Gå til innhold

Anonymitet er ikke viktig for dol likevel


Gjest Ulvinnen

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

Nå er jeg provosert, derfor skriver jeg dette innlegget.

Som alle brukere av dol vet, så har forumet vært plaget av enkelte provokatører som spammer ned forumet med stadig nye nick, eller sjikanerer andre brukere.

Derfor har det gang på gang fra mange brukere blitt oppfordret til at dol skal gjøre det mulig å bare ha et fast nick, ved hjelp av registrering av mobilnummer eller lignende.

Dette bruker webmasterne å avvise. Hvorfor? Jo, fordi dette er et helseforum der det er enormt viktig at brukerne skal ha muligheten til å skrive anonymt angående sensitive spørsmål. Så langt, så godt.

I min naivitet så har jeg trodd på dette, og varslet webmaster om at en bruker hadde vært så uheldig å oute seg selv, i et senitivt spørsmål.

Jeg sendte dem en mail, der jeg bad dem gjøre om nicket.

Jeg fikk nå følgende svar fra webbis:

"Hei!

Så greie er vi nok ikke. Hvis man roter med nick, så må man stort sett leve med det.

Mvh

Webmaster."

Jeg har svart dem følgende:

"Så mye er det altså verdt, at dere legger så stor vekt på at dere er et helseforum der folk skal ha muligheten til å være anonyme, og dere derfor tviholder på at det ikke skal være mulig å bare ha et nick?

Politikken med å beskytte brukerne har dere altså totalt forlatt? Det er greit å merke seg."

Jeg syns også at dette er info som må komme flere brukere til gode. Anonymiteten deres er ikke mye verdt, når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    11

  • Patsi

    5

  • mariaflyfly

    2

  • Mary Poppins

    2

Jeg la også merke til det innlegget, ja...

Jeg synes også - som mange andre brukere her, at man burde registrere seg med kun ett nick. Da hadde vi fått luket ut mye av tulleinnleggene og DOL hadde blitt et koseligere sted å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Men det er også kjipt å bli outet av andre som skjønner at det er en selv... det er liksom noen som MÅ fortelle alle hvem den anonyme er. Sånn syns jeg er synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sladrehank?

Jeg synes det er helt greit at man må leve med det hvis man har outet seg selv. Vedkommende som gjorde det, ville helt sikkert henvendt seg til webmaster selv, hvis h*n mente det var viktig å få det slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg synes det er helt greit at man må leve med det hvis man har outet seg selv. Vedkommende som gjorde det, ville helt sikkert henvendt seg til webmaster selv, hvis h*n mente det var viktig å få det slettet.

Sladrehank? Var det alt du klarte å få ut av det? Ikke særlig dyp, du nei.

Jeg kan opplyse om av vedkommende var et ganske nytt nick, som forøvrig webmaster også oppfordrer oss til å ta godt i mot...

Det er ikke alle forunt å vite hvor man kan få webmaster i tale, så da var det jeg valgte å være behjelpelig. Tusen takk for forståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

For det første vil det være naturlig at en som evt. angrer på bruk av nick selv kontakter oss. Det er ikke gitt at vedkommende selv er like opptatt av dette som du tydeligvis er.

For det andre er det ikke snakk om et spørsmål av medisinsk karakter, og spørsmålet er heller ikke postet på ett av våre medisinske fora.

Du kan godt være uenige i våre avgjørelser og mislike at vi ikke gjør ting du foreslår, men kan kanskje moderere dine påstander noe, jfr. ditt valg av overskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moderator

Sladrehank? Var det alt du klarte å få ut av det? Ikke særlig dyp, du nei.

Jeg kan opplyse om av vedkommende var et ganske nytt nick, som forøvrig webmaster også oppfordrer oss til å ta godt i mot...

Det er ikke alle forunt å vite hvor man kan få webmaster i tale, så da var det jeg valgte å være behjelpelig. Tusen takk for forståelsen.

