Gå til innhold

depressivitet, og svingende humør - depresjon eller pf

Anbefalte innlegg

Gjest førevar

I gode perioder kan jeg være ganske stabil, ha bare mer normale svingninger. I dårlige perioder er det tider da stemningsleiet mitt kan være ganske skiftende og perioder da det bare er dårlig. Tror det er mest ustabilt på vei inn og på vei ut av en tung (depresjons?)periode. I tunge perioder finst også flere symptom på personlighetsforstyrrelse, men f.e. det med .

Jeg vet ikke om jeg "bare" har tilbakevendende depresjoner eller om jeg har har en personlighetsforstyrrelse. Jeg vet ikke hva som kom først. Personlighetsforstyrrelser disponerer vel for depresjoner, men personligheten og måten en ser på egen person, kan vel også bli påvirket av en depresjon.

Per i dag har jeg det bra, og det spiller for såvidt ingen rolle akkurat nå, men jeg tenker fremover. Jeg tør ikke tro at disse dårlige periodene ikke vil komme tilbake, og jeg vil helst at noe skal kunne gjøres for at det ikke skal vare i over et år igjen, slik det gjorde sist.

Det jeg tenker er at det hadde vært greit å vite om problemene har med depresjon å gjøre eller med hele personligheten min, tilfelle behandlingsmetoder som virker bra kanskje ikke er de samme for disse to lidelsene? Jeg får med. behandling som for depresjon, og jeg er bedre nå, men bedring kom først i så lang tid etter jeg kom opp i den dose på disse med. som jeg bruker nå, at jeg vet ikke om bedringen kan tilskrives medisinene.

Så hvordan finner man ut hva som er galt?

Ved å svare selv på spørsmål? Jeg ville svare helt annerledes nå enn mens jeg var deprimert? Gikk jeg gjennom et skjema da jeg var deprimert, ville jeg nesten garantert enda opp med pf. Gjorde jeg det samme nå vet jeg ikke.

Eller er det slik som behandler oppfatter en i behandlingssituasjon?

Eller kanskje begge deler?

Hvem har best forutsetning for å si hva som feiler en? Personale på døgnpost som kan samle data fra observasjoner gjennom hele døgnet i to uker, eller behandler på poliklinikk som ser en jevnlig 1 t. i uka over lang tid?

Tenker bare det er greit å vite hva en skal prøve å behandle hvis livet en gang igjen kjennes ulevelig.

Fortsetter under...

Det er bra du selv innrømmer at du har et problem og en deprisjon. jeg har selv fått diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også kalt borderline og det tok meg lang til og innse at jeg hadde et stort problem. Og være følelsemessig ustabil kan kanskje være en ting du kommer over, bare en periode du må igjennom. Men hvor lenge har du følt det slik?

• 2 uker senere...
Gjest førevar

Det er bra du selv innrømmer at du har et problem og en deprisjon. jeg har selv fått diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også kalt borderline og det tok meg lang til og innse at jeg hadde et stort problem. Og være følelsemessig ustabil kan kanskje være en ting du kommer over, bare en periode du må igjennom. Men hvor lenge har du følt det slik?

Tja..., depresjoner har jeg hatt siden jeg var 19, dvs. i 8 år. Ikke vært deprimert hele tiden, men periodevis. Dette med irritabilitet og svingene humør på vei inn og ut av en depresjon, har vært bare ved siste depresjonsperiode som varte fra i forfjor vår til i fjor høst. Hm..., da har jeg faktisk ikke vært så svingende i store deler av livet mitt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...