Gå til innhold

TV-lisensinnkrever

Gjest er bare litt nysgjerrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg fortalte at i forrige uke ringte det på døren og en fra lisenskontoret sto utenfor. Venninnen min hadde gjester, så hun sa bare at det passet dårlig akkurat nå, og han gikk.

Hun har nettopp kjøpt seg brukt TV (etter lengre tid uten TV) og hadde egentlig tenkt å melde fra nå (sier hun til meg iallfall) men hun ble så forfjamset da han fyren kom.

Selv har jeg heldigvis betalt lisensen min, puuh! Men det hun fortalte fikk meg til å tenke, og nå lurer jeg på en ting: Hvordan i all verden klarer lisenskontoret å måle at noen har TV, dersom de bor i blokk slik hun gjør? Hva slags måleinstrumenter bruker de? Og er det bare slik at de da kan anta, men ikke vite?

Dessuten lurer jeg på om folk som kjøper TV midt i en betalingsperiode, bare betaler fra datoen de kjøper TVn, eller om de må betale for hele semesteret?

Kan folk motta straffegebyr for en viss periode bakover, hvis det oppdages at man har TV og ikke har betalt?

Skrevet

Jeg tviler på at de kan måle om noen har tv eller ikke, men de ser jo i papirene sine hvem som betaler lisens og ikke... :o)

Ingen vits å oppsøke de som betaler lisens.

Skrevet

De er stort sett greie og sier "ja men da setter vi datoen i dag da ;)" har jeg hørt. Trodde ikke de målte noe som helst, men ser på adresselister hvem som står som ikke-betalere. Tror det er tilfeldig at hun nettopp har kjøpt tv, hvis ikke de hun har kjøpt av har sagt fra da. ;)

Gjest catiki21
Skrevet

hva gjelder TV-lisensen for? Må en også betale om en bare har antenne?

Skrevet

Ja, man kan faktisk måle, rent teknisk, fordi TVen gir ut elektromagnetisk stråling.

Det sagt, det er neppe videre praktisk, og sannsynligvis mye enklere bare å se i adresselistene hvem som ikke har betalt.

Skrevet

Ja, man kan faktisk måle, rent teknisk, fordi TVen gir ut elektromagnetisk stråling.

Det sagt, det er neppe videre praktisk, og sannsynligvis mye enklere bare å se i adresselistene hvem som ikke har betalt.

Men det er faktisk ikke alle som HAR tv, da! De vil jo ikke stå i adresselistene. Forlanger da en inspektør å få komme innenfor å inspisere?

Elektromagnetisk stråling, ja den kan de sikkert måle - men hvordan kan de vite hvor den kommer fra, dersom man bor i blokk med mange leiligheter??

Jeg kom på nå, at jeg datet faktisk en fyr en gang (veldig kort tid), som hadde jobbet for TV-lisenskontoret tidligere. Han sa også det der med at de målte noe. Bare at han ville ikke si hvordan, sa det var en yrkeshemmelighet.

Skrevet

Men det er faktisk ikke alle som HAR tv, da! De vil jo ikke stå i adresselistene. Forlanger da en inspektør å få komme innenfor å inspisere?

Elektromagnetisk stråling, ja den kan de sikkert måle - men hvordan kan de vite hvor den kommer fra, dersom man bor i blokk med mange leiligheter??

Jeg kom på nå, at jeg datet faktisk en fyr en gang (veldig kort tid), som hadde jobbet for TV-lisenskontoret tidligere. Han sa også det der med at de målte noe. Bare at han ville ikke si hvordan, sa det var en yrkeshemmelighet.

Jeg tror ikke de kan forlange å komme inn hvis du ikke slipper dem inn.

Man kan måle hvor signalet kommer fra ved å bruke retningsbestemte antenner. Det er ikke så veldig presis, og det er sikkert mye vanskeligere med nye LCD-skjermer, antar jeg. (Har ikke prøvd.)

Skrevet

Jeg har hørt folk har blitt fersket fordi de hadde abbennement på bakeltv eller tv-antenne/parabol på huset.

Skrevet

hva gjelder TV-lisensen for? Må en også betale om en bare har antenne?

Alle som har en tv må betale.

