Gå til innhold

Hvordan skal jeg takle dette-tannpleier brøt meg ned!!

Anbefalte innlegg

Jeg var med sønnen min til tannpleier i går. Han er 10år så jeg tenkte han kunne få begynne som smått å gå alene. Så jeg satt derfor på venterommet. Hun hentet meg etter at han var ferdig. Sa han ikke hadde hull, og fikk skikkelig negativ kritikk-i mine øyne iallfall. Gutten skalv litt han også. Og han er virkelig flink til å passe på tennene sine og godterispising/brus kun lørdag osv.

Uten å si noe annet sa hun: "Du er så ung at du skal vite dette! Hva er det du skal gjøre for sønnen din?!" - Litt skremt og sjokkert sa jeg:

"Ja, passe på at han pusser tennene og backer ham opp", sa jeg..

M"en hva mer skal du gjøre for ham da?" sa hun..

"Hva mener du nå", sa jeg spørrende..

"FLUOR!!", sa hun..

"Ja vi bruker både tannkrem og skylling..?", sa jeg.

"Men hva har du imot fluortabletter, da?" sa hun.

"Nei, har ikke noe imot dette jeg" sa jeg..

Og så begynte hun å legge ut om en pasient som hadde 43 hull pga brus drikking - før 20 års alder og bla bla.. Jeg prøvde å fortelle at gutten er flink osv men neida. Jeg kom ikke til orde.

Jeg sliter veldig for tiden med depresjon. Jeg går på AD men som siden sommer ikke lenger har hjulpet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og denne opplevelsen tok helt knekken på meg. Nå føler jegmeg iallefall som en dårlig mor!!Jeg sliter hjemme også.

Hva skal jeg gjøre?!

Fortsetter under...

Dette var en hårreisende behandling av deg som mor. SYnes du skal skrive et brev der du så rolig og sindig som mulig beskrvier hva som skjedde (hvilke ord som ble sagt) og din opplevesle av det.

Stil det til tannpleierens overordnede, med kopi til tannpleieren selv.

Når gutten ikke har hutt er det ikke noe vits i å skjelle deg ut fordi dere ikke bruker fluortabletter - dere bruke jo skylling!

Tror depresjonen din gjør at du blir ekstra sensitiv og "hudløs" overfor andre. Kanskje er det beste du kan gjøre for deg selv, at du ikke dveler mer over denne episoden?

Om man gir barnet sitt fluor eller ikke, er ikke avgjørende for om man er en god mor eller ei. Trøst deg med det :)

Hvis du absolutt ikke får tannpleieren ut av hodet, så kan jeg varmt anbefale deg å gi henne skikkelig inn - på et A4-ark du har for deg selv. Det er helt ufarlig.

Jeg har selv lekset opp for både kommuneansatte og lavpanner i bøtter og spann, og vært utrolig tøff...på papiret :) Ja, enkelte har jeg til og med "tatt livet av" på så mange måter som mulig, og det har gitt meg en god latter når jeg senere, i litt friskere forfatning, har funnet igjen skriveriene og lest dem igjennom. Det er veldig viktig å ikke sende papirene fra seg. Det skal kun være til eget bruk. :-)

Tror depresjonen din gjør at du blir ekstra sensitiv og "hudløs" overfor andre. Kanskje er det beste du kan gjøre for deg selv, at du ikke dveler mer over denne episoden?

Om man gir barnet sitt fluor eller ikke, er ikke avgjørende for om man er en god mor eller ei. Trøst deg med det :)

Hvis du absolutt ikke får tannpleieren ut av hodet, så kan jeg varmt anbefale deg å gi henne skikkelig inn - på et A4-ark du har for deg selv. Det er helt ufarlig.

Jeg har selv lekset opp for både kommuneansatte og lavpanner i bøtter og spann, og vært utrolig tøff...på papiret :) Ja, enkelte har jeg til og med "tatt livet av" på så mange måter som mulig, og det har gitt meg en god latter når jeg senere, i litt friskere forfatning, har funnet igjen skriveriene og lest dem igjennom. Det er veldig viktig å ikke sende papirene fra seg. Det skal kun være til eget bruk. :-)

Jeg har tenkt det samme selv:har jeg overreagert?

Jeg er klar over at dette lett kan skje når man er deprimert. Mistolke, og sånn.

