyken trekker jo ganske mye ned :(

streker paa veggen..!
Skrevet

jeg kan ikke huske å ha forskrevet ketchup, det må være noen andre.

Kle deg godt da, tynne mennesker har jo ikke naturlig isolering!

;-)

Haaade!

Jo, altså du sa du hadde tips også lu...nevermind!!! vi dropper det :P

Gjest Pontiac
Skrevet

Hrmf,hrrrm! ;-/

Jeg er vel en som scorer lavt hos deg da. Drikker vin hver helg, setter pris på en brisen opplevelse, elsker god mat og tar meg en røyk nå og da.

Er litt for rund, og spiser sunt stort sett. Er bare ikke helt konsekvent. Men er jo klar over at jeg strengt tatt kunne vært enda sunnere, mer korrekt og mer aktiv.

Ekkelt å tenke på? ;-)

Folk gjør som de vil, derfor er det så og si ingen, iallefall ukjente som scorer lavt hos meg.

Jeg gidder helt enkelt ikke ha såpass sterke meninger om andre.

Dessuten så røyker jeg selv, tar en vin iblandt, har så godt som aldri trent i mitt liv, og sikkert en hel del andre svin på skogen også, så jeg er ikke rette ræva til å snakke for å si det sånn.

Gjest Pontiac
Skrevet

Jeg òg elsker mat, men til alt hell, kun sunn mat! Spiser ikke kaker, desserter, snacks eller sjokolade.

Men røyken trekker jo ganske mye ned :(

Ja, det gjør den. Men den er og laget slik at vi skal være slaver lenge :)

Meninger må vi få ha alle mann, men vi har alle våre svin på skogen.

Greit å tenke på det i blandt slik at meningene blir meninger og man ikke er så bombastisk mot andre.

Dessuten så røyker jeg selv. Liker vin og greier og, god mat, kaker, trener ikke, har aldri gjort det, plus plus plus sikkert en hel del til jeg ikke husker akkurat nå.

ylvali1365381015
Skrevet

Folk gjør som de vil, derfor er det så og si ingen, iallefall ukjente som scorer lavt hos meg.

Jeg gidder helt enkelt ikke ha såpass sterke meninger om andre.

Dessuten så røyker jeg selv, tar en vin iblandt, har så godt som aldri trent i mitt liv, og sikkert en hel del andre svin på skogen også, så jeg er ikke rette ræva til å snakke for å si det sånn.

;-P Rette rævva til å snakke?

Snakker mest med min orale åpning jeg da, prøver å holde analen lukket i det offentlige rom...

Haaahaaaha...

Skrevet

Ja, det gjør den. Men den er og laget slik at vi skal være slaver lenge :)

Meninger må vi få ha alle mann, men vi har alle våre svin på skogen.

Greit å tenke på det i blandt slik at meningene blir meninger og man ikke er så bombastisk mot andre.

Dessuten så røyker jeg selv. Liker vin og greier og, god mat, kaker, trener ikke, har aldri gjort det, plus plus plus sikkert en hel del til jeg ikke husker akkurat nå.

Men det blir feil å henge ut en gruppe. Vel, to grupper egentlig, vi røykere er ikke særlig populære heller...

De som driver ekstremsport, fartsglade bilister etc. De kan alle dø av det!

Men overvektige skal altså ha en vilje større enn alle andre?

Avhengighet er avhengighet, uansett...

Gjest Pontiac
Skrevet

;-P Rette rævva til å snakke?

Snakker mest med min orale åpning jeg da, prøver å holde analen lukket i det offentlige rom...

Haaahaaaha...

*ler* men nå er det jo slik at jeg sitter privat hjemme på mitt eget kontor da, og slettes ikke i det offentlige rom ;)

Gjest Pontiac
Skrevet

Men det blir feil å henge ut en gruppe. Vel, to grupper egentlig, vi røykere er ikke særlig populære heller...

De som driver ekstremsport, fartsglade bilister etc. De kan alle dø av det!

Men overvektige skal altså ha en vilje større enn alle andre?

Avhengighet er avhengighet, uansett...

Helt klart, hidi, avhengighet er avhengighet.

Det jeg mener at tykke har som fortrinn er jo at de kan "frotse" i mat som er både god og sunn.

Hvis du kunne røyket et slag sigaretter som var bare brøkdelen så farlige som de du røyker nå, hadde du byttet da?

Jeg hadde det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...