Gjest catiki21
Skrevet

Alle som har en tv må betale.

oki! Jeg betaler ikke jeg da. Men er det ikke sånn at en bare betaler en lisens for et hus? Her jeg bor er vi 10 stykker. Jeg kan ikke noe med TV-lisens

Skrevet

oki! Jeg betaler ikke jeg da. Men er det ikke sånn at en bare betaler en lisens for et hus? Her jeg bor er vi 10 stykker. Jeg kan ikke noe med TV-lisens

Tror det er innenfor hver husstand man kan ha så mange tv man vil, på en lisens....

Det gjelder feks ikke dersom du bor i blokk.Da må hver og en betale.

Leier du hybel i et bolighus tror jeg ikke du må betale lisens.

Skrevet

Tror det er innenfor hver husstand man kan ha så mange tv man vil, på en lisens....

Det stemmer ikke. Hybelleilighet er adskilt som gene boenhet, og de må betale.

Har hybelleilighet selv, så det vet jeg. men jeg er ikke ansvarlig for om det betaler eller ikke...Er heler ikke pålagt å fortelle det til lisenskrevere som kommer på min dør.

Gjest catiki21
Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg bor i hybel. Så det er sikkert derfor vi er så heldig å slipper å betale:), lisensen kunne vært fjerna. Men den må vel være der:(

Gjest catiki21
Skrevet

Det stemmer ikke. Hybelleilighet er adskilt som gene boenhet, og de må betale.

Har hybelleilighet selv, så det vet jeg. men jeg er ikke ansvarlig for om det betaler eller ikke...Er heler ikke pålagt å fortelle det til lisenskrevere som kommer på min dør.

oki, Jeg håper egentlig ikke vi er pålagt og betale lisens. Sånn jeg bor så er ikke hybelleilighetene avskilt. Vi har bare egne rom, så håper vi går under gyldig lov. Det er jo 2 som betaler lisens her, så jeg tror jeg slipper:-)

Skrevet

oki, Jeg håper egentlig ikke vi er pålagt og betale lisens. Sånn jeg bor så er ikke hybelleilighetene avskilt. Vi har bare egne rom, så håper vi går under gyldig lov. Det er jo 2 som betaler lisens her, så jeg tror jeg slipper:-)

Jeg har flere tv-ere i mitt hus og jeg betaler selvfølgelig bare for ett, Men hybelboer må ordne opp i sitt eget,

Gjest anonym denne gang...
Skrevet

Enhver husstand må betale lisens. Det vil si at hvis du leier en kjellerleilighet, bor på hybel osv, må du betale lisens hvis du har tv. Har du tv i huset du bor i, og samtidig en tv på hytta, må du betale TO lisenser, dessverre. Har du dvd-spiller, videospiller eller et annlegg, må du også betale lisens for dette... helt sykt jah!

Avogtil kommer det en person fra lisenskontoret og ringer på døren i beste sendetid for å sjekke om du har tv. Du har ingen plikt til å slippe dem inn, du har heller ingen plikt til å fortelle om du har tv.

Så lenge du ikke har kabel-tv, men bare en antenne, har de ikke noe å ta deg på, med mindre de ser tv'en gjennom vinduet, da er du jo fucked! hehe ;)

Når det gjelder lisensen, er det faktisk ganse urettferdig. Det finnes folk som aldri ser på tv, men bare bruker den til å spille playstation, se dvd og lignende. Er ikke det urettferdig at de skal måtte betale lisens? Men Nrk kan ikke vite hvem som ikke ser på drittkanalen dems og hvem som faktisk gjør det, derfor krever de inn 2000 kroner fra deg hvert år for å kunne finansiere og sende de fæle og konservative sendingene sine...

