Gå til innhold

er det trygt å be om utredning for psykiske lidelser hos barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Helgamor

vi er bekymret for den psykiske helsen til våre barn,de går på barneskolen.vi har snakket om å ta dem med til legen for sikkerhetsskyld,men er også redd for å bli mistrodd p.g.a skrekkeksempler om barnevern vi har hørt gjennom media.vi mener å ha vår samvittighet på det rene og at vi ikke er dårligere foreldre enn de fleste,men tanken er der likevel.

Fortsetter under...

Gjest NurseNovel

Hvis man som foreldre har en mistanke om at barn/barna har det vondt/vanskelig, forekommer det meg at det ikke burde være vanskelig å be om ekstern hjelp, til tross for skrekkoppslag i aviser o.l. Hvis man som foreldre bestemt mener man ikke er årsak til barnets/barnas vanskeligheter, burde vel heller ikke redselen og tvilsomheten for hjelpeinstansene være nærliggende...

Det har seg slik at HVIS en hjelpeinstans mener foreldrene (f.eks) er usikket til å ha barna sine, må dette bekreftes også av andre instanser. Ingen i Norge blir dømt uten en dom.

Gjest Helgamor

Hvis man som foreldre har en mistanke om at barn/barna har det vondt/vanskelig, forekommer det meg at det ikke burde være vanskelig å be om ekstern hjelp, til tross for skrekkoppslag i aviser o.l. Hvis man som foreldre bestemt mener man ikke er årsak til barnets/barnas vanskeligheter, burde vel heller ikke redselen og tvilsomheten for hjelpeinstansene være nærliggende...

Det har seg slik at HVIS en hjelpeinstans mener foreldrene (f.eks) er usikket til å ha barna sine, må dette bekreftes også av andre instanser. Ingen i Norge blir dømt uten en dom.

du har så rett.det er nok bare vi som har hengt oss opp i det negative rundt dette.

Foreldre har faktisk PLIKT til å skaffe nødvendig hjelp til sine barn. Derfor vil det stille dere i et bedre lys dersom dere søker hjelp enn hvis det ser ut som om dere bare unngår å "bry" dere.

Barnevernet har fått mye unødvendig negativ kritikk. Det skal MYE til for at barnevernet tar fra folk barna sine. Problemet er vel heller at de drøyer det for lenge før de gjør noe.

Kan ikke se at dere har noe å frykte. Søk hjelp med god samvittighet! Det viser at dere tar ansvar. Lykke til! :-)

Det er er helt trygt. Det at en søker hjelp for sitt barn kan aldri brukes mot en.

Hei.. kan jeg spørre deg om d samme?

Jeg er også bekymret for akkurat dette, pga min depresjon siden høst, samt min manns oppførsel.

Hvis d viser seg å ha en sammenheng m min datters atferd, om du skjønner hva jeg mener.

Annonse

du har så rett.det er nok bare vi som har hengt oss opp i det negative rundt dette.

Husk at barnevernet ikke har noen mulighet til å gå ut i media for å motsi hva som blir sagt og skrevet om dem, av hensynet til personvern mm. De står sånn sett ganske maktesløse ift. de beskyldninger som rettes mot dem.

Jeg tror at det kan være sannhet i noe av det som kommer ut i media, men at det i de aller fleste tilfeller er en langt mer nyansert bakgrunn, fx for hvorfor barn fjernes fra foreldrene sine. Og i de aller fleste tilfeller så hjelper jo barnevernet barnat/barna og foreldrene deres mens barna bor hjemme, men at foreldre (og evt. barna) får støtte og hjelp med det de strever med.

Husk at barnevernet ikke har noen mulighet til å gå ut i media for å motsi hva som blir sagt og skrevet om dem, av hensynet til personvern mm. De står sånn sett ganske maktesløse ift. de beskyldninger som rettes mot dem.

Jeg tror at det kan være sannhet i noe av det som kommer ut i media, men at det i de aller fleste tilfeller er en langt mer nyansert bakgrunn, fx for hvorfor barn fjernes fra foreldrene sine. Og i de aller fleste tilfeller så hjelper jo barnevernet barnat/barna og foreldrene deres mens barna bor hjemme, men at foreldre (og evt. barna) får støtte og hjelp med det de strever med.

Jeg tror også at barnevernet gjør mye bra og at d er helt nødvendig i noen tilfeller å fjerne barna fra foreldrene.

Men likevel blir man litt skeptisk pga d man gjerne ser i media.

For meg er d iallefall slik at d er lite som skal til for at jeg føler meg som en dårlig mor, og derfor får man denne gnagende samvittiheten:-)

Jeg tror også at barnevernet gjør mye bra og at d er helt nødvendig i noen tilfeller å fjerne barna fra foreldrene.

Men likevel blir man litt skeptisk pga d man gjerne ser i media.

For meg er d iallefall slik at d er lite som skal til for at jeg føler meg som en dårlig mor, og derfor får man denne gnagende samvittiheten:-)

Men som jeg nevnte, husk at hvem som helst kan si hva som helst om barnevernet i media, sant eller usant, og barnevernet kan ikke svare på tiltale, og kan ikke komme med noe som gir oss et mer nyansert bilde.

Men som jeg nevnte, husk at hvem som helst kan si hva som helst om barnevernet i media, sant eller usant, og barnevernet kan ikke svare på tiltale, og kan ikke komme med noe som gir oss et mer nyansert bilde.

Ja, d er sant. Får slutte å lese aviser/ blader he he..

Neida, men vi må bare lese med en viss grad av sunn skepsis. Ikke alt er eksakt slik det står i aviser og blader. Det gjelder jo ikke bare barnevernet :)

Du har så rett som d bare går an. Jeg har selv fått oppleve dette på nært hold..:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...