lof Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei. Jeg har et relativt bra forhold til min fastlege, men synes han virker litt distre og tenker seg ikke så lenge om før han gir råd. Jeg er 37 år, er gift og har snart to barn. Jobber i en høyere teknologisk stilling. Livet burde smile, men gjør det altså ikke. Her er min sykdomshistorie: I 1998 (28 år gammel) fikk jeg en depresjon. Gikk på 20mg Seroxat i 1/2 år. I 1999 fikk jeg en ny depresjon og begynte igjen på 20mg Seroxat. Etter dette har jeg hatt oppturer og nedturer, og variert mellom 20mg og 30mg, helt til for to år siden da jeg begynte på 10mg for å kunne klare å lage barn. Det gikk helt fint fram til i vår. Da ble jeg dårlig igjen og trappet opp til 20mg. Det har gått tålelig greit fram til nå. Men de siste dagene har jeg slitt mer. Denne gangen virker depresjonen mer angstfylt, og jeg har igjen begynt med 30mg. Jeg har også gått til psykolog mer eller mindre fast. Så til spørsmålene: Finnes det andre mulige diagnoser enn depresjon med angst? Kan så langvarig bruk føre til at effekten av medisinen forsvinner? Hva vil neste medisinering være dersom 30mg ikke fungerer? Kan man bli uføretrygdet av depresjon? Kan angstgruppe ha noe for seg? Glad om du vil svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258929-nhd-trenger-en-vurdering-av-deg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Finnes det andre mulige diagnoser enn depresjon med angst? S: Ja, det kan være en bipolar lidelse. Har du noen gang vært litt mer enn vanlig aktiv? Eller har du slektninger med bipolar lidelse? Kan så langvarig bruk føre til at effekten av medisinen forsvinner? S: Det forekommer. Spesielt derom en slutter eller trapper ned for så å få tilbakefall. Det er en av sjansene en tar om en slutter (for tidlig). Hva vil neste medisinering være dersom 30mg ikke fungerer? S: Neste steg vil være doseøkning. Husk å få gjort en serumkonsentrasjonsmåling. Om det ikke er nok, kan en vurdere kombinasjonsbehandling ved å legge til Tolvon eller Remeron. Evt kan en skifte SSRI fra Seroxat til Cipralex. Kan man bli uføretrygdet av depresjon? S: En kan bli uføretrygdet for de fleste sykdommer. I Norge er det i hovedsak et spørsmål om å ville det nok. Kan angstgruppe ha noe for seg? S: Nei, det tror jeg ikke. Når psykologhjelp ikke har hjulpet, har jeg liten tro på angstgruppe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258929-nhd-trenger-en-vurdering-av-deg/#findComment-2062956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lof Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 Finnes det andre mulige diagnoser enn depresjon med angst? S: Ja, det kan være en bipolar lidelse. Har du noen gang vært litt mer enn vanlig aktiv? Eller har du slektninger med bipolar lidelse? Kan så langvarig bruk føre til at effekten av medisinen forsvinner? S: Det forekommer. Spesielt derom en slutter eller trapper ned for så å få tilbakefall. Det er en av sjansene en tar om en slutter (for tidlig). Hva vil neste medisinering være dersom 30mg ikke fungerer? S: Neste steg vil være doseøkning. Husk å få gjort en serumkonsentrasjonsmåling. Om det ikke er nok, kan en vurdere kombinasjonsbehandling ved å legge til Tolvon eller Remeron. Evt kan en skifte SSRI fra Seroxat til Cipralex. Kan man bli uføretrygdet av depresjon? S: En kan bli uføretrygdet for de fleste sykdommer. I Norge er det i hovedsak et spørsmål om å ville det nok. Kan angstgruppe ha noe for seg? S: Nei, det tror jeg ikke. Når psykologhjelp ikke har hjulpet, har jeg liten tro på angstgruppe. S: Ja, det kan være en bipolar lidelse. Har du noen gang vært litt mer enn vanlig aktiv? Eller har du slektninger med bipolar lidelse? SV: Ingen kjente Bipolare i slekta, men en god del depresjoner (kommer det frem etter hvert). Min far og hans bror har hatt en korvarig episode, mens hans søster var kronisk syk med bla. 'Hysterical Blindness' mm. S: Det forekommer. Spesielt derom en slutter eller trapper ned for så å få tilbakefall. Det er en av sjansene en tar om en slutter (for tidlig). SV: Gikk ca 1 1/2 år på 10mg, noe som fungerte veldig godt, men nå får jeg altså igjen med renter. Skal love å aldri trappe ned igjen. S: Neste steg vil være doseøkning. Husk å få gjort en serumkonsentrasjonsmåling. Om det ikke er nok, kan en vurdere kombinasjonsbehandling ved å legge til Tolvon eller Remeron. SV: Er glad du foreslår doseøkning først. Er av en eller annen grunn ikke tilhenger av for mye kombinasjoner. Sikkert ikke en fornuftig holdning, dog. Min lege foreslo litium, men jeg ville ikke foreløpig, og har nå bedt om henvisning til psykiater. S: Nei, det tror jeg ikke. Når psykologhjelp ikke har hjulpet, har jeg liten tro på angstgruppe. SV: Selv om du ikke tror angstgruppe hjelper vil jeg prøve om jeg finner noe slikt i nærheten (kjenner du til noen i Stavangerregionen?). Det er lite tilfredsstillende å ikke ha noen å dele erfaring med. Det florerer ikke akkurat av kjente angsttilfeller i Statoil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258929-nhd-trenger-en-vurdering-av-deg/#findComment-2064755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.