Nå vet jeg at det skal komme digitalt bakkenett til hele norge de neste årene, og det skal være på plass i alle fylker innen år 2009. Rogaland er (som jeg har hørt) først ut til å få dette, det betyr at man må kjøpe en spesiell dekoder for å få inn noen kanaler som helst. Uten denne vil det bare være snø på tv... Da er jeg litt spent på: Må de som har tv uten denne boksen også betale lisens selv om de ikke får inn signaler? Gjør dem det, må vi stoppe dem. Lisensinnkreving er urettferdig for de som har lite penger å rutte med i hverdagen. Selv er jeg en av de som bare har råd til å holde seg i live og ikke leve. Jeg har en tv som jeg bare bruker til å se en dvd i ny og ne. Det er urettferdig at jeg må sette av en 100-lapp i mnd'en for å kunne betale lisensen når den kommer, istedenfor å kunne få lov til å sette denne inn på en sparekonto for å ha noe å "falle tilbake på" hvis jeg plutselig kommer i en skikkelig økonomisk krise. Ikke røyker jeg, jeg går aldri ut, kjøper nesten aldri nye klær... fordi jeg ikke har råd rett og slett. Men har jeg noe til overs en mnd, får det lille barnet mitt noe ekstra...

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg har flere tv-ere i mitt hus og jeg betaler selvfølgelig bare for ett, Men hybelboer må ordne opp i sitt eget,

oki, men har ikke hørt noe enda! Så virker som vi slipper og godt er det:)

Skrevet

Enhver husstand må betale lisens. Det vil si at hvis du leier en kjellerleilighet, bor på hybel osv, må du betale lisens hvis du har tv. Har du tv i huset du bor i, og samtidig en tv på hytta, må du betale TO lisenser, dessverre. Har du dvd-spiller, videospiller eller et annlegg, må du også betale lisens for dette... helt sykt jah!

Avogtil kommer det en person fra lisenskontoret og ringer på døren i beste sendetid for å sjekke om du har tv. Du har ingen plikt til å slippe dem inn, du har heller ingen plikt til å fortelle om du har tv.

Så lenge du ikke har kabel-tv, men bare en antenne, har de ikke noe å ta deg på, med mindre de ser tv'en gjennom vinduet, da er du jo fucked! hehe ;)

Når det gjelder lisensen, er det faktisk ganse urettferdig. Det finnes folk som aldri ser på tv, men bare bruker den til å spille playstation, se dvd og lignende. Er ikke det urettferdig at de skal måtte betale lisens? Men Nrk kan ikke vite hvem som ikke ser på drittkanalen dems og hvem som faktisk gjør det, derfor krever de inn 2000 kroner fra deg hvert år for å kunne finansiere og sende de fæle og konservative sendingene sine...

Nå vet jeg at det skal komme digitalt bakkenett til hele norge de neste årene, og det skal være på plass i alle fylker innen år 2009. Rogaland er (som jeg har hørt) først ut til å få dette, det betyr at man må kjøpe en spesiell dekoder for å få inn noen kanaler som helst. Uten denne vil det bare være snø på tv... Da er jeg litt spent på: Må de som har tv uten denne boksen også betale lisens selv om de ikke får inn signaler? Gjør dem det, må vi stoppe dem. Lisensinnkreving er urettferdig for de som har lite penger å rutte med i hverdagen. Selv er jeg en av de som bare har råd til å holde seg i live og ikke leve. Jeg har en tv som jeg bare bruker til å se en dvd i ny og ne. Det er urettferdig at jeg må sette av en 100-lapp i mnd'en for å kunne betale lisensen når den kommer, istedenfor å kunne få lov til å sette denne inn på en sparekonto for å ha noe å "falle tilbake på" hvis jeg plutselig kommer i en skikkelig økonomisk krise. Ikke røyker jeg, jeg går aldri ut, kjøper nesten aldri nye klær... fordi jeg ikke har råd rett og slett. Men har jeg noe til overs en mnd, får det lille barnet mitt noe ekstra...

Ein person betaler berre ein lisens sjøl om ein har TV både heime og på hytta!!

Ein kan ha kor mange TV ein vil på ein lisens.

Gjest anonym denne gang...
Skrevet

Ein person betaler berre ein lisens sjøl om ein har TV både heime og på hytta!!

Ein kan ha kor mange TV ein vil på ein lisens.

Nope. Jeg har vært i kontakt med nrk selv, og der ble jeg blandt annet forklart at man betaler for alle husstander man har, det vil si at man betaler for tv hvis man har et hus, en hytte og evt et båt-hus hvor man har tv. Sært, men sant!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...