Gå til innhold

Spørsmål til NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Susannah L

Jeg har en 31 dagers menssyklus.Ca 1 uke før mens begynner jeg å få noe som kan ligne angst og en intens uro i kroppen.Jeg våkner nesten hver natt i 04 tiden, kroppen dirrer innvendig, jeg har hjertebank og angsten er sterk.Dette varer fram til menstruasjon, og da er det vekk !Det skjer samme dag som jeg får mens.

Så er jeg bra fram til ca 1 uke før neste mens, og da er det på*n igjen.

Jeg er 37 år, bruker ingen medisiner og er ellers frisk.

Hva kan dette være ? Og er det noe som kan hjelpe meg i disse periodene ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259600-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

• frosken

4

• mariaflyfly

3

• Sarah Elizabeth

2

Jeg har hatt noen pasienter med akkurat denne sykehistorien.

Alle disse ble helt bra av ansgten sin på Seroxat. Sannsynligvis vil det samme skje om en bruker en annen SSRI også (Cipralex, Zoloft etc.).

Du er sikker på at ikke det er en idè å prøve litt naturlig progesteronkrem før kjemiske virkemidler?

Det er ikke alle som har mangel på serotonin når de har angst/depresjoner. Jeg synes det høres mer ut som en hormonell ubalanse... Progesteron er høyt oppe i kjeden av hormoner og det stabiliserer alle de andre hormonene under, dvs. testosteron, østrogen, insulin, m.m.

Jeg liker ikke helt holdningen med at at "alt" kan fikses med antidepressiva.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er sikker på at ikke det er en idè å prøve litt naturlig progesteronkrem før kjemiske virkemidler?

Det er ikke alle som har mangel på serotonin når de har angst/depresjoner. Jeg synes det høres mer ut som en hormonell ubalanse... Progesteron er høyt oppe i kjeden av hormoner og det stabiliserer alle de andre hormonene under, dvs. testosteron, østrogen, insulin, m.m.

Jeg liker ikke helt holdningen med at at "alt" kan fikses med antidepressiva.

Jeg kan ikke gi mine faglige råd på bakgrunn av hva du liker eller ikke liker.

Jeg liker heller ikke at du forurenser dette forumet med dine "alternative" ideer.

Kanskje jeg kan holde meg her og du holde deg på forum for "alternativ behandling"?

Jeg liker heller ikke at du forurenser dette forumet med dine "alternative" ideer.

Kanskje jeg kan holde meg her og du holde deg på forum for "alternativ behandling"?

Det synes jeg var en uprofesjonell holdning av deg som psykiater. Å komme med slik krass kritikk når jeg stiller et saklig spørsmål.

Å kalle det forurensing, er vel kanskje i drøyeste laget? Det er faktisk ganske mange som får hjelp av mine råd. Jeg har et arbeid jeg også og jeg synes kanskje du strekker den litt langt innimellom. Du har i bortimot alle dine innlegg mot meg, kommet med spydigheter.

Du takler ikke ironi, eller at jeg overhodet kommer med uttalelser som peker i retning av ditt arbeidsfelt.

Dette er et åpent forum og jeg lurer på om du oppfører deg på samme måte mot Stig Bruset, bare fordi han bruker alternativ behandling? Eller er det noe du ikke liker ved meg som person?

Kanskje du skulle prøve litt tankefeltterapi mot blokkeringer? Kanskje du da vil bli litt mer åpen?

PS. Hvis jeg hadde vært ansatt hos dere, ville jeg nok holdt meg på det forumet, men så lenge jeg VET at jeg kan komme med råd, svarer jeg så klart i alle forum.

Blir det ikke litt for dumt å tenke at "hun her har spurt om magesmerter på allmenmedisin, så da kan ikke jeg svare, siden hun ikke har spurt på alternativforumet"...?

Annonse

Gjest melmøll

Det synes jeg var en uprofesjonell holdning av deg som psykiater. Å komme med slik krass kritikk når jeg stiller et saklig spørsmål.

Å kalle det forurensing, er vel kanskje i drøyeste laget? Det er faktisk ganske mange som får hjelp av mine råd. Jeg har et arbeid jeg også og jeg synes kanskje du strekker den litt langt innimellom. Du har i bortimot alle dine innlegg mot meg, kommet med spydigheter.

Du takler ikke ironi, eller at jeg overhodet kommer med uttalelser som peker i retning av ditt arbeidsfelt.

