Gå til innhold

Hva skiller kompleks PTSD fra PTSD?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg har forsøkt å finne opplysninger om dette..har noen en bra side å anbefale?

Er jo utreder (psykiater) sin oppgave å sette diagnose. Men tenkte d kansje blir lettere hvis jeg prøver å finne ut av litt selv også, på forhånd - eller vil dette bare virke negativt inn..??

Gjest Jente31
Skrevet

http://www.krisepsyk.no/Temasider/cptsd/courtois.htm

Her finner du en fin forklaring.

Jeg fant en kort og bra art. hvor nhd hadde svart en bruker:

"Den tradisjonelle PTSD diagnosen er laget for tidligere psykisk friske folk som opplever en enkeltstående katastrofal psykisk belastning, vanligvis med livsfare."

"Barn, som selvsagt ennå ikke har utviklet en moden og voksen personlighet, og som opplever gjentatte katastrofale hendelser, som f.eks overgrep, utvikler en annen form for PTSD" - (altså kompleks ptsd).

"Det at en har K-PTSD forhindrer selvsagt ikke at en kan få gjentatte depresjoner, som også skal diagnostiseres.Det innlysende for meg er at nettopp bakgrunnen for K-PTSD også skulle gi økt hyppighet av depresjoner."

Vel, hvor katastrofale skal disse hendelsene være for at det ikke dreier seg om "bare" depresjon?

Kan noen komme med eks.?? Nhd nevnte overgrep.

Hva m f.eks dette:

*Se moren sin bli misbrukt og ikke respektert av sin far i hele oppvekst (psykopati?)

*oppleve krise etter krise hvor også politi kommer inn i bildet: man er redd for at "bomben" (far) kan eksplodere når som helst og sosm også truer med selvmord

*man er stadig bekymret for moren sin, noe som også går utover skolearbeidet

*dårlig økonomi, så dårlig at man i perioder mangler både strøm og mat, dårlige klær

*"alle" prater om dere (liten bygd) og du er skamfull og deprimert

Jeg kunne nevnt flere eks.. Kan slike opplevelser gi deg K-PTSD??

Og i voksen alder gi deg en betydelig nedsatt funksjon og probl. i form av stress??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg fant en kort og bra art. hvor nhd hadde svart en bruker:

"Den tradisjonelle PTSD diagnosen er laget for tidligere psykisk friske folk som opplever en enkeltstående katastrofal psykisk belastning, vanligvis med livsfare."

"Barn, som selvsagt ennå ikke har utviklet en moden og voksen personlighet, og som opplever gjentatte katastrofale hendelser, som f.eks overgrep, utvikler en annen form for PTSD" - (altså kompleks ptsd).

"Det at en har K-PTSD forhindrer selvsagt ikke at en kan få gjentatte depresjoner, som også skal diagnostiseres.Det innlysende for meg er at nettopp bakgrunnen for K-PTSD også skulle gi økt hyppighet av depresjoner."

Vel, hvor katastrofale skal disse hendelsene være for at det ikke dreier seg om "bare" depresjon?

Kan noen komme med eks.?? Nhd nevnte overgrep.

Hva m f.eks dette:

*Se moren sin bli misbrukt og ikke respektert av sin far i hele oppvekst (psykopati?)

*oppleve krise etter krise hvor også politi kommer inn i bildet: man er redd for at "bomben" (far) kan eksplodere når som helst og sosm også truer med selvmord

*man er stadig bekymret for moren sin, noe som også går utover skolearbeidet

*dårlig økonomi, så dårlig at man i perioder mangler både strøm og mat, dårlige klær

*"alle" prater om dere (liten bygd) og du er skamfull og deprimert

Jeg kunne nevnt flere eks.. Kan slike opplevelser gi deg K-PTSD??

Og i voksen alder gi deg en betydelig nedsatt funksjon og probl. i form av stress??

De to første *stjernepunktene er "katastrofale nok" til at de kan ha forårsaket k-PTSD.

Gjest Jente31
Skrevet

De to første *stjernepunktene er "katastrofale nok" til at de kan ha forårsaket k-PTSD.

Ok.. da er jeg litt klokere.. mener ikke at du skal sette diagnose på meg.. men sannsynligheten er da kansje stor for at det er dette det dreier seg om da, eller..???

Og - hvis jeg skulle få probl. med å åpne meg for utreder, noe jeg skal gjøre alt for ikke å få - kan jeg henvise til det jeg har skrevet her? Er dette vanllig...?

Jeg vil jo gjerne at ting skal bli så riktig som mulig:)

Gjest Jente31
Skrevet

Ok.. da er jeg litt klokere.. mener ikke at du skal sette diagnose på meg.. men sannsynligheten er da kansje stor for at det er dette det dreier seg om da, eller..???

Og - hvis jeg skulle få probl. med å åpne meg for utreder, noe jeg skal gjøre alt for ikke å få - kan jeg henvise til det jeg har skrevet her? Er dette vanllig...?

Jeg vil jo gjerne at ting skal bli så riktig som mulig:)

Det hele er ganske innlysende. Jeg var litt for kjapp med avsender knappen nå:)

Skal la utreder få ta seg av resten nå.. :-)

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 7. desember 2006 at 13.50, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Kan årevis med alvorlig daglig fysisk og psykisk mobbing kombinert med neglekt og komflikter hjemme forårsake K-PTSD? 

Anonymkode: 5788e...fd8

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan årevis med alvorlig daglig fysisk og psykisk mobbing kombinert med neglekt og komflikter hjemme forårsake K-PTSD? 

Ja. 

Anonymkode: 2fdcf...19f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Anonymkode: 2fdcf...19f

Takk for svar. Lurer på om jeg kan ha det også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...