Vedkommende har brukt samme nicket i minst tre år her på dol, og kjenner sannsynligvis til hvordan komme i kontakt med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

For det første vil det være naturlig at en som evt. angrer på bruk av nick selv kontakter oss. Det er ikke gitt at vedkommende selv er like opptatt av dette som du tydeligvis er.

For det andre er det ikke snakk om et spørsmål av medisinsk karakter, og spørsmålet er heller ikke postet på ett av våre medisinske fora.

Du kan godt være uenige i våre avgjørelser og mislike at vi ikke gjør ting du foreslår, men kan kanskje moderere dine påstander noe, jfr. ditt valg av overskrift?

"For det første vil det være naturlig at en som evt. angrer på bruk av nick selv kontakter oss. Det er ikke gitt at vedkommende selv er like opptatt av dette som du tydeligvis er."

Hadde dere svart meg dette i mailen, så hadde jeg ikke reagert.

Men dere svarte at de som roter med nickene, stort sett må leve med det. Det er noe helt annet. Det var det som provoserte meg. Dere må gjerne gi meg beskjed om å ikke legge meg borti ting jeg ikke har noe med. Men det svaret dere ga var generelt, og virket som en ny politikk fra doktoronlines side,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik gjør man seg anonym

Nå vet ikke jeg hvilket innlegg det siktes til.. men folk får ha eget ansvar til å ivareta sin egen anonymitet synes nå jeg. Det er ikke ditt eller noen andres ansvar å passe på dette. Det får være måte på hønemoraktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Jeg hadde satt veldig stor pris på om det var meg som hadde "dummet meg ut" og om andre så det før meg, ville jeg blitt veldig glad om noen sa i fra.

Jeg bruker forskjellig nick her. Mest bruker jeg Underskrift, men for noen år siden vanket jeg masse på forum for adopsjon. "Alle" viste tilslutt hvem som var blandt di forskjellige nickene, og di "sladret" også fort seg i mellom.

Vet du at det er hun som går under nicket "noe jeg ikke vil si" på dol, kunne jeg bli presantert med på juletrefest i foreningen. DA sluttet jeg på dol i lang, lang tid.

Fremdeles er jeg ikke innom forum for adopsjon, men det er fordi di er utrolig hårsåre mange av di.

Nå er jeg altså her igjen, og denne gangen vil jeg veldig gjerne beholde min anonymitet. Jeg vil ikke skrive ting som gjør at folk skjønner hvem jeg er privat, jeg vil ikke at noen her på dol, skal vite at om jeg spør på f.eks. allmen.med. , at jeg har problemer, med ett eller annet, at det skal vites at Underskrift har di og di problemene.

Så Webbis, om jeg driter meg ut en gang, og Ulvinnen gir deg beskjed, vil jeg gjerne at det skal rettes. Det er jo ikke sikkert at den som Outet seg selv er klar over det engang.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

For det første vil det være naturlig at en som evt. angrer på bruk av nick selv kontakter oss. Det er ikke gitt at vedkommende selv er like opptatt av dette som du tydeligvis er.

For det andre er det ikke snakk om et spørsmål av medisinsk karakter, og spørsmålet er heller ikke postet på ett av våre medisinske fora.

Du kan godt være uenige i våre avgjørelser og mislike at vi ikke gjør ting du foreslår, men kan kanskje moderere dine påstander noe, jfr. ditt valg av overskrift?

Nå syns jeg Webmaster er vrang..

For det første; Var det dette dere svarte Ulvinnen per mail?

Og det andre: Vet dere at vedkommende er klar over at h*n outet seg da?

Vennlig hilsen en som somrelgel kaller seg for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg hadde satt veldig stor pris på om det var meg som hadde "dummet meg ut" og om andre så det før meg, ville jeg blitt veldig glad om noen sa i fra.