Men tror ikke jeg gjorde det i dette tilfellet. BL.a pga tonefall og måten saken ble lagt frem på. Pluss at gutten fikk med seg både tannkrem og børste hjem. Han hadde også fått opplæring i tannpuss.

Jeg pleier som regel ikke å dvele ved, og henge meg opp i ting. Men dette såret meg. Som mor. Fordi dette rett og slett var urettferdig.

Annonse

Enig :-)

Jeg synes faktisk at det må vœre lov til å gi tilbakemelding når noen er ufine i måten de snakker på. Jeg tenker det som det her: hun er her for å hjelpe din gutt til å ha en god tannhelse, ikke til å gi deg urettmessig kritikk. Hun skal gi deg gode råd om hvordan du kan hjelpe gutten din til sterke tenner og null hull, ikke stikke kniven i deg fordi du ikke bruker fluortabletter.... Det blir jo faktisk mot sin hensikt, når en tannpleier går slik negativt frem og gjør hele besøket til en anklage mot deg og skrekk for gutten din. Man skal jo ikke skremme folk fra å gå til tannlegen jevnlig. Dårlig business-dame....

Se for deg " du får et varselkort i postkassa, nå er det på tide å komme inn og sjekke de nye støvlettene våre som nettopp kom inn fra New York. Det er viktig at du pusser dem med børste og bruker riktig type pusseglans. Hvis ikke går de i stykker, og til den prisen, så vil du vel ta ekstra godt vare på dem?.... Og du må for all del bruke den riktige fargen på voksen, den som er skikkelig vanskelig å få tak i......og hvis du ikke gjør det, kommer vi og tar deg og gir deg skikkelig dårlig selvtillitt fordi du brukte svart glans istedet for svart-svart....I tillegg må du sitte på et ventevœrelse før du får støvlettene, hvor det er mange plakater av hvor galt det kan gå hvis du ikke bruker akkurat deres merke på vedlikeholds-utstyret.

Ja, det høres helt teit ut, dette her, men jeg vil bare demonstrere det at jeg synes det er forferdelig gjort å få deg til å føle deg som en flatklamt maur, når alt du gjorde var å sørge for at du gjør det en god mor skal gjøre; ta vare på sin sønn og sjekke at ting er i orden. Du gjorde jo det!!!! Og han hadde ingen hull, så hva i huleste er det dama vil?

Jeg synes at du bør ringe denne tannpleieren og su at det var unødvendig av henne å gi deg dårlig samvittighet, at det finnes andre, hyggeligere måter å oppfordre folk til en god tannhygiene. Si det med en rolig stemme, for da kan det hende at hun tenker over hva hun sa, og se at det var unødvendig.

Kan også hende at dama hadde en drittdag....at hun hadde glemt å ta de rosa fluortablettene, og bare tatt de beige og hvite og lyseblå, og at hele dagen ble ødelagt fordi hun ikke fulgte sine egne råd....og kan hende at hun har hull i hver eneste tann og må borre dypt og gruelig selv, og ikke har hatt en venn på mange, mange år.....Det er mulig...., man vet nå aldri hvilke fœle dager andre mennesker har hatt..

Så til deg, jeg håper virkelig at din neste tur til tannlegen blir hyggeligere, enten det er din tur eller sønnen din sin.

Jeg har tenkt det samme selv:har jeg overreagert?

Jeg er klar over at dette lett kan skje når man er deprimert. Mistolke, og sånn.

Men tror ikke jeg gjorde det i dette tilfellet. BL.a pga tonefall og måten saken ble lagt frem på. Pluss at gutten fikk med seg både tannkrem og børste hjem. Han hadde også fått opplæring i tannpuss.

Jeg pleier som regel ikke å dvele ved, og henge meg opp i ting. Men dette såret meg. Som mor. Fordi dette rett og slett var urettferdig.

Hørtes ikke bra ut dette, kanskje hun selv har store problemer og en spesielt dårlig dag.. :-( Uten at det unnskylder henne det grann, selvfølgelig.

Jeg ville sendt et brev og klaget, eller ihvertfall skrevet et brev for å få ut det jeg mente. Brevet ville sikkert aldri finne veien til postkassa... :-)

Uansett hadde jo ikke gutten din hull, så hun hadde ingen grunn til å pirke på deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...