Gå til innhold

Er dette normalt?

Gjest et dårlig nick

Anbefalte innlegg

Desverre må jeg si meg enig med Nhd her. Det kan være en begynnede fase på en alvorlig lidelse, men det trenger ikke være det. Personlig ville jeg vært oppriktig bekymret med tanke på hans oppvekst/historie. Jeg har sett slike forstadier altfor mange ganger til å ikke ta dette alvorlig.

Fortsetter under...

Gjest elvira 76

Jeg tror heller ordene "frisk" eller "psyk" er bedre ord å bruke her, enn "normal".

For hva er egentlig normalt? Det finnes mange alternative mennesker som tror på de underligste ting men som ikke er psyke.

Hvis en person har disse symptomene+ at dette skaper problemer i forhold til han selv og andre vil jeg absolutt tro at han har krysset grensen til det psyke.

Håper han får hjelp.

Gjest et dårlig nick

Desverre må jeg si meg enig med Nhd her. Det kan være en begynnede fase på en alvorlig lidelse, men det trenger ikke være det. Personlig ville jeg vært oppriktig bekymret med tanke på hans oppvekst/historie. Jeg har sett slike forstadier altfor mange ganger til å ikke ta dette alvorlig.

Hva slags alvorlig lidelse kan dette være forstadiet til, tror du?

Er det i hele tatt noe jeg kan gjøre?

Jeg er veldig glad i han, men han oppfører jo seg underlig, må jeg si, noe som gjør at det blir veldig slitsomt å være sammen med han.

Han forer også barna mine med mye "unormalt", sett i mine øyne.

Han er definitivt ikke klar over dette selv, men det er derimot mine foreldre og jeg.

Hva slags alvorlig lidelse kan dette være forstadiet til, tror du?

Er det i hele tatt noe jeg kan gjøre?

Jeg er veldig glad i han, men han oppfører jo seg underlig, må jeg si, noe som gjør at det blir veldig slitsomt å være sammen med han.

Han forer også barna mine med mye "unormalt", sett i mine øyne.

Han er definitivt ikke klar over dette selv, men det er derimot mine foreldre og jeg.

Dette er vanskelig. Jeg er usikker

på hva jeg selv ville gjort om dette var min egen bror.

Jeg ville nok snakket med ham om dette, - din bekymring,

men jeg tviler på at du ville nådd frem om du forsøkte.

Det er grunn til å ta dette alvorlig, man skal ikke bare automatisk se

på dette som en ”fase” før man vet mer om selve personen og sykehistorien.

Han fungerer i jobben og det er et svært viktig moment, men jeg liker ikke den manglende innsikten han viser.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han er 32.

Jeg må desverre si meg enig med deg, hans oppførsel tatt i betraktning.

Han er ujenkjennellig.

Kan du si noe mer om hva du mener dette kan være forstadiet til?

Hva kan vi som er rundt han, gjøre?

Jeg mener det er meget sannsynlig at han har schizotyp lidelse (ICD-10, kode F21).

Dette er en såkalt schizofreni-spektrumlidelse.

Finnes det personer med schizofreni i slekten?

Kriteriene for lidelsen (engelsk) er kopiert inn nedenfor:

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders

World Health Organization, Geneva, 1992

--------------------------------------------------------------------------------

F21 Schizotypal Disorder

A disorder characterized by eccentric behaviour and anomalies of thinking and affect which resemble those seen in schizophrenia, thought no definite and characteristic schizophrenic anomalies have occurred at any stage. There is no dominant or typical disturbance, but any of the following may be present:

(a) inappropriate or constricted affect (the individual appears cold and aloof);

(B) behaviour or appearance that is odd, eccentric, or peculiar;

© poor rapport with others and a tendency to social withdrawal;

(d) odd beliefs or magical thinking, influencing behaviour and inconsistent with subcultural norms;

(e) suspiciousness or paranoid ideas;

(f) obsessive ruminations without inner resistance, often with dysmorphophobic, sexual or aggressive contents;

(g) unusual perceptual experiences including somatosensory (bodily) or other illusions, depersonalization or derealization;

(h) vague, circumstantial, metaphorical, overelaborate, or stereotyped thinking, manifested by odd speech or in other ways, without gross incoherence;

(i) occasional transient quasi-psychotic episodes with intense illusions, auditory or other hallucinations, and delusion-like ideas, usually occurring without external provocation.

