Gå til innhold

Møtt veggen ?

Anbefalte innlegg

Har vert selvstendig næringsdrivende i ca 13 år. Det siste året har vært et uendelig mye slit og har jobbet under stort press fra en kjede jeg er medlem i.

Jeg jobber alene hver dag, har heller ikke kunnet ta meg ferie på 2 år. For en mnd siden sto jeg opp for å gå på jobb, men kroppen streiket,jeg kunne bare ikke gå.Det bydde meg sånn imot at jeg ble dårlig og svimmel bare ved tanken.

Er sykemeldt nå og min arbeidsplass som jeg har bygget opp står bare og går ned i verdi og alt går galt.Jeg føler meg fortsatt helt handlingslammet, sover nesten ikke om natten eller dagen,bare tanken på det som ligger forann meg,skremmer vettet av meg, Jeg klarer ikke å gå ut og har store problemer med å ta telefoner.Prøvde å snakke med legen om å få hjelp, men han hadde ingen anbefaling.

Jeg tar ingen piller, for jeg har ikke tro på å dope meg ned, prøver å holde hodet klart, men klarer ikke å fokusere eller ta fatt i noe av det som må gjørest.Hva kan jeg gjøre for å bli frisk og hva er det som er galt med meg ? Siden jeg ike blir bedre. Jeg har alltid vert veldig sterk og mestret det meste, men nå føler jeg at alt har stoppet opp for meg og helt slutt på alt.Det er nå jul, og jeg er vanligvis glad i julen,men i år klarer jeg ikke å få gjort en eneste ting, bare sitter her.

Har dere noen å anbefale som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259208-m%C3%B8tt-veggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres ut som meg. Jeg mestret alt til jeg var 28 år. Sivilingeniør med topp karakterer og jobb i Statoil. Men plutselig ble jeg deprimert og orket ingenting. Fikk heldigvis hjelp av Seroxat. Du må ikke se på medisinen som noe som doper deg ned. Medisinen skal hjelpe hjernen til å fungere normalt. Riktignok er det skikkelig ekle bivirkninger til og begynne med. I denne perioden føler du deg skikkelig dopa, men hetterhvert blir ting bedre. Nattesøvnen kommer tilbake ganske kjapt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259208-m%C3%B8tt-veggen/#findComment-2065704
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan skyldes en depresjon. I så fall hjelper antidepressiva meget bra. De doper deg ikke ned, men får deg tilbake til slik du var tidligere.

Det kan like gjerne skyldes at du er utslitt (ja, det er faktisk mulig å bli utslitt også i 2006, selv om "utberent" er mer moderne). Dersom energiutgiften over tid er større enn restitusjonshastigheten, vil du langsomt gå mot en "energikonkurs". På kort sikt må du da hvile. På lang sikt må du få balanse mellom det du yter og restitusjon/hvile. Jeg bruker med vilje restitusjon heller enn hvile. Dette fordi en fjelltur eller en tur i bassenget kan gi mer energi enn tilsvarende timer på sofaen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259208-m%C3%B8tt-veggen/#findComment-2066603
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...