Gå til innhold

inspirert av fylleangsstråd - løsninger på fylleangst og svarte hull

Anbefalte innlegg

lalala1365380457
Skrevet

drikker ikke sprit mer enn 8-10 ganger i året, så det går nok bra uten.

Har slutta å feste såpass at det er noe problem, det var værre i studietida ;-)

ok =) men du har nå løsningen om du ønsker å huske noe etter de 8-10 gangene i året da ;)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lalala1365380457

21

• ShitDiddelyDo

13

• laguna1365380434

4

• fuji1365380447

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest Ulvinnen
Skrevet

tror det varierer veldig hvor mye man må drikke før man får blackout.

Flere av vennene mine har aldri opplevd det, mens jeg har hatt det flere ganger, og vi har vært omtrent like beruset.

Jeg vet at fenomenet eksisterer, jeg har flere venninner som opplevde det, selv om de ikke var overbestadig beruset. Da brukte de gjerne meg som "hukommelse" for å få sjekket om det andre påstod de hadde gjort stemte.

Jeg bruker ikke å drikke mye. Det er vel bare to ganger jeg har vært skikkelig snydens, og begge gangene husker jeg alt som skjedde. Spesielt den ene gangen kunne jeg godt ha tenkt meg å ikke huske alt ;)

Skrevet

nei, var til SDD som mener fylleangst er noe jeg kanskje heller ville klassifisert som abstinenser/hallusinasjoner hos narkomane/helbarka alkiser

bare jeg som blingsa på 100 nyeste og "svar til meg" sorry...!

ShitDiddelyDo
Skrevet

nei, men etter mer enn skal vi si 2-3 drinker eller 2-3 glass akkevitt, eller 5-6 halvlitere øl tenker jeg?

Høres snålt ut. :)

Jeg opplever dog andre reaksjoner av sprit enn øl. Jeg kan drikke enorme mengder øl, men tar jeg den ene cognacen skal det ikke mye til før jeg renner over.

lalala1365380457
Skrevet

Jo, det er klart det har noe med kroppens produksjon å gjøre, men det er ikke fylleangst, nei. Det er helt vanlig bondeanger. Kjipe følelser etter ting man har sagt/gjort (kan fint være bagateller), generelt nedsatt allmenntilstand, og en hjerne som gjør ting mye større enn det er.

Men nei: Det har intet med angst å gjøre. Fylleangst er den samme angsten de som sliter med angst opplever, men direkte forårsaket av alkoholmisbruk.

Og du får naturligvis ikke en sånn reaksjon etter et julebord som gikk litt skeis. Det skal mer enn en natt med heftige mengder sprit til før kroppen tar hevn på denne måten.

når man ikke har gjort noe som helst som var ille dagen før? og heller ikke drakk noe særlig??

er nok sterkt uenig med deg her, når jeg vet at kroppen starter produksjon av angstvekkende midler for å oppnå "normal" tilstand.

lalala1365380457
Skrevet

Jo, det er klart det har noe med kroppens produksjon å gjøre, men det er ikke fylleangst, nei. Det er helt vanlig bondeanger. Kjipe følelser etter ting man har sagt/gjort (kan fint være bagateller), generelt nedsatt allmenntilstand, og en hjerne som gjør ting mye større enn det er.

Men nei: Det har intet med angst å gjøre. Fylleangst er den samme angsten de som sliter med angst opplever, men direkte forårsaket av alkoholmisbruk.

Og du får naturligvis ikke en sånn reaksjon etter et julebord som gikk litt skeis. Det skal mer enn en natt med heftige mengder sprit til før kroppen tar hevn på denne måten.

sorry, ser du skriver at det er klart det har med kroppens produksjon å gjøre ;)

men det jeg kanskje er uenig i da er hvorfor det ikke heter fylleangst, men "bondeanger" når man rett og slett ikke har noe som helst å angre, og er fullt ut klar over dette, men alikavel ligger der som et nervevrak..

