hidi Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Jeg fikk mitt første barn i -84, og det var hekt legitimt å være hjemmeværende. Mødre møttes på lekeplassen med barna, og vi koste oss alle skikkelig. Alt husarbeid falt på oss, inkludert middag. Så var det fars tur til å kose/leke/lese for podene. For meg var det en hellig tid... Sakte men sikkert forandret det seg, folk ville ha finere hus/bil og status. Hjemmeværende bke sett ned på som late... Presset på mødre økte i rekordfart. Ting koster penger, barnehager koster penger, og resultatet ble mindre tid til barna. Jeg dømmer ikke noen, men tror nok at flere mødre/fedre ville vært mer hjemme med barna... Nå kan ikke en mor eller far flytte ut med barna, uten underskrift fra motstridende part. Det minner meg om 50-60 år tilbake, da mor måtte bli i et hjem preget av vold og fyll. Hun hadde ikke råd til å forlate partneren. Mange kvinner/menn er i samme situasjon i dag, av ulike grunner... Et oppbrudd kan være forferdelig stygt, og den ene parten kan sette seg tvert på bakbena, uten tanke for hva som er best for barna...Personlig synes jeg det er tragisk. Man er i en tvangssituasjon, innesperret og uten fri vilje. Barns beste bør alltid være i høysete, og om en flytter ut med barna, betyr ikke det at den andre parten er uten rettigheter. Det kan være mye verre for de små å leve i et ishus... Selvfølgelig mener jeg at begge foreldre har lik grunn til samvær. Men det kan ordnes selv om en flytter ut med barna. At det ikke er automatikk i at mor skal ha barna er flott. de små trenger begge foreldre. Føler vi har gått litt tilbake i tid, når en foreldre, som ikke har det bra, ikke får flytte med barna i første omgang. Det var mine tanker. Og vil bare understreke at barna trenger _begge_ sine foreldre...! 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Hvis du gir automatisk anledning til å flytte ut med barna, uten den andres samtykke, gir du også den mishandlende part muligheten til å ta barna og flytte. Det var vel ikke det du ville? 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Hvis du gir automatisk anledning til å flytte ut med barna, uten den andres samtykke, gir du også den mishandlende part muligheten til å ta barna og flytte. Det var vel ikke det du ville? Nei, absolutt ikke! Tenkte ikke på den problematikken... Godt dere opplyser meg! Hvorfor i all verden tenkte jeg ikke på det? Men slike forhold bør/må politianmeldelse... 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Nei, absolutt ikke! Tenkte ikke på den problematikken... Godt dere opplyser meg! Hvorfor i all verden tenkte jeg ikke på det? Men slike forhold bør/må politianmeldelse... Uansett kan du ikke gi foreldre mulighet til å ta seg til rette på den andres bekostning på den måten. Jeg synes reglene er helt greie. I utgangspunktet regner man med at begge er egnede foreldre, og har like rettigheter. Det innebærer også at man skal slippe å oppleve å komme hjem til tomt hus der den andre har tatt barna og flyttet. Hvordan hadde du likt det selv? I spesielle tilfeller, f.eks. misbrukssituasjoner, har vi rettsapparatet. 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Uansett kan du ikke gi foreldre mulighet til å ta seg til rette på den andres bekostning på den måten. Jeg synes reglene er helt greie. I utgangspunktet regner man med at begge er egnede foreldre, og har like rettigheter. Det innebærer også at man skal slippe å oppleve å komme hjem til tomt hus der den andre har tatt barna og flyttet. Hvordan hadde du likt det selv? I spesielle tilfeller, f.eks. misbrukssituasjoner, har vi rettsapparatet. Jeg er ikke vant til de nye reglene! Jeg ble skilt for 14 år siden. Han flyttet ut og jeg ble boende i huset. Ingen som skrev under på noe som helst... Jeg skrev innlegget etter egne erfaringer fordi jeg ikke helt skjønner de nye, og vil derfor gjerne ha innspill. Var også samboer og den gangen hadde han ingen rettigheter. Jeg hadde full foreldrerett... Som du skjønner er jeg lettere forvirret...Har også foreldreretten til barna fra ekteskapet. Er 43 år og mye har tydeligvis skjedd siden mine var små! Min yngste er 13 år. 