ekte nick Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Om de hadde regnet median og ikke gjennomsnitt - dvs funnet inntekten til personen i midten om alle ble sortet etter inntekt - ville tallet vært lavere, og sannsynligvis også mer representativt. Det er fordi det er noen få som tjener veldig mye og drar opp gjennomsnittet. Jeg er helt enig. Jeg blir ofte så irritert på at det er "gjennomsnittet" som trekkes fram istedenfor median. Median er i de fleste tilfeller mye mer representativt. 0 Siter
fresja Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Hvorfor tror du dette var før overtid? begrunnelse??? Lite trolig at di har klart og lage ett snitt som er uten overtid. MÅ jo være en helt umulig oppgave. God jul! Verken jeg eller lønsutbetaler har problem med å finne ut hva min lønn er med og uten overtid. 0 Siter
annegunn Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 ååå! Median -har jeg aldri hørt om - men forklar det med et eksempel er du snill! Er det sånn at om 10 personer tjener 200.000 og 1 person tjener 1mill - så blir median likevel 200.000, fordi han i midten tjener det, etter man har sortert høyere og lavere på hver side?? Jepp, det er riktig. På vektskjemaene helsestasjonen bruker er den midterste streken median, for eksempel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.