ShitDiddelyDo
Skrevet

når man ikke har gjort noe som helst som var ille dagen før? og heller ikke drakk noe særlig??

er nok sterkt uenig med deg her, når jeg vet at kroppen starter produksjon av angstvekkende midler for å oppnå "normal" tilstand.

Du trenger ikke ha gjort noe som har vært ille. Etter en heftig natt på fylla blir du mer jumpy enn normalt uansett.

Men angst er noe helt annet enn å ville gjemme seg under dyna og grue seg til å se de man drakk med kvelden før inn i øynene igjen.

Det er derfor det heter bondeanger. Det er en bagatell sammenlignet med virkelig fylleangst, altså angst som i angsten psykisk syke som sliter med angst opplever.

lalala1365380457
Skrevet

bare jeg som blingsa på 100 nyeste og "svar til meg" sorry...!

np ;)

lalala1365380457
Skrevet

Du trenger ikke ha gjort noe som har vært ille. Etter en heftig natt på fylla blir du mer jumpy enn normalt uansett.

Men angst er noe helt annet enn å ville gjemme seg under dyna og grue seg til å se de man drakk med kvelden før inn i øynene igjen.

Det er derfor det heter bondeanger. Det er en bagatell sammenlignet med virkelig fylleangst, altså angst som i angsten psykisk syke som sliter med angst opplever.

men er ikke din beskrivelse litt for A4?

det fins da mange grader av angst! Alt fra lett angst til helt på trynet angst!

ShitDiddelyDo
Skrevet

sorry, ser du skriver at det er klart det har med kroppens produksjon å gjøre ;)

men det jeg kanskje er uenig i da er hvorfor det ikke heter fylleangst, men "bondeanger" når man rett og slett ikke har noe som helst å angre, og er fullt ut klar over dette, men alikavel ligger der som et nervevrak..

Det er vel sannsynligvis fordi alkoholen går ut av kroppen, og du derfor produserer angstfremkallende stoffer.

Men det skal mye til før du produserer så mye at du bikker over.

Jeg har opplevd virkelig fylleangst en gang, og aldri mer. Det var etter fire dager på en hytte med noen dunker drue, og jeg vil vel anslå at tre av dagene er så godt som borte fra minnet.

Reaksjonen jeg fikk utpå ettermiddagen kvelden etter at jeg slutta å drikke, unner jeg ingen. Jeg trodde seriøst tvangstrøye var det neste. Følelsen var ikke helt ute av kroppen før etter 1-2 uker. Jeg kunne stå på toget noen dager etterpå og få angst for noe, og følelsen var så jævlig at jeg rett og slett måtte hoppe av på feil stasjon. Og så var det angsten for å få denne jævla angsten ...

Heldigvis fikk jeg etter hvert konstatert at jeg ikke var den eneste som hadde opplevd noe sånt etter dager på fylla.

Og derfor holder jeg meg nesten utelukkende til øl og vin nå. Har gjort det i rundt 10 år. For dette er vel 8-10 år siden. Men i et par år fikk jeg noe lignende denne følelsen etter kraftige fyllehelger, dog ikke i nærheten av så intenst. Og jeg lærte etter hvert å kontrollere følelsen.

De siste årene har jeg kun slitt med lettere fyllenerveubehag jeg også. Men det er ingenting sammenlignet med virkelig noia.

ShitDiddelyDo
Skrevet

men er ikke din beskrivelse litt for A4?

det fins da mange grader av angst! Alt fra lett angst til helt på trynet angst!

Jo, men det er forskjell på å ha litt frynsete nerver og angst.

lalala1365380457
Skrevet

Det er vel sannsynligvis fordi alkoholen går ut av kroppen, og du derfor produserer angstfremkallende stoffer.

Men det skal mye til før du produserer så mye at du bikker over.

Jeg har opplevd virkelig fylleangst en gang, og aldri mer. Det var etter fire dager på en hytte med noen dunker drue, og jeg vil vel anslå at tre av dagene er så godt som borte fra minnet.