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Jeg er ikke vant til de nye reglene! Jeg ble skilt for 14 år siden. Han flyttet ut og jeg ble boende i huset. Ingen som skrev under på noe som helst... Jeg skrev innlegget etter egne erfaringer fordi jeg ikke helt skjønner de nye, og vil derfor gjerne ha innspill. Var også samboer og den gangen hadde han ingen rettigheter. Jeg hadde full foreldrerett... Som du skjønner er jeg lettere forvirret...Har også foreldreretten til barna fra ekteskapet. Er 43 år og mye har tydeligvis skjedd siden mine var små! Min yngste er 13 år. Er reglene så nye, da? Hvis man vil gjøre det sånn som dere gjorde, gjør man det på samme måten idag. Voksne mennesker flytter dit de vil, og trenger ikke noe samtykke. Men hvis _barna_ skal flyttes ut av felles hjem, må begge være enige. Er det egentlig så urimelig? 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Er reglene så nye, da? Hvis man vil gjøre det sånn som dere gjorde, gjør man det på samme måten idag. Voksne mennesker flytter dit de vil, og trenger ikke noe samtykke. Men hvis _barna_ skal flyttes ut av felles hjem, må begge være enige. Er det egentlig så urimelig? Må være meg som ikke helt har fulgt med... Leste en trådskriver med 3 barn, den yngste 6 mnd. Han ville ikke skrive under på noe papir, så hun kunne ikke flytte ut. Fikk så vondt av henne. Det er helvete på jord å bli tvunget til å bo sammen med mann/kvinne du vil skilles fra...Hun ammet det minste barnet og hadde dårlig økonomi. Utrolig vanskelig situasjon! Selvfølgelig bør barna være i høysete, men blir de det i et ishus? 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Må være meg som ikke helt har fulgt med... Leste en trådskriver med 3 barn, den yngste 6 mnd. Han ville ikke skrive under på noe papir, så hun kunne ikke flytte ut. Fikk så vondt av henne. Det er helvete på jord å bli tvunget til å bo sammen med mann/kvinne du vil skilles fra...Hun ammet det minste barnet og hadde dårlig økonomi. Utrolig vanskelig situasjon! Selvfølgelig bør barna være i høysete, men blir de det i et ishus? Det er sånne situasjoner man har rettsapparatet for. Blir man ikke enige, må man be andre om å bestemme. Tenkte på det du sa om "nytt" forresten. Da jeg flyttet fra eksen i 1993, var vi enige om at jeg skulle ha med sønnen vår, og hadde skrevet avtale om det. Folkeregisteret avviste min flyttemelding for ham, og krevde farens underskrift også. Det fikk de selvfølgelig - men reglene var altså sånn den gangen, og jeg tror de har vært sånn lenge. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Det er sånne situasjoner man har rettsapparatet for. Blir man ikke enige, må man be andre om å bestemme. Tenkte på det du sa om "nytt" forresten. Da jeg flyttet fra eksen i 1993, var vi enige om at jeg skulle ha med sønnen vår, og hadde skrevet avtale om det. Folkeregisteret avviste min flyttemelding for ham, og krevde farens underskrift også. Det fikk de selvfølgelig - men reglene var altså sånn den gangen, og jeg tror de har vært sånn lenge. Sånn var det da jeg flyttet ut i 2003 også, jeg måtte ha farens underskrift for å melde flytting for Snuppa. Men nå kan jeg ta henne med meg og flytte hvor jeg vil, til indre Finnmark om så er, uten at pappan har noe han skulle sagt. 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Det er sånne situasjoner man har rettsapparatet for. Blir man ikke enige, må man be andre om å bestemme. Tenkte på det du sa om "nytt" forresten. Da jeg flyttet fra eksen i 1993, var vi enige om at jeg skulle ha med sønnen vår, og hadde skrevet avtale om det. Folkeregisteret avviste min flyttemelding for ham, og krevde farens underskrift også. Det fikk de selvfølgelig - men reglene var altså sånn den gangen, og jeg tror de har vært sånn lenge. Ja, nytt for meg...Hadde aldri hørt om den loven før... *rødmer* En rettsak kan ta tid og de må bo sammen til dommen faller...? 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Ja, nytt for meg...Hadde aldri hørt om den loven før... *rødmer* En rettsak kan ta tid og de må bo sammen til dommen faller...? Det går an å få en midlertidig avgjørelse. 