Dette er et åpent forum og jeg lurer på om du oppfører deg på samme måte mot Stig Bruset, bare fordi han bruker alternativ behandling? Eller er det noe du ikke liker ved meg som person?

Kanskje du skulle prøve litt tankefeltterapi mot blokkeringer? Kanskje du da vil bli litt mer åpen?

Stig Bruset holder seg vel til forum for alternativ behandling? Har aldri sett han her iallefall....

Når brukere stiller spørsmål på forum for alternativ behandling, respekterer jeg at de vil ha svar vedr alternativ behandling. Jeg kan derfor ikke tenke meg å gå inn der å påpeke hvor udokumentert de foreslåtte behandlinger er.

Når bruker velger å spørre på forum for psykiatri, må en anta at det er for å høre psykiaterens råd. Jeg har aldri opplevd at Stig Bruset har vært inne på dette forum for å korrigere meg.

Om du svarer på forum for alternativ behandling når brukeren har ønsket et svar derfra, er det selvsagt helt ok for meg.

Gjest melmøll

Ja, men jeg jobber ikke her. Se mitt andre svar til NHD.

Jeg forstår hva du mener. Jeg bare tenker at du må nesten regne med reaksjoner når du kommmer med et slikt utsagn på et psykiatri-forum:

-"Jeg liker ikke helt holdningen med at at "alt" kan fikses med antidepressiva"

Det er jo din personlige mening, respekterer det :o)

Når brukere stiller spørsmål på forum for alternativ behandling, respekterer jeg at de vil ha svar vedr alternativ behandling. Jeg kan derfor ikke tenke meg å gå inn der å påpeke hvor udokumentert de foreslåtte behandlinger er.

Når bruker velger å spørre på forum for psykiatri, må en anta at det er for å høre psykiaterens råd. Jeg har aldri opplevd at Stig Bruset har vært inne på dette forum for å korrigere meg.

Om du svarer på forum for alternativ behandling når brukeren har ønsket et svar derfra, er det selvsagt helt ok for meg.

Ja, det er kjempefint :-)

Men jeg tenker som så at du har ditt spesialfelt og jeg mitt. Men om man kunne kombinert disse to, kunne folk faktisk valgt selv.

Ikke at jeg ønsker noe samarbeid med deg, akkurat, men er du virkelig ikke enig i at folk bør kunne velge fritt?

Når jeg vet om en ting som faktisk kunne vært til hjelp FØR man setter inn medikamenter...? Skal jeg la være å fortelle om det, fordi det er DITT forum? Hm.

Grunnen til at jeg stiller spørsmål her inne, er jo fordi jeg vil ha fleres vurdering, så kan jeg velge til slutt selv.

Om jeg hadde fått kun en persons uttalelse hele tiden, er jo ikke svarene verdt mer enn om jeg hadde spurt naboen hele tiden.

Du kan jo ikke ha monopol på å svare på psykiatriske spørsmål...!

Jeg forstår hva du mener. Jeg bare tenker at du må nesten regne med reaksjoner når du kommmer med et slikt utsagn på et psykiatri-forum:

-"Jeg liker ikke helt holdningen med at at "alt" kan fikses med antidepressiva"

Det er jo din personlige mening, respekterer det :o)

He, he. Det har jeg sagt før, men man kan jo ikke det :-)

Alt kan ikke fikses med det.

Kan du bli kvitt blærekatarr med ssri? Niks, det trodde legen min, men... Hallo, liksom.

Av og til finnes det andre løsninger.

Men jeg tenker som så at du har ditt spesialfelt og jeg mitt. Men om man kunne kombinert disse to, kunne folk faktisk valgt selv.

Ikke at jeg ønsker noe samarbeid med deg, akkurat, men er du virkelig ikke enig i at folk bør kunne velge fritt?

Når jeg vet om en ting som faktisk kunne vært til hjelp FØR man setter inn medikamenter...? Skal jeg la være å fortelle om det, fordi det er DITT forum? Hm.

Grunnen til at jeg stiller spørsmål her inne, er jo fordi jeg vil ha fleres vurdering, så kan jeg velge til slutt selv.

Om jeg hadde fått kun en persons uttalelse hele tiden, er jo ikke svarene verdt mer enn om jeg hadde spurt naboen hele tiden.

Nå kjenner jeg overhodet ikke din kompetanse, men jeg synes det er skremmende om alle skal kunne velge "fritt" mellom medisinsk hjelp som er grundig dokumentert og all verdens alternative - og udokumenterte - metoder.