Reaksjonen jeg fikk utpå ettermiddagen kvelden etter at jeg slutta å drikke, unner jeg ingen. Jeg trodde seriøst tvangstrøye var det neste. Følelsen var ikke helt ute av kroppen før etter 1-2 uker. Jeg kunne stå på toget noen dager etterpå og få angst for noe, og følelsen var så jævlig at jeg rett og slett måtte hoppe av på feil stasjon. Og så var det angsten for å få denne jævla angsten ...

Heldigvis fikk jeg etter hvert konstatert at jeg ikke var den eneste som hadde opplevd noe sånt etter dager på fylla.

Og derfor holder jeg meg nesten utelukkende til øl og vin nå. Har gjort det i rundt 10 år. For dette er vel 8-10 år siden. Men i et par år fikk jeg noe lignende denne følelsen etter kraftige fyllehelger, dog ikke i nærheten av så intenst. Og jeg lærte etter hvert å kontrollere følelsen.

De siste årene har jeg kun slitt med lettere fyllenerveubehag jeg også. Men det er ingenting sammenlignet med virkelig noia.

æjda, det hørtes ganske kjipt ut ja! Spørs om det ble ekstremt mange overproduserte angsstoffer for å få likevekt da ja!

men er bare det at jeg er litt uenig i det at kun dette kan kalles fylleangst, da jeg mener det fins mange grader av angst.

Hva om man opplever dette i edru tilstand da? ikke noe alkohol inn i bildet.. men angst for at andre sikkert glaner på deg og tenker masse stygt om deg, at en bitteliten helt normal ting du sa gjorde at alle hater deg, sterkt ubehag ved å gå gjennom f.eks. et kjøpesenter med masse folk i alene..Hva mener du det er?

ShitDiddelyDo
Skrevet

æjda, det hørtes ganske kjipt ut ja! Spørs om det ble ekstremt mange overproduserte angsstoffer for å få likevekt da ja!

men er bare det at jeg er litt uenig i det at kun dette kan kalles fylleangst, da jeg mener det fins mange grader av angst.

Hva om man opplever dette i edru tilstand da? ikke noe alkohol inn i bildet.. men angst for at andre sikkert glaner på deg og tenker masse stygt om deg, at en bitteliten helt normal ting du sa gjorde at alle hater deg, sterkt ubehag ved å gå gjennom f.eks. et kjøpesenter med masse folk i alene..Hva mener du det er?

Da vil jeg si du har litt frynsete nerver.

Ikke at du har angst.

Angst er en psykisk lidelse, og langt mer alvorlig enn som så.

fuji1365380447
Skrevet

Hva med å bare drikke mindre? Eller ikke i det hele tatt?

lalala1365380457
Skrevet

Da vil jeg si du har litt frynsete nerver.

Ikke at du har angst.

Angst er en psykisk lidelse, og langt mer alvorlig enn som så.

ok :) jeg mener selv at mye kan være angst - angst er jo gjerne en beskrivelse av hvordan man føler noe i enkelte tilstander.. men hvis du er helt sikker på dette, så får jeg vel gi meg ;)

...selv ikke når disse følelsene er ekstra ille i forbindelse med en deprimert periode? fortsatt ikke snakk om mild angst?

(jeg klarer ikke helt å huske situasjonene/hvordan det var, for dette er for mange år siden til meg, tror jeg har fortrengt det meste for det var en ubehagelig tid)..

lalala1365380457
Skrevet

Hva med å bare drikke mindre? Eller ikke i det hele tatt?

hvis dette kommer av 2 små glass vin? vil ikke klassifisere det som å drikke mye jeg..

laguna1365380434
Skrevet

Sikkert mange gode råd! :-)

Mine er:

1.Drikke melk før man går ut..

2.Om veldig nøye å ikke bli høyrøstet eller underlig, en vann mellom ordinære bestillinger.. ( Men det er ikke noe gøy, og dessuten vanskelig å gjennomføre i praksis! :-I)

3. Ikke drikke seg full når man har besøk av tante rød, eller er sulten..

4. Spise hodepinetablett og drikke vann før man legger seg, _ikke_ når man våkner.

5.Ha cola i kjøleskapet til morgenen etter.

