HyppPå_Kondri Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hei. Jeg ser på meg selv som en med rimelig sterk psyke, hvertfall så jeg på meg selv som en som hadde det. I det siste (halvannet år?) så har jeg blitt mer og mer redd for at jeg skal ha en sykdom e.l. Jeg har vært innom AIDS (praktisk talt umulig for å ha det, men har vært engstelig allikevel), hjernesvulst og hjertefeil. Det hele startet nok med at jeg festet alt for mye før, masse alkohol og dårlig kosthold førte dermed til at jeg fikk syreangrep. Jeg gikk etterhvert til legen om dette, og han sa at det ikke var noe å uroe seg for. Det er i løpet av denne tiden psyken satte seg mot meg tror jeg. Hver gang hjertet banker hardere enn vanlig så tror jeg at det kan være en hjertefeil. Hver gang venstrearmen min sovner eller blir lammet e.l. så tror jeg også det er hjertefeil (det er hjertefeil jeg uroer meg for for tiden). Dette begynner å bli slitsomt, jeg er rimelig sikker på at jeg er frisk som en fisk (rart uttrykk), og ikke har noe problem med kroppen fysisk, men at jeg lider av (hvertfall litt) hypokondri. Når jeg trener, spiser vanlig (blir fort litt mye ribbe i juletida) og går skole (evt. jobber) så har jeg det som regel greit med meg selv. Det er når jeg har ferie og har tid til å sette meg ned med meg selv og begynne å tenke at denne angsten (hvis jeg kan kalle det det) inntreffer. Dette fører fort til at jeg (når jeg jobbet og ikke gikk skole) jobbet alt for mye, jobb på dagen og egne prosjekter når jeg kom hjem. Dette hjalp for meg. Hvilke steg kan jeg ta for å kanskje teste sinnet på dette? Evt. hvilke psykiske (og fysiske?) symptomer burde jeg se etter? Håper på et svar som ikke feier ting under bordet, altså et seriøst svar på mine spørsmål. Min alder er forresten bare 20 år. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259581-er-jeg-hypokondrier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Ja, det er grunn til å tro at du lider av hypokondri (sykdomsangst). Jeg anbefaler deg at du kjøper boken Hypokondri og kognitiv terapi av Ingvar Wilhelmsen. Om dette ikke er nok til selvhjelp, bør du oppsøke fastlegen din og få en henvisning til utredning og behandling hos en spesialist. Her er det avgjørende at du kommer til en behandler som behersker kognitiv terapi. Her hjelper det ikke å snakke om det som har vært vondt og vanskelig i fortiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259581-er-jeg-hypokondrier/#findComment-2069689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.