Gå til innhold

Hvordan kan snittlønna være 350 000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om de hadde regnet median og ikke gjennomsnitt - dvs funnet inntekten til personen i midten om alle ble sortet etter inntekt - ville tallet vært lavere, og sannsynligvis også mer representativt. Det er fordi det er noen få som tjener veldig mye og drar opp gjennomsnittet.

Jeg er helt enig. Jeg blir ofte så irritert på at det er "gjennomsnittet" som trekkes fram istedenfor median. Median er i de fleste tilfeller mye mer representativt.

Skrevet

Hvorfor tror du dette var før overtid?

begrunnelse???

Lite trolig at di har klart og lage ett snitt som er uten overtid. MÅ jo være en helt umulig oppgave.

God jul!

Verken jeg eller lønsutbetaler har problem med å finne ut hva min lønn er med og uten overtid.

Skrevet

ååå! :) Median -har jeg aldri hørt om - men forklar det med et eksempel er du snill! :)

Er det sånn at om 10 personer tjener 200.000 og 1 person tjener 1mill - så blir median likevel 200.000, fordi han i midten tjener det, etter man har sortert høyere og lavere på hver side??

Jepp, det er riktig.

På vektskjemaene helsestasjonen bruker er den midterste streken median, for eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...