The disorder runs a chronic course with fluctuations of intensity. Occasionally it evolves into overt schizophrenia. There is no definite onset and its evolution and course are usually those of a personality disorder. It is more common in individuals related to schizophrenics and is believed to be part of the genetic "spectrum" of schizophrenia.

Diagnostic Guidelines

This diagnostic rubric is not recommended for general use because it is not clearly demarcated either from simple schizophrenia or from schizoid or paranoid personality disorders. If the term is used, three or four of the typical features listed above should have been present, continuously or episodically, for at least 2 years. The individual must never have met criteria for schizophrenia itself. A history of schizophrenia in a first-degree relative gives additional weight to the diagnosis but is not a prerequisite.

Includes:

* borderline schizophrenia

* latent schizophrenia

* latent schizophrenic reaction

* prepsychotic schizophrenia

* prodromal schizophrenia

* pseudoneurotic schizophrenia

* pseudopsychopathic schizophrenia

* schizotypal personality disorder

Excludes:

* Asperger's syndrome

* schizoid personality disorder

Gjest et dårlig nick

Jeg mener det er meget sannsynlig at han har schizotyp lidelse (ICD-10, kode F21).

--------------------------------------------------------------------------------

F21 Schizotypal Disorder

A disorder characterized by eccentric behaviour and anomalies of thinking and affect which resemble those seen in schizophrenia, thought no definite and characteristic schizophrenic anomalies have occurred at any stage. There is no dominant or typical disturbance, but any of the following may be present:

(a) inappropriate or constricted affect (the individual appears cold and aloof);

(d) odd beliefs or magical thinking, influencing behaviour and inconsistent with subcultural norms;

(f) obsessive ruminations without inner resistance, often with dysmorphophobic, sexual or aggressive contents;

(g) unusual perceptual experiences including somatosensory (bodily) or other illusions, depersonalization or derealization;

(h) vague, circumstantial, metaphorical, overelaborate, or stereotyped thinking, manifested by odd speech or in other ways, without gross incoherence;

(i) occasional transient quasi-psychotic episodes with intense illusions, auditory or other hallucinations, and delusion-like ideas, usually occurring without external provocation.

The disorder runs a chronic course with fluctuations of intensity. Occasionally it evolves into overt schizophrenia. There is no definite onset and its evolution and course are usually those of a personality disorder. It is more common in individuals related to schizophrenics and is believed to be part of the genetic "spectrum" of schizophrenia.

Diagnostic Guidelines

This diagnostic rubric is not recommended for general use because it is not clearly demarcated either from simple schizophrenia or from schizoid or paranoid personality disorders. If the term is used, three or four of the typical features listed above should have been present, continuously or episodically, for at least 2 years. The individual must never have met criteria for schizophrenia itself. A history of schizophrenia in a first-degree relative gives additional weight to the diagnosis but is not a prerequisite.

Includes:

* latent schizophrenia

Excludes:

* Asperger's syndrome

Takk for hjelpen. Skal se nærmere på dette i morgen.

Er kansje flere i familien med denne type lidelse.

Tviler på at jeg når inn til han dersom jeg snakker med han om dette. Regner med han bare vil avvise meg.

Har du noen erfaringer rundt dette, hvordan man som pårørende kan gå fram slik at han får den hjelpen han skulle hatt?

Jeg er bekymret for han ja. Men han er jo voksen og da kan vel kansje ikke jeg gjøre stort?

Annonse

Gjest et dårlig nick

Dette er vanskelig. Jeg er usikker

på hva jeg selv ville gjort om dette var min egen bror.

Jeg ville nok snakket med ham om dette, - din bekymring,

men jeg tviler på at du ville nådd frem om du forsøkte.