6.Ikke røyke 60 sigaretter, selv om det der og da føles som en utmerket ide!

7.Være klar over at det skal ganske mye til for at du egentlig har pekt deg negativt ut, blandt dine like forfyllede venner..

Det føles bare sånn ut, de er sikkert like opptatt av hva _de_ har gjort, som det du er av hva _du_ har gjort.

Sikkert mange som hører på mine råd da, sånn som jeg har klagd over hvor full & dum + hvor hjertelig fyllesjuk jeg blir omtrent tusen ganger her inne! ;-P

fuji1365380447
Skrevet

hvis dette kommer av 2 små glass vin? vil ikke klassifisere det som å drikke mye jeg..

Nei, det klassifiserer ikke til å drikke mye, men du tåler det jo tydeligvis ikke.

En god venn av meg begynte å få skrekkelige dagen-derpå opplevelser selv etter bare to øl. Det var jo ikke noe gøy.

Men jeg hadde stor respekt for måten han håndterte problemet på:

I stedet for å søke etter alle mulige (og umulige) løsninger for å kunne drikke, så sa han bare - " jeg tåler tydeligvis ikke alkohol lenger". Og så sluttet han å drikke.

Vips - problem borte.

lalala1365380457
Skrevet

Sikkert mange gode råd! :-)

Mine er:

1.Drikke melk før man går ut..

2.Om veldig nøye å ikke bli høyrøstet eller underlig, en vann mellom ordinære bestillinger.. ( Men det er ikke noe gøy, og dessuten vanskelig å gjennomføre i praksis! :-I)

3. Ikke drikke seg full når man har besøk av tante rød, eller er sulten..

4. Spise hodepinetablett og drikke vann før man legger seg, _ikke_ når man våkner.

5.Ha cola i kjøleskapet til morgenen etter.

6.Ikke røyke 60 sigaretter, selv om det der og da føles som en utmerket ide!

7.Være klar over at det skal ganske mye til for at du egentlig har pekt deg negativt ut, blandt dine like forfyllede venner..

Det føles bare sånn ut, de er sikkert like opptatt av hva _de_ har gjort, som det du er av hva _du_ har gjort.

Sikkert mange som hører på mine råd da, sånn som jeg har klagd over hvor full & dum + hvor hjertelig fyllesjuk jeg blir omtrent tusen ganger her inne! ;-P

hehe ;) er nok en del gode tips der ja. men de fleste har jeg aldri opplevd har påvirket fylleangsten (sorry SDD, bondeanger) eller svarte hull...

men det å prøve å tenke mer rasjonellt over ting er nok så absolutt effektivt, er vel noe man kan øve seg opp på, det med hvordan man overfokuserer på små ting med seg selv.. tror dette ble forsterket i en periode til meg, av at jeg hadde ei venninne som alltid la ut om hvor mye teit jeg hadde gjort dagen før og hvor mye jeg hadde driti meg ut.. helt til jeg ble kritisk og spurte andre - de hadde knapt lagt merke til at jeg var full..! Jessør, god venninne du gitt..

ShitDiddelyDo
Skrevet

ok :) jeg mener selv at mye kan være angst - angst er jo gjerne en beskrivelse av hvordan man føler noe i enkelte tilstander.. men hvis du er helt sikker på dette, så får jeg vel gi meg ;)

...selv ikke når disse følelsene er ekstra ille i forbindelse med en deprimert periode? fortsatt ikke snakk om mild angst?

(jeg klarer ikke helt å huske situasjonene/hvordan det var, for dette er for mange år siden til meg, tror jeg har fortrengt det meste for det var en ubehagelig tid)..

Hva man kaller diverse nerver er vel gjerne en definisjonssak, men selv mener jeg at det å kalle de vanlige dagen-derpå-nervene for angst, er nummeret før et hån mot folk med angstdiagnosen.

Angst er i mitt vokabulær langt mer alvorlig enn småfrynsete nerver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...