Gå til innhold

Noen som kjenner seg igjen?

Gjest Schizofren, hva er det?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker/føler/tror at folk hele tiden snakker om andre ting enn det de egentlig gjør... det er liksom et skjult budskap i det de sier...

F.eks. det å "vaske seg" betyr noe mer enn å vaske seg som i å ta en dusj, det betyr liksom å vaske seg sosialt og... legge fra seg dårlige vaner... det er litt vanskelig å forklare innholdet i dette, men jeg har liksom opparbeidet meg en forestilling av meg selv som motbydelig sosialt, og da tenker jeg å vaske seg sosialt vil være å legge fra seg uvanene... kommer egentlig ikke på noen uvaner, jeg vet jo det er feil av meg å tenke at jeg er "sosialt motbydelig", men det er nå sånn.

Språket har liksom billedlige undertoner, for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257526-noen-som-kjenner-seg-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vært borti lignende ja. Det var en stund jeg fryktet at jeg var tilbakestående. Iom at jeg trodde jeg virket frastøtende på andre mennesker. Har du noengang hørt stemmer? De fleste schizofrene jeg har vært borti, har det. Jeg har også diagnosen schizofreni, men jeg har aldri hørt stemmer. Så derfor tenker jeg det er noe som skurrer hos meg og min diagnose. Hva med deg?

Vært borti lignende ja. Det var en stund jeg fryktet at jeg var tilbakestående. Iom at jeg trodde jeg virket frastøtende på andre mennesker. Har du noengang hørt stemmer? De fleste schizofrene jeg har vært borti, har det. Jeg har også diagnosen schizofreni, men jeg har aldri hørt stemmer. Så derfor tenker jeg det er noe som skurrer hos meg og min diagnose. Hva med deg?

Nei, har aldri hørt stemmer.

Nei, har aldri hørt stemmer.

kanskje det er en eller annen form for paranoid psykose, de fører ikke til sånn nesten oppløsning av personligheten som schizofreni gjør. Les sinnets irrganger av han gaustadproffesoren. Det er en bok, om en masse paranoide psykoser. Tenkte litt på den, da jeg leste posten din over.

kanskje det er en eller annen form for paranoid psykose, de fører ikke til sånn nesten oppløsning av personligheten som schizofreni gjør. Les sinnets irrganger av han gaustadproffesoren. Det er en bok, om en masse paranoide psykoser. Tenkte litt på den, da jeg leste posten din over.

Hva mener du med oppløsning av personligheten? Skjønner ikke hva du mener, bare...

Finner ikke noen bok som heter sinnets irrganger, jeg?

Hva mener du med oppløsning av personligheten? Skjønner ikke hva du mener, bare...

Finner ikke noen bok som heter sinnets irrganger, jeg?

schizofrene blir ganske ofte kognitivt svekket. Deres personlighet blir ofte en skygge av det den var. For å si det veldig extremt da, for 14 år siden var jeg tvangsinnlagt på et psykehjem sammen med en masse utbrendte schizofrene.

. Forfatter Nils Rettesdøl. Sinnets labyrinter/paranoide psykoser.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...