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Det går an å få en midlertidig avgjørelse. Det var da enda godt! Har tenkt mye på denne mamma`en. Hvem må man oppsøke da? 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Det var da enda godt! Har tenkt mye på denne mamma`en. Hvem må man oppsøke da? Advokat. Men jeg tror den aktuelle mammaen vil få god nok hjelp på familievernkontoret. Det sier seg selv at en baby som ammes må følge moren, og dermed er utfallet i retten gitt. Familievernkontoret kan forklare faren dette, og forhåpentligvis slipper de å gå så langt som til retten. 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Advokat. Men jeg tror den aktuelle mammaen vil få god nok hjelp på familievernkontoret. Det sier seg selv at en baby som ammes må følge moren, og dermed er utfallet i retten gitt. Familievernkontoret kan forklare faren dette, og forhåpentligvis slipper de å gå så langt som til retten. Skal jammen med lete etter den tråden! Hun var så dønn fortvilet, og svarene var veldig ymse... Takk for oppklaring og informasjon! 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Sånn var det da jeg flyttet ut i 2003 også, jeg måtte ha farens underskrift for å melde flytting for Snuppa. Men nå kan jeg ta henne med meg og flytte hvor jeg vil, til indre Finnmark om så er, uten at pappan har noe han skulle sagt. Hvorfor kan du det? Er visst så grønn på dette området at jeg blir helt flau... ER det fordi du fikk foreldreansvaret...? 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Hvorfor kan du det? Er visst så grønn på dette området at jeg blir helt flau... ER det fordi du fikk foreldreansvaret...? Det har ikke noe med foreldreansvaret å gjøre. Når den daglige omsorgen er avtalt, og barnet bor sammen med bare den ene, kan den ene forelderen flytte som h*n vil med barnet innen Norge. Det er bare barnets flytting ut av felles hjem som må godkjennes av begge foreldre, så sant de har felles foreldreansvar. 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Det har ikke noe med foreldreansvaret å gjøre. Når den daglige omsorgen er avtalt, og barnet bor sammen med bare den ene, kan den ene forelderen flytte som h*n vil med barnet innen Norge. Det er bare barnets flytting ut av felles hjem som må godkjennes av begge foreldre, så sant de har felles foreldreansvar. Trøste åog bære hvor lite jeg vet om dette tema! Hva er forskjellen på foreldreansvar og foreldrerett? Og hvorfor vet du alle svarene...? *lol* 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Trøste åog bære hvor lite jeg vet om dette tema! Hva er forskjellen på foreldreansvar og foreldrerett? Og hvorfor vet du alle svarene...? *lol* Foreldrerett finnes ikke. Daglig omsorg har den som har barnet boende fast hos seg. Foreldreansvar har de fleste, og det innebærer rett til informasjon om barnet, og rett til å være med på en del viktige avgjørelser. Hvorfor jeg vet det? Nødvendighet, dessverre. 0 Siter
hidi Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Foreldrerett finnes ikke. Daglig omsorg har den som har barnet boende fast hos seg. Foreldreansvar har de fleste, og det innebærer rett til informasjon om barnet, og rett til å være med på en del viktige avgjørelser. Hvorfor jeg vet det? Nødvendighet, dessverre. Men jeg har faktisk foreldreretten til alle mine tre barn. Da de var mindre reiste vi til Tyskland, passkontoret mente jeg måtte ha fars godkjennelse, men trygdekontoret sa at det trengte jeg ikke. Fikk pass uten fars godkjennelse. Og har papirer på at jeg kan ta alle avgjørelser angående barna alene... 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Men jeg har faktisk foreldreretten til alle mine tre barn. Da de var mindre reiste vi til Tyskland, passkontoret mente jeg måtte ha fars godkjennelse, men trygdekontoret sa at det trengte jeg ikke. Fikk pass uten fars godkjennelse. Og har papirer på at jeg kan ta alle avgjørelser angående barna alene... Du har foreldreansvaret, ikke foreldreretten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.