Gå til innhold

barnetimen sensurerer pippi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ikke noe problem i at de har fjernet ordet neger.

Nå står snehvit og de syv dvergene for tur tenker jeg.

fei1365380229
Skrevet

Helt vanlig at ting blir forandret etter som tiden går for å passe bedre inn i samtiden. Til og med bibelen er vel kraftig sensurert eller?

Skrevet

Ser ikke noe problem i at de har fjernet ordet neger.

Nå står snehvit og de syv dvergene for tur tenker jeg.

"Snehvit og de syv personene med veksthemming."

Gjest hanne manne
Skrevet

Det blir ikke det samme.... ;-)

Skrevet

Lurer på hva de skal kalle disse sangene som heter "negroe spirituales" (usikker på skrivemåten)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes det er noe tull..Av flere grunner.

For det første synes jeg gamle tekster bør bevares sånn de er, og at politisk korrekte sensur-kåte gærninger bare bør ligge unna. Faren til Pippi er negerkonge, og sånn er det bare..;-)

For det andre mener jeg at sånt ordoppheng bare forskyver debatten, og at om folk sier neger eller noe annet har svært lite å si for hva slags holdninger de har til "negre".

Ok, en kan sikkert, om det virkelig er tilfellle at folk blir så støtt for det, forandre ord når man snakker eller slkriver a 2006, selvom jeg er svært usikker på den faktiske nytteverdien av en slik bagatell,((Tror noen virkelig at det er et nyttig virkemiddel mot rasisme at folk finner på nye ord?..Ja jeg vet jo at noen tror det..Jeg tror nok det må litt mere og litt andre ting til gitt..;-)) men å skulle gå inn å forandre på kulturhistorie for å tekkes noen(Og de noen er langt oftere nordmenn med evfemisme-fetisjer enn negre, etter min erfaring!) på så bagatellmessig grunnlag synes jeg er direkte sludder.

:-)

Skrevet

Lurer på hva de skal kalle disse sangene som heter "negroe spirituales" (usikker på skrivemåten)

black-gospel, er det vel noe som heter....

Skrevet

black-gospel, er det vel noe som heter....

Nei, det var ikke det jeg tenkte på. Det er disse gamle sangene som slaver sang utenfor hyttene sine. Er det forresten PK ennå å si slaver?

Skrevet

Der sto det begge deler :-)

Du meiner bruken av ordet "negro" ? Tenk på at det var ein tittel frå 1907 - kan ikkje godt endre på ein utgitt tittel i referansen, heller ;-)

Skrevet

Du meiner bruken av ordet "negro" ? Tenk på at det var ein tittel frå 1907 - kan ikkje godt endre på ein utgitt tittel i referansen, heller ;-)

Tittelen er vel Go, tell.... Teksten er fra Amerikanske neger folkesanger. Personlig er jeg ikke i mot ordet neger, så lenge det ikke er brukt i negativ mening. Mange av de afroamerikanske bruker uttrykket selv. Synes ikke om forandringer i Pippibøkene, hennes pappa er en negerkonge.

Skrevet

Tittelen er vel Go, tell.... Teksten er fra Amerikanske neger folkesanger. Personlig er jeg ikke i mot ordet neger, så lenge det ikke er brukt i negativ mening. Mange av de afroamerikanske bruker uttrykket selv. Synes ikke om forandringer i Pippibøkene, hennes pappa er en negerkonge.

Ja, det var tittelen på *samlinga* eg meinte - ikkje på sjølve songen. Samlinga (bok, hefte, whatever) er frå 1907, da var det ikkje så mange alternativar til "negro".

Eg har ikkje noko problem med det, men det er vel "african american" som er politisk korrekt. For den som bryr seg om PK-het ;-)

Og det er like tøysete å forandre på teksten i Pippi-bøkene som det er å omskrive gamle salmer. "Det jeg skrev, det skrev jeg" for å sitere en kjend bibelfigur.

Mvh,

Skrevet

*LOL*!!

Skrevet

Men ok.....da har vi kommet fram til at barnehistoriene og barnesangene ikke er politisk korrekte.... Er det ikke da på tide at bibler etc blir gjort om slik at de matcher vår tidsalder????

*gikk på vannet --> sto på vannski*

*2 brød og 5 fisk --> mcDonalds*

*gjøre vann til vin --> hjemmebrenning*

eller...hjemmebrenning er jo heller ikke smart...harrytur?!?!?!

fler idèer???

Skrevet

Ja, det var tittelen på *samlinga* eg meinte - ikkje på sjølve songen. Samlinga (bok, hefte, whatever) er frå 1907, da var det ikkje så mange alternativar til "negro".

Eg har ikkje noko problem med det, men det er vel "african american" som er politisk korrekt. For den som bryr seg om PK-het ;-)

Og det er like tøysete å forandre på teksten i Pippi-bøkene som det er å omskrive gamle salmer. "Det jeg skrev, det skrev jeg" for å sitere en kjend bibelfigur.

Mvh,

Helt enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...