Jeg bruker forskjellig nick her. Mest bruker jeg Underskrift, men for noen år siden vanket jeg masse på forum for adopsjon. "Alle" viste tilslutt hvem som var blandt di forskjellige nickene, og di "sladret" også fort seg i mellom.

Vet du at det er hun som går under nicket "noe jeg ikke vil si" på dol, kunne jeg bli presantert med på juletrefest i foreningen. DA sluttet jeg på dol i lang, lang tid.

Fremdeles er jeg ikke innom forum for adopsjon, men det er fordi di er utrolig hårsåre mange av di.

Nå er jeg altså her igjen, og denne gangen vil jeg veldig gjerne beholde min anonymitet. Jeg vil ikke skrive ting som gjør at folk skjønner hvem jeg er privat, jeg vil ikke at noen her på dol, skal vite at om jeg spør på f.eks. allmen.med. , at jeg har problemer, med ett eller annet, at det skal vites at Underskrift har di og di problemene.

Så Webbis, om jeg driter meg ut en gang, og Ulvinnen gir deg beskjed, vil jeg gjerne at det skal rettes. Det er jo ikke sikkert at den som Outet seg selv er klar over det engang.

Vennlig hilsen

"Det er jo ikke sikkert at den som Outet seg selv er klar over det engang."

Det var akkurat det jeg tenkte også. Da jeg så at h*n outet seg, tenkte jeg straks: "Stakkar, der outet h*n seg, det må jeg be webmaster fikse opp i".

Det er fort gjort, når man er ivrig, å glemme å skifte nick. Jeg har gjort det selv, uten å oppdage det, men har da blitt gjort oppmerksom på det av andre dolere via mail.

Siden det ikke er alle forunt å ha privat kontakt med andre dolere, og dette nicket virket nytt på meg, så følte jeg at jeg gjorde en god gjerning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sladrehank?

Sladrehank? Var det alt du klarte å få ut av det? Ikke særlig dyp, du nei.

Jeg kan opplyse om av vedkommende var et ganske nytt nick, som forøvrig webmaster også oppfordrer oss til å ta godt i mot...

Det er ikke alle forunt å vite hvor man kan få webmaster i tale, så da var det jeg valgte å være behjelpelig. Tusen takk for forståelsen.

Uff da, ble du sint fordi Webmaster ikke likte deg så godt likevel? Dakar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Førbainna

Uff da, ble du sint fordi Webmaster ikke likte deg så godt likevel? Dakar.

Er personangrep alt du har å komme med, så la heller vær å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med webbis om at folk må passe på seg selv. Folk har outet seg her i alle år, og det har stort sett blitt sett på med humor.

Hadde det vært et veldig sensitivt spørsmål, hvor et eller annen nick outet seg på psykiatri, overgrep eller inkontinens, er jeg rimelig sikker på at webbis hadde vært behjelpelig.

Hvis jeg f.eks. står fram som nyfrelst Kurt-fan på åpent, noe som ville vært en svært traumatisk greie for meg, er det mitt eget problem om jeg glemmer å skifte nick, og det bør i det minste være jeg som mailer webbis og ber ham hjelpe meg med å rydde opp i fadesen.

Så lenge det ikke er snakk om et sensitivt medisinsk spørsmål eller en eller annen som outer seg selv med en epostadresse av typen På[email protected], er jeg enig med webbis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Enig med webbis om at folk må passe på seg selv. Folk har outet seg her i alle år, og det har stort sett blitt sett på med humor.

Hadde det vært et veldig sensitivt spørsmål, hvor et eller annen nick outet seg på psykiatri, overgrep eller inkontinens, er jeg rimelig sikker på at webbis hadde vært behjelpelig.

Hvis jeg f.eks. står fram som nyfrelst Kurt-fan på åpent, noe som ville vært en svært traumatisk greie for meg, er det mitt eget problem om jeg glemmer å skifte nick, og det bør i det minste være jeg som mailer webbis og ber ham hjelpe meg med å rydde opp i fadesen.

