Gå til innhold

TV-lisensinnkrever

Gjest er bare litt nysgjerrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nope. Jeg har vært i kontakt med nrk selv, og der ble jeg blandt annet forklart at man betaler for alle husstander man har, det vil si at man betaler for tv hvis man har et hus, en hytte og evt et båt-hus hvor man har tv. Sært, men sant!

Det fekk ikkje me beskjed om då me snakka med NRK. Me har TV både i båten, på hytta og heime... Betaler berre ein lisens.

Skrevet

De bruker folkeregisteret og sammenligner med lisensregisteret. Da finner de folk som ikke betaler.

Men i virkeligheten har inspektøren ikke hjemmel i lover eller forskrifter for å gjøre noe eller pålegge deg noe. De har heller ikke noen myndighet. De opererer i en gråsone.

Bare si du har lånt en TV i en uke og skal levere den tilbake. Du trenger ikke svare på hvem som eier TVen. Du har lov å ha TV i 14 dager uten å betale. Da kan du faktisk bytte med naboen eller levere den og så hente den igjen i nye 14 dager.

NRK har foreslått at også de som har PC-skjermer og bærbare også skal betale, da du også kan se TV på PC.

Skrevet

De kan være svært sære.

Jeg flyttet til samboeren min og meldte fra at jeg nå ikke skulle "ha licensen" lenger.

Da sendte de meg flere papirer hvor jeg skulle fylle ut fullt navn på min samboer, jeg skulle fortelle hva som skjedde med tv mitt, hvem tok over huset mitt osv. osv.

Jeg ble fly forbannet og ringte dem og sa at JEG ikke skulle ha tvlicense lenger og det å finne navn på hundre personer for å sjekke om de betalte fikk de jammen gjøre selv, det aktet ikke jeg å bidra til.

De gav seg ikke, og forlangte navn på samboer, hvor jeg skulle flytte, hvem som skulle leie huset mitt, hvor ble det av tv`ne mine osv. osv.

Jeg var harnisk og bråket noe inni helvete, jeg blir sånn noen ganger må innrømmes.

Til slutt nektet de å dra tilbake regningen og i fare for at den skulle gå til inkasso, jeg har ingen inkasso på meg fra før, så oppgav jeg navnet til samboeren min.

I mailen til dem skrev jeg det og samtidig: "ojda, nå ble dere vel sjokkerte over å se at han var hvit tvbetaler?"

Da trakk de regningen og ba ikke om de utfyldte papirene, så de fikk aldri greie på hvem som leide huset mitt, hvor tv mitt ble av osv.

Forbannede smådjevler de folkenene der.

Hvordan de peiler deg ut vet jeg ikke, men de gir en straffesum hvis de finner ut at du ikke betaler har jeg hørt.

Da ser de tilbake, sikkert på flyttinger, bosteder, antagelser osv. for å finne ut når du mest sannsynelig fikk tv "første gang".

Du kan altså risikere å måtte betale en god sum.

Det er sånn statsgreier det der, nytter fanden meg ikke å komme seg unna.

Blodpenger, som jeg søren meg betaler hver gang.

*fnyser*

Skrevet

Nope. Jeg har vært i kontakt med nrk selv, og der ble jeg blandt annet forklart at man betaler for alle husstander man har, det vil si at man betaler for tv hvis man har et hus, en hytte og evt et båt-hus hvor man har tv. Sært, men sant!

http://www.nrk.no/lisens/3169656.html

Du tar feil.

Skrevet

Eg har TV, men aldri betalt lisens...

Du skrev jo nettopp at du hadde tv i hjemme og på båten og på hytta og bare betalte en lisens?

Skrevet

Da har de sleipe jævlene lurt meg da! hmmm...

Ta dem hardt!

Skrevet

De kan være svært sære.

Jeg flyttet til samboeren min og meldte fra at jeg nå ikke skulle "ha licensen" lenger.

Da sendte de meg flere papirer hvor jeg skulle fylle ut fullt navn på min samboer, jeg skulle fortelle hva som skjedde med tv mitt, hvem tok over huset mitt osv. osv.

Jeg ble fly forbannet og ringte dem og sa at JEG ikke skulle ha tvlicense lenger og det å finne navn på hundre personer for å sjekke om de betalte fikk de jammen gjøre selv, det aktet ikke jeg å bidra til.

De gav seg ikke, og forlangte navn på samboer, hvor jeg skulle flytte, hvem som skulle leie huset mitt, hvor ble det av tv`ne mine osv. osv.

Jeg var harnisk og bråket noe inni helvete, jeg blir sånn noen ganger må innrømmes.

Til slutt nektet de å dra tilbake regningen og i fare for at den skulle gå til inkasso, jeg har ingen inkasso på meg fra før, så oppgav jeg navnet til samboeren min.

I mailen til dem skrev jeg det og samtidig: "ojda, nå ble dere vel sjokkerte over å se at han var hvit tvbetaler?"

Da trakk de regningen og ba ikke om de utfyldte papirene, så de fikk aldri greie på hvem som leide huset mitt, hvor tv mitt ble av osv.

Forbannede smådjevler de folkenene der.

Hvordan de peiler deg ut vet jeg ikke, men de gir en straffesum hvis de finner ut at du ikke betaler har jeg hørt.

Da ser de tilbake, sikkert på flyttinger, bosteder, antagelser osv. for å finne ut når du mest sannsynelig fikk tv "første gang".

Du kan altså risikere å måtte betale en god sum.

Det er sånn statsgreier det der, nytter fanden meg ikke å komme seg unna.

Blodpenger, som jeg søren meg betaler hver gang.

*fnyser*

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/kk-19801023-8798.html

Skrevet

Du skrev jo nettopp at du hadde tv i hjemme og på båten og på hytta og bare betalte en lisens?

Jepp, eksen overtok det. Eg betaler ikkje lisens der eg bur no. Eksen betaler berre ein lisens for dei tre tv.

Skrevet

Jepp, eksen overtok det. Eg betaler ikkje lisens der eg bur no. Eksen betaler berre ein lisens for dei tre tv.

Aha :-)

Skrevet

La oss si at du har bodd i en leilighet borte fra foreldrehjemmet. Har betalt lisens der. Så flytter du hjem til mor og far, med tv på flyttelasset. Når neste krav om lisens kommer ringer du og sier fra om dette.

Superbra, da får du beskjed om at hvis tv står på rommet ditt og du er over 18 år må du betale egen lisens!! Høres fjernt ut ikke sant? Men hvis du plasserer tv i felles oppholdsrom, kjellerstue ol, da slipper du unna.

Klarte å ro i land at tv selvsagt sto i felles oppholdsrom...

galskap

Gjest er bare litt nysgjerrig
Skrevet

Men hun venninna mi som bor i blokk - de har såvidt jeg vet sånn felles antenne eller kabel i veggen. Har lisensinnkreveren rett til innsyn i den?

Skrevet

Neida, du betaler bare en lisens. Du kan har flere tv'er på samme lisens.

Skrevet

Det er også forslag oppe om at de som har de nyeste mobiltelefonene skal betale TV-lisens fordi de kan se på TV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...