Annonse

Selvsagt har jeg ikke monopol på å svare på dette forum. Det viser da også snart 10 års erfaring med dette forum. De langt fleste svarene gis av andre enn meg.

Dog må en akseptere at dette er et forum for psykiatri og at det er innen disse rammene en holder seg på dette forum. Jeg ønsker ikke misjonering verken for helberedelse ved bønn eller sjamantromming på dette forum.

De brukere som etterspør alternativ behandling, får dette på et eget forum.

Det jeg reagerer på, er at du verken svarer som likemann eller som fagperson. Du misjonerer for en alternativ retning der du påberoper deg en eller annen kompetanse. Det er forsåvidt ok, men da får du holde deg på forum for alternativ behandling.

Brukere av dette forum må slippe "alternativ misjonering".

Nå kjenner jeg overhodet ikke din kompetanse, men jeg synes det er skremmende om alle skal kunne velge "fritt" mellom medisinsk hjelp som er grundig dokumentert og all verdens alternative - og udokumenterte - metoder.

Ja, de gjør det allerede... I den virkelige verden. Så nå er du sikkert kjempeskremt.

Gjest melmøll

He, he. Det har jeg sagt før, men man kan jo ikke det :-)

Alt kan ikke fikses med det.

Kan du bli kvitt blærekatarr med ssri? Niks, det trodde legen min, men... Hallo, liksom.

Av og til finnes det andre løsninger.

ssri skulle fikse blærekatarr? Høres merkelig ut. Men jeg mener bare at dersom trådstarter ønsker forslag til alternativ behandling, så vil jeg tro hun hadde lagt innlegget innunder forum for alternativ beh.

Det blir som om presten skal misjonere på ateist-forum :o)

Selvsagt har jeg ikke monopol på å svare på dette forum. Det viser da også snart 10 års erfaring med dette forum. De langt fleste svarene gis av andre enn meg.

Dog må en akseptere at dette er et forum for psykiatri og at det er innen disse rammene en holder seg på dette forum. Jeg ønsker ikke misjonering verken for helberedelse ved bønn eller sjamantromming på dette forum.

Det jeg reagerer på, er at du verken svarer som likemann eller som fagperson. Du misjonerer for en alternativ retning der du påberoper deg en eller annen kompetanse. Det er forsåvidt ok, men da får du holde deg på forum for alternativ behandling.

Dette er jeg enig i.

Jeg opplevde det som utrolig plagsomt med alle som skulle foreslå ulike former for alternativ behandling under min manns langvarige sykdom. Vi ble nærmest kritisert for ikke å ville prøve "alt".

Jeg kritiserer ikke folk som ønsker å prøve ut udokumenterte metoder mot sine plager - men meg kunne ønske at de som var opptatt av alternativ medisin kunne slutte med sin misjonering og vise samme ydmykhet i forhold til sine omgivelser....

Det er ikke alternativ misjonering på linje med sjamantromming det jeg kommer med. Jeg dør av latter. Tror du på sånt?

Haha, har du ikke tatt medisinstudiet?

Vel, det har jeg og der lærte vi at progesteron styrer den hormonelle balansen mellom kjeden av andre hormoner. Når hennes plager kommer i forbindelse med menstruasjon, en uke før, vil jeg anta at det kan kalles PMS og at lettere hormonbalanserende kremer kan gi god effekt.

Jeg fatter ikke at du kan sammenlikne mineraler (som forøvrig er kroppens byggestener), vitaminer og hormoner med sjamanisme og healing.

Du får tro hva du vil, men jeg tipper at du synes vitamintilskudd er bare fjas, at matintoleranser ikke eksisterer og at Beethoven ikke døde av blyforgiftning som kunne påvises i håret.

Vi har hatt utallige diskusjoner om dokumentasjoner, hva man kan tro på og ikke tro på, og til og med når du har bedt om dokumentasjon på ting og FÅR det, tar du det til deg.

Vel, vel. Du må være gammel og uopplyst, jeg får trøste meg med det.

Dette er jeg enig i.

Jeg opplevde det som utrolig plagsomt med alle som skulle foreslå ulike former for alternativ behandling under min manns langvarige sykdom. Vi ble nærmest kritisert for ikke å ville prøve "alt".

Jeg kritiserer ikke folk som ønsker å prøve ut udokumenterte metoder mot sine plager - men meg kunne ønske at de som var opptatt av alternativ medisin kunne slutte med sin misjonering og vise samme ydmykhet i forhold til sine omgivelser....

Enig med deg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...