Gå til innhold

Kona som har psykisk plager.

Anbefalte innlegg

Hei,

kona mi har problemer med sjalusi og sykisk. Vi har en ung på 3mnd. Når hun krangler med meg p.g.a. sjalusi, nekter hun å spise, sover hun lite og nekter å amme. Jeg er redd for helsetilstand til ungen. Og redd for å gå til jobben, når ungen er alene/sammen med kona. Kona nekter å ta noe behandling. Hun sier at jeg bør ta behandling. Hva må jeg gjøres her. Hva slags rettighet har jeg får å ta hel ansvar for ungen min alene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259616-kona-som-har-psykisk-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør snarest ta kontakt med helsestasjonen eller fastlegen deres. Det er mange som får problemer psykisk etter en fødsel, evt tidligere problemer forsterkes. Det er mye hjelp å få, både akutt og langsiktig.

Er det noe fare for at jeg mister kontakt/rettighet for ungen min?

Gjest klem til deg

At du ber om hjelp og tar ansvar, vil bare styrke din situasjon. Det viktige for dere alle tre er jo at dere får hjelp nå med en gang.

Hvis mor er syk, og ikke kan ta seg av barnet over en periode, kan permisjonen overtas av deg. Det er nok det mest nærliggende her, at mor sykemeldes og du tar deg av babyen (sammen med henne det hun klarer).

Derfor er det viktig å snakke med fastlegen med en gang.

At du ber om hjelp og tar ansvar, vil bare styrke din situasjon. Det viktige for dere alle tre er jo at dere får hjelp nå med en gang.

Hvis mor er syk, og ikke kan ta seg av barnet over en periode, kan permisjonen overtas av deg. Det er nok det mest nærliggende her, at mor sykemeldes og du tar deg av babyen (sammen med henne det hun klarer).

Derfor er det viktig å snakke med fastlegen med en gang.

Hei og takk.

Men, hun nekter å ta noe behandling eller å være åpent for legen/jordmor. Gir syklden på andre uten grunn.

Hva kan jeg gjøre?????

Gjest klem til deg

Hei og takk.

Men, hun nekter å ta noe behandling eller å være åpent for legen/jordmor. Gir syklden på andre uten grunn.

Hva kan jeg gjøre?????

Det er du (gjerne med babyen) som skal gå til helsestasjonen, og du som skal gå til fastlegen. Så hva hun vil er ikke relevant. Du skal ta ansvar for barnet når du ser at hun ikke klarer det alene.

Du skal ikke gå på jobb hvis du ikke vet at mor og barn klarer seg hjemme.

Ta med deg baby ut på trilletur, og gå innom både fastlege og helsestasjon. Ring først og hør om åpningstider. Ikke bestill time, møt opp og si at det er akutt.

Annonse

Det er du (gjerne med babyen) som skal gå til helsestasjonen, og du som skal gå til fastlegen. Så hva hun vil er ikke relevant. Du skal ta ansvar for barnet når du ser at hun ikke klarer det alene.

Du skal ikke gå på jobb hvis du ikke vet at mor og barn klarer seg hjemme.

Ta med deg baby ut på trilletur, og gå innom både fastlege og helsestasjon. Ring først og hør om åpningstider. Ikke bestill time, møt opp og si at det er akutt.

Tusen hjertelig takk for de svarene.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det høres ut som om dette er en psykisk endring som har kommet hos kona di etter fødselen.

Du bør kontakte helsestasjonen. Helsesøster bør komme hjem til dere. Om nødvendig vil hun bringe inn fastlegen og evt andre som er nødvendig for å hjelpe dere.

Gjest rutemønster

Nei, det er ingen som helst fare for at du mister rettigheter i forhold til ungen din. Ta ansvar og følg rådene du har fått.

Hvordan vet du at det er ingen fare for at også han risikerer å miste sine rettigheter?

Jeg tipper at barnevernet raskt blir koblet inn ettersom ungen er så liten.

Jeg mener akkurat som dere andre at faren må kontakte helsesøster eller fastlege, og at barnets beste er det aller viktigste her. Man lar ikke et lite barn lide (heller ikke et større barn, for den saks skyld!).

Men jeg håper for pappans skyld at han har "alt i orden" slik at han får mulighet til å ta over ansvaret for barnet om ikke moren blir regnet som skikket til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...