Så lenge det ikke er snakk om et sensitivt medisinsk spørsmål eller en eller annen som outer seg selv med en epostadresse av typen På[email protected], er jeg enig med webbis.

Men om du ikke selv oppdager at du har outet deg som Kurtfan, så er det ikke så lett for deg å be om sletting.

Hadde jeg hatt mailadressen til vedkommende, så hadde jeg sendt mailen dit.

Men det jeg reagerte på, var at webmaster svarte meg generelt at de vanligvis ikke ville hjelpe nick som gikk i baret.

Hadde de svart at de ønsker at folk skal ta kontakt selv, eller at de hadde svart at dette tilfellet ikke ble ansett som sensitivt nok, så hadde jeg ikke reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Uff da, ble du sint fordi Webmaster ikke likte deg så godt likevel? Dakar.

Var det ikke lenger enn dette du klarte å holde deg unna dol?

Dårlig, men sikkert ny rekord. Så egentlig burde du vel få skryt av meg.

Prøv igjen, kanskje du klarer et par uker neste gang. *Oppmuntrer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du ikke selv oppdager at du har outet deg som Kurtfan, så er det ikke så lett for deg å be om sletting.

Hadde jeg hatt mailadressen til vedkommende, så hadde jeg sendt mailen dit.

Men det jeg reagerte på, var at webmaster svarte meg generelt at de vanligvis ikke ville hjelpe nick som gikk i baret.

Hadde de svart at de ønsker at folk skal ta kontakt selv, eller at de hadde svart at dette tilfellet ikke ble ansett som sensitivt nok, så hadde jeg ikke reagert.

Men vi er en del som ofte klager over muligheten til å bruke ulike nick. Vi kan ikke da komme etterpå og klage over at webbis ikke selv vil gå aktivt inn og hjelpe de som går på en smell.

Nå vet jeg ikke hva det her dreier seg om, men siden webbis ikke så noen grunn til å bidra, vil jeg anta at det ikke var et veldig sensitivt spørsmål.

For øvrig er jeg heller ikke for at webbis aktivt skal gå inn og bytte et nick i en tråd uten at innleggsforfatteren selv vet om det. For alt vi vet er ikke outinga så nøye for den aktuelle doleren. Kanskje han til og med gjorde det med vilje.

Uansett: Det kunne jo ikke webbis vite, og noen inngripen blir derfo feil.

Og som sagt: Hadde det vært snakk om å oute sin eller andres personlighet, eller sensitive spørsmål som psykiske lidelser, overgrep, osv, hadde webbis gått inn og fiksa opp i fadesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er en del som ofte klager over muligheten til å bruke ulike nick. Vi kan ikke da komme etterpå og klage over at webbis ikke selv vil gå aktivt inn og hjelpe de som går på en smell.

Nå vet jeg ikke hva det her dreier seg om, men siden webbis ikke så noen grunn til å bidra, vil jeg anta at det ikke var et veldig sensitivt spørsmål.

For øvrig er jeg heller ikke for at webbis aktivt skal gå inn og bytte et nick i en tråd uten at innleggsforfatteren selv vet om det. For alt vi vet er ikke outinga så nøye for den aktuelle doleren. Kanskje han til og med gjorde det med vilje.

Uansett: Det kunne jo ikke webbis vite, og noen inngripen blir derfo feil.

Og som sagt: Hadde det vært snakk om å oute sin eller andres personlighet, eller sensitive spørsmål som psykiske lidelser, overgrep, osv, hadde webbis gått inn og fiksa opp i fadesen.

Innlegget det var snakk om var både sensitivt og inneholdt svært personlige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget det var snakk om var både sensitivt og inneholdt svært personlige opplysninger.

Nå har jeg lest innlegget, og jeg er ikke enig.

Innlegg av den typen der bør vi definitivt klare å passe på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...