Gå til innhold

Tvangstanker og tvangshandlinger

Anbefalte innlegg

Hei

Broren min på 30 lider av tvangstanker og tvangshandlinger.

Sist han var hjemme var han veldig deprimert og han betrodde oss at han hadde tvangstanker og tvangshandlinger.

Han var deprimert og greide ikke tenke på noe annet i det hele tatt. Han sier at så fort han har blitt kvitt en tanke, kommer det en ny. Han var tilslutt så oppslukt og deprimert de dagene han var hjemme at hans kone ringte legevakten. Da fikk han valium (1 stk) og et annet legemiddel som jeg ikke husker navnet på. Men det hjalp ikke noe særlig.

Han går til psykolog, men vi begynner å tro at han har bagatelisert problemet. Han forteller at eksempel på tankene han har er at han kan innbille seg at han har kjørt over noen med bilen, for så å dra tilbake opptill 3 ganger for å sjekke. Han sjekker dører ol på jobben, men greier ikke stole på at de er låst. Han ringer jobben når han er hjemme for å få de til å sjekke ting, men han greier ikke stole på at de sjekker det heller. Derfor drar han ofte tilbake på jobben etter arbeidstid.

Dette er ikke lett for hverken min svigerinne eller deres 1,5 år gamle datter.

Jeg er veldig bekymret for broren min, og lurer da om dere kan fortelle meg om det er noen behandling som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259805-tvangstanker-og-tvangshandlinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ja, dette er typsik tvangstanker/handlinger ja... Også kaldt OCD.

Jeg vil anbefale å ta kontakt med fastlege. Så derfra får man tak i en psykolog som kan OCD. Dessverre er det ikke mye kunnskap om dette....

Det hjelper IKKE å bare prate med en psykolog. Man må ha noe som heter kognitiv terapi/med eksponering. Dvs, at man lærer å stole på tankene sine, at man øver sammen med terapaut, på å løse døren og ikke dra tilbake å sjekke....

Tøff behandlig, men eneste som hjelper...

Medisin hjelper også. Da må man ofte opp i ganske høy dose.

Se også www.ananke.no

Det er en pasient/pårørende organisajon for folk med OCD.

Lykke til!!

Vennlig hilsen ei med OCD...

Hei!

Ja, dette er typsik tvangstanker/handlinger ja... Også kaldt OCD.

Jeg vil anbefale å ta kontakt med fastlege. Så derfra får man tak i en psykolog som kan OCD. Dessverre er det ikke mye kunnskap om dette....

Det hjelper IKKE å bare prate med en psykolog. Man må ha noe som heter kognitiv terapi/med eksponering. Dvs, at man lærer å stole på tankene sine, at man øver sammen med terapaut, på å løse døren og ikke dra tilbake å sjekke....

Tøff behandlig, men eneste som hjelper...

Medisin hjelper også. Da må man ofte opp i ganske høy dose.

Se også www.ananke.no

Det er en pasient/pårørende organisajon for folk med OCD.

Lykke til!!

Vennlig hilsen ei med OCD...

Jepp, kognitiv terapi og et ssri medikament som hjelper mot ocd. (feks zoloft), må till. Dessuten krever det en annen type viljestyrke enn den man tror man trenger. Man må ha vilje til å kunne takle tvil, uten å lete etter bekreftelser på at det er bare en tvangstanke. Ocd kan være fryktelig frustrerende å leve med.

Jepp, kognitiv terapi og et ssri medikament som hjelper mot ocd. (feks zoloft), må till. Dessuten krever det en annen type viljestyrke enn den man tror man trenger. Man må ha vilje til å kunne takle tvil, uten å lete etter bekreftelser på at det er bare en tvangstanke. Ocd kan være fryktelig frustrerende å leve med.

Ja.. Helt klart...:(

Har du også ocd?

Det å kunne takle tvil uten å få panikk er vanskelig... Men det går lettere og letter etter behandlig:))

Ja.. Helt klart...:(

Har du også ocd?

Det å kunne takle tvil uten å få panikk er vanskelig... Men det går lettere og letter etter behandlig:))

Tusen tusen takk for raskt og godt svar. Jeg gikk inn på anake.no, og der står alt jeg trenger å vite, jeg ringer min bror med en gang. Nok en gang, tusen takk!

:-)

Tusen tusen takk for raskt og godt svar. Jeg gikk inn på anake.no, og der står alt jeg trenger å vite, jeg ringer min bror med en gang. Nok en gang, tusen takk!

:-)

Bare hyggelig:)

Er kjempe glad for å kunne hjelpe...:)

Lykke til, dette skal gå bra:)

Annonse

Jepp jeg har ocd. I perioder. Ganske hissig sådan.

Ok.. Leit å høre... Jeg har som sagt også det. Er redd for kroppsvesker/smitte.

Slitsom sykdom...

Men jeg er så og si frisk nå:) Fått eksponeringsterapi. Hender tankene kommer, men ikke så sterke som før...

Klem:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...