Gå til innhold

forstuet ankel - når kan jeg trene igjen?

Gjest basketberte

Anbefalte innlegg

Gjest basketberte

hei

for 5 uker siden forstuet jeg foten kraftig. nå rusler jeg rundt som vanlig. har ikke så veldig vondt i foten, og har såvidt begynt å trene igjen. teiper foten så godt jeg kan (legen forklarte meg hvordan). men så datt jeg da, og fikk vondt i foten igjen. men ikke overtråkkvondt. så det jeg lurer på er når jeg kan begynne å trene for fullt igjen. basket (som jeg trener) er en idrett hvor man beveger seg ofte sidelengs og med brå vendinger. jeg merket at dette tok på ankelen min i går. nå er den vond igjen. har også tråkket over denne ankelen før. ca en gang i året. finnes det noe måte å trene opp ankelen på slik at jeg slipper å halte rundt med jevne mellomrom?

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Hei, Det er tre ting som er viktig når du skal trene opp en ankel som er tråkket over. 1. De båndene som er røket må få tid til å gro. Det tar 6-8 uker i beste fall. 2. Du må styrke muskulaturen rundt ankelleddet. 3. Og kanskje viktigst du må trene balanse (eller propriocepsjon som det kalles "på fint"). Dersom du skal hindre at du tråkker over med denne ankelen stadig vekk er det helt avgjørende at du trener balanse. Det kan skje på et vippe brett eller på en balanse pute. Dette er trening du kan (og skal) starte med med en gang etter et overtråkk. Og først når balansen er like god som før, kan du regne deg som "frisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...