Gjest hanne manne Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Hva mener dere? Kunne ikke bare teksten vært som den var? http://www.nesteklikk.no/20061206/119989.html 0 Siter
fyrlykt Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Ser ikke noe problem i at de har fjernet ordet neger. Nå står snehvit og de syv dvergene for tur tenker jeg. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Helt vanlig at ting blir forandret etter som tiden går for å passe bedre inn i samtiden. Til og med bibelen er vel kraftig sensurert eller? 0 Siter
muriel Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Ser ikke noe problem i at de har fjernet ordet neger. Nå står snehvit og de syv dvergene for tur tenker jeg. "Snehvit og de syv personene med veksthemming." 0 Siter
Gjest hanne manne Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 "Snehvit og de syv personene med veksthemming." Det blir ikke det samme.... ;-) 0 Siter
tula Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 "Snehvit og de syv personene med veksthemming." *lol* 0 Siter
Mista nikket Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Lurer på hva de skal kalle disse sangene som heter "negroe spirituales" (usikker på skrivemåten) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Jeg synes det er noe tull..Av flere grunner. For det første synes jeg gamle tekster bør bevares sånn de er, og at politisk korrekte sensur-kåte gærninger bare bør ligge unna. Faren til Pippi er negerkonge, og sånn er det bare..;-) For det andre mener jeg at sånt ordoppheng bare forskyver debatten, og at om folk sier neger eller noe annet har svært lite å si for hva slags holdninger de har til "negre". Ok, en kan sikkert, om det virkelig er tilfellle at folk blir så støtt for det, forandre ord når man snakker eller slkriver a 2006, selvom jeg er svært usikker på den faktiske nytteverdien av en slik bagatell,((Tror noen virkelig at det er et nyttig virkemiddel mot rasisme at folk finner på nye ord?..Ja jeg vet jo at noen tror det..Jeg tror nok det må litt mere og litt andre ting til gitt..;-)) men å skulle gå inn å forandre på kulturhistorie for å tekkes noen(Og de noen er langt oftere nordmenn med evfemisme-fetisjer enn negre, etter min erfaring!) på så bagatellmessig grunnlag synes jeg er direkte sludder. :-) 0 Siter
diogo Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Lurer på hva de skal kalle disse sangene som heter "negroe spirituales" (usikker på skrivemåten) black-gospel, er det vel noe som heter.... 0 Siter
Mista nikket Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 black-gospel, er det vel noe som heter.... Nei, det var ikke det jeg tenkte på. Det er disse gamle sangene som slaver sang utenfor hyttene sine. Er det forresten PK ennå å si slaver? 0 Siter
Zarine Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Lurer på hva de skal kalle disse sangene som heter "negroe spirituales" (usikker på skrivemåten) Eg har sett det omtalt som "african-americal spiritual". T.d. her: http://www.cyberhymnal.org/htm/g/o/gotitotm.htm 0 Siter
Mista nikket Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Eg har sett det omtalt som "african-americal spiritual". T.d. her: http://www.cyberhymnal.org/htm/g/o/gotitotm.htm Der sto det begge deler :-) 0 Siter
Zarine Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Der sto det begge deler :-) Du meiner bruken av ordet "negro" ? Tenk på at det var ein tittel frå 1907 - kan ikkje godt endre på ein utgitt tittel i referansen, heller ;-) 0 Siter
Mista nikket Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Du meiner bruken av ordet "negro" ? Tenk på at det var ein tittel frå 1907 - kan ikkje godt endre på ein utgitt tittel i referansen, heller ;-) Tittelen er vel Go, tell.... Teksten er fra Amerikanske neger folkesanger. Personlig er jeg ikke i mot ordet neger, så lenge det ikke er brukt i negativ mening. Mange av de afroamerikanske bruker uttrykket selv. Synes ikke om forandringer i Pippibøkene, hennes pappa er en negerkonge. 0 Siter
Zarine Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Tittelen er vel Go, tell.... Teksten er fra Amerikanske neger folkesanger. Personlig er jeg ikke i mot ordet neger, så lenge det ikke er brukt i negativ mening. Mange av de afroamerikanske bruker uttrykket selv. Synes ikke om forandringer i Pippibøkene, hennes pappa er en negerkonge. Ja, det var tittelen på *samlinga* eg meinte - ikkje på sjølve songen. Samlinga (bok, hefte, whatever) er frå 1907, da var det ikkje så mange alternativar til "negro". Eg har ikkje noko problem med det, men det er vel "african american" som er politisk korrekt. For den som bryr seg om PK-het ;-) Og det er like tøysete å forandre på teksten i Pippi-bøkene som det er å omskrive gamle salmer. "Det jeg skrev, det skrev jeg" for å sitere en kjend bibelfigur. Mvh, 0 Siter
amber sun Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 "Snehvit og de syv personene med veksthemming." *LOL*!! 0 Siter
tut og kjør Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Men ok.....da har vi kommet fram til at barnehistoriene og barnesangene ikke er politisk korrekte.... Er det ikke da på tide at bibler etc blir gjort om slik at de matcher vår tidsalder???? *gikk på vannet --> sto på vannski* *2 brød og 5 fisk --> mcDonalds* *gjøre vann til vin --> hjemmebrenning* eller...hjemmebrenning er jo heller ikke smart...harrytur?!?!?! fler idèer??? 0 Siter
Mista nikket Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Ja, det var tittelen på *samlinga* eg meinte - ikkje på sjølve songen. Samlinga (bok, hefte, whatever) er frå 1907, da var det ikkje så mange alternativar til "negro". Eg har ikkje noko problem med det, men det er vel "african american" som er politisk korrekt. For den som bryr seg om PK-het ;-) Og det er like tøysete å forandre på teksten i Pippi-bøkene som det er å omskrive gamle salmer. "Det jeg skrev, det skrev jeg" for å sitere en kjend bibelfigur. Mvh, Helt enig med deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.