Gå til innhold

Kommunikasjon med psykisk syke og leger

Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrigpetrin

Jeg mener å ha lært at man i samtale med psykisk syke skal man være forsiktig med å stille spørsmål om "Hvorfor", fordi det kan oppfattes som kritikk og at resultatet da fort kan bli at vedkommende går i forsvar, og så kommer man liksom ingen vei. Gjelder dette også i samtale med leger? Eller i samtale med alle slags mennesker for den del?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259865-kommunikasjon-med-psykisk-syke-og-leger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forb. med psykisk syke: Hensyn må man selvsagt ta, men å skåne for mye kan og gjøre skade. Det er tross alt lov å tenke før man snakker.

leger er forøvrig ikke fritatt å tenke før de snakker. egentlig burde leger tenke seg om tre ganger..

Annonse

Gjest nysgjerrigpetrin

Å spørre om hvorfor må være tillatt i alle sammenhenger.

Det er vel nettopp fordi vi har stilt spørmålet "Hvorfor" at vi ikke fortsatt bor steinhuler.

uten å bli stemplet som kritisk, sarkastisk og projiserende?

Gjest ullsokken

Jeg vet ikke om jeg havner i kategorien "psykisk syk", men jeg går ihvertfall til psykolog. Og der er det akkurat spørsmålet "hvorfor" som har gitt meg mange a-ha opplevelser som har forandret måten jeg ser på tilværelsen på til noe bedre.

"Hvorfor" kan romme så mangt, fra ren nysgjerrighet, til oppriktig ønske om å få vite og forstå mer, til kritikk av noe som virker helt uforståelig. Hvordan det oppfattes og reaksjonen kommer veldig an på forholdet mellom den som spør og den som blir spurt. Og ikke minst måten det blir spurt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...