Orio Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Hvilket uttrykk foretrekker dere? (Kan selvfølgelig andre diagnoser også). Selv foretrekker jeg "har schizofreni", det viser bedre at det er en person ved siden av sykdommen, personen er ikke lik sykdommen, hvis noen skjønner hva jeg mener. Jeg synes det er viktig å være veldig bevisst på at en person ikke bare er sin psykdom, det finnes også en personlighet bak der, selv om det kan være lett å glemme når psykdommen er på det verste. Og selv om en har en diagnose forklarer ikke det "alt". Det er alt for lett å møte kritikk fra psykisk syke med "det er psykdommen din som gjør det". 0 Siter
Gjest Mechilah Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Man trenger ikke si at man har "det" heller Men det blir jo det samme prinsippet som,"Jeg er diabetiker" eller "Jeg har diabetes" Men enig med deg,foretrekker "Jeg har.." fremfor "Jeg er.." Man er ikke en sykdom,det er noe man har... 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Man sier da at jeg er deprimert, og ikke at jeg har en depresjon. Hilsen 0 Siter
serenity777 Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har pleid å¨si jeg er schizofren. Personligheten min er sterkt farget av "schizofrenien" eller evnt annen diagnose, hvis jeg ikke er schizofren. Det var noen som foreslå å skifte navnet på schizofreni, det synes jeg er en god ide. Schizofreni, er det jo mange som ikke vet hva er engang, så man mister ikke et opparbeidet navn. Folk flest går jo rundt å tror at schizofrene har 2 eller flere personligheter. Nei, man burde finne et nytt navn. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Har schizofreni. Tilsvarende gjelder også for andre lidelser, både somatiske og psykiske. 0 Siter
Adriana Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Jeg er enig med de fleste andre i denne tråden at det er bedre å si at noen HAR en diagnose og ikke at de ER en diagnose. Likevel så brukes diagnosene veldig ofte som at personene er diagnosen sin. Dersom jeg skal snakke om andre mennesker så prøver jeg å huske å si HAR, men når det gjelder meg selv så er jeg ikke så nøye. Noen diagnoser er jo mest vanlig å si at man ER, sånn som "jeg er deprimert". Det blir jo litt tungvint å si "mennesker med en paranoid personlighetsforstyrrelse" i stedet for "paranoide". Men det viktigste er jo hva personen selv kjenner seg komfortabel med. Dersom vi ikke skulle skulle ha snakket om personene som diagnoser så ville vi f.eks. ikke hatt følgende ord: "spiseforstyrrede, afatikere, hjertesyke, lamme, funksjonshemmede, dyslektikere." Kanskje vi burde begynne å si "en person med kriminell bakgrunn" i stedet for "kriminell"? ;-) Det er vel ikke så mange som reagerer når man sier at en person er lam? Eller at en person er deprimert? Men schizofreni er jo en ganske belastet diagnose så her er det nok lurt å tenke over ordbruken sin. Jeg mener at man som en overordnet regel bør si at en person HAR en diagnose og ikke ER. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 10. desember 2006 Skrevet 10. desember 2006 har schizofreni, har borderline, har hjerte/kar sykdommer, har depresjon man ER aldri sin sykdom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.