Det er grunn til å ta dette alvorlig, man skal ikke bare automatisk se

på dette som en ”fase” før man vet mer om selve personen og sykehistorien.

Han fungerer i jobben og det er et svært viktig moment, men jeg liker ikke den manglende innsikten han viser.

Hans manglende innsikt er et veldig stort problem.

Jobben mestrer han meget godt.

Han får enorm skryt for den jobben han gjør, som er bedre enn noen kan forlange av en arbeidstaker. Men han jobber alene, på kveld.

Vet ikke om jeg tør å nevne dette for han, engang..da flyr han vel i flint.

Gjest et dårlig nick

F21 Schizotypal Disorder

Diagnostic Guidelines

Includes:

* latent schizophrenia

Excludes:

* Asperger's syndrome

Hei. Jeg har nå lest og satt meg litt inn i denne lidelsen.

Jeg er redd sjansen er stor for at du har rett.

Jeg kjenner igjen broren min i mye av dette.

Vi har psykiske lidelser i flere generasjoner i familien. Inkludert meg selv.

Jeg skulle så gjerne ha hjulpet broren min til å forstå. Men vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

Hei. Jeg har nå lest og satt meg litt inn i denne lidelsen.

Jeg er redd sjansen er stor for at du har rett.

Jeg kjenner igjen broren min i mye av dette.

Vi har psykiske lidelser i flere generasjoner i familien. Inkludert meg selv.

Jeg skulle så gjerne ha hjulpet broren min til å forstå. Men vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

Jeg tror virkelig ikke du kan regne med at han vil høre eller at du vil kunne nå inn til ham, da dette med liten innsikt faktisk også er et av de viktige symptomene. Hvordan stiller han seg til det å oppsøke sin primærlege? Kan du f.eks si at "kan du gjøre dette for meg, fordi vi er flere som er bekymret for deg". Hadde det vært min bror hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få ham til å komme til en utredning, men jeg vil som sagt tro det er svært vanskelig å i det hele tatt nå frem.

Gjest et dårlig nick

Jeg tror virkelig ikke du kan regne med at han vil høre eller at du vil kunne nå inn til ham, da dette med liten innsikt faktisk også er et av de viktige symptomene. Hvordan stiller han seg til det å oppsøke sin primærlege? Kan du f.eks si at "kan du gjøre dette for meg, fordi vi er flere som er bekymret for deg". Hadde det vært min bror hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få ham til å komme til en utredning, men jeg vil som sagt tro det er svært vanskelig å i det hele tatt nå frem.

Takk for hjelp. Dette er så vanskelig.

Jeg skulle så gjerne ha gjort alt for han, for han har en stor del av hjertet mitt.

Vi var meget sammensveiset da vi var yngre, derfor er det vondt for meg å se hvor forandret han sakte men sikkert blir.

Jeg tar imot ditt svært gode råd i dette.

Takk for hjelp. Dette er så vanskelig.

Jeg skulle så gjerne ha gjort alt for han, for han har en stor del av hjertet mitt.

Vi var meget sammensveiset da vi var yngre, derfor er det vondt for meg å se hvor forandret han sakte men sikkert blir.

Jeg tar imot ditt svært gode råd i dette.

Håper du, på et eller annet vis når inn til ham og overbeviser ham om at dette trenger du. Smertefullt å miste en nær person på den måten..

gode tanker.

Gjest et dårlig nick

F21 Schizotypal Disorder

Diagnostic Guidelines

Includes:

* latent schizophrenia

Excludes:

* Asperger's syndrome

Ang min bror så hadde vår farmor schizofreni, og vår far er heller ikke "normal".

Jeg fikk vite det i går, etter å ha snakket med mamma om det. Hun har hatt mistanker/bekymringer ang min bror lenge men heller ikke hun kan gjøre noe, siden han er voksen.

Ang mail - dette hadde han også betrodd henne.

Vi kan bare trøste oss med at han er velfungerende i jobben sin. Var iallefall greit å få en viss peiling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...