Gå til innhold

Hvor kan jeg få hjelp for pillemissbruk?

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort pillemissbruk, spesielt av vival, imovane og annet beroligende. Jeg har flere ganger vært innlagt pga overdose og får angst hvis jeg ikke har nok i huset til å ta mer enn jeg skal. Selvom jeg ikke alltid tar alle, må jeg vite at jeg har nok. jeg får abstinester hvis jeg ikke får det til riktig tid. Hvordan kan jeg bli avvent med dette? Finnes det et sted for hjelp for pillemissbruk?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nedtrapping og avgifting av benzodiazepiner er en krevende og vanskelig oppgave. I vårt område gjøres dette på psykiatrisk akutt/intensivavdeling.

Etter nedtrappingen trenger en videre behandling f.eks poliklinisk eller på en rusinstitusjon som f.eks Vangseter.

Uff, så trist, men du erkjenner at du har et problem, så all ære til deg!

I telefonkatalogen står det oppført mange steder du kan henvende deg til!

Håper du får hjelp og ha et nytt pillefritt år!

Hei først nei du er ikke håpløs. Ingen velger bevist å bli avhengig av noe. Det beste er om du tar kontakt med fastlegen din. Men det er antaglig der du får pillene. Så jeg foreslår at du ringer blåkors tlf nr i oslo er 22994900 si at du trenger hjelp. For om du ikke har rompa full av penger er vangseter for dyrt. Håper du får den hjelpen du trenger.Klem og godtnyttår :)

Annonse

Hei, hva slags doser er det snakk om, og hvilke andre enn vival er det du bruker?

Begynte du med dem for angst?

Jeg tar 30mg vival pr dag og hiver inn på med truxal, alt jeg kan få og når det er tomt, får jeg nytt av legen min. Imovane tar jeg 15mg pr kveld. Er jeg lei livet, noe jeg ofte er, kan jeg finne på å hive i meg alle tablettene jeg kan finne.

Jeg tar 30mg vival pr dag og hiver inn på med truxal, alt jeg kan få og når det er tomt, får jeg nytt av legen min. Imovane tar jeg 15mg pr kveld. Er jeg lei livet, noe jeg ofte er, kan jeg finne på å hive i meg alle tablettene jeg kan finne.

Gir virkelig legen deg alt du vil ha...? Høres uansvarlig ut av h*n.

Jeg beundrer deg virkelig for at du tar tak i misbruket!

Heldigvis for deg er ikke dosene større enn at det skal være mulig å komme ned på fornuftige doser i løpet av et par uker.

det er jo ikke ekstremt da med 30 mg vival. De som virkelig missbruker dem hiver inn på mye mer. Legen min har øverste grense på 20 mg daglig. Men 15 er vel den terapatiske grense dosen. Så du må iallefall ikke øke dosen. Viktig er jo og å ha kontroll over inntaket,det være seg mye eller lite! og ikke hive innpå slik du beskriver. Kan jo være farlig? å blande så mye rart, og så mye på en gang.

en venn av meg bruker 4 x 15 mg sobril daglig. 20/40 mg cipramil. imovane til kvelden,og to muskelavslappende (husker ikke navnet) men de er ikke populære blant legene. Tror ikke han regner seg som missbruker, men er klar over at det er i overkant, og prøver å bruke mindre. Men skal jo leve som han sier. Har ikke ønsket seg et liv fyllt med angst og deprsjon. Og hvordan ville livet være uten??

Gir virkelig legen deg alt du vil ha...? Høres uansvarlig ut av h*n.

Jeg beundrer deg virkelig for at du tar tak i misbruket!

Legen gir meg det meste jeg vil ha, når jeg vil ha det. jeg har vært døden nær mange ganger fordi jeg feks. har vært oppi 5mg truxal pluss imovane og vival. Det er ikke så lett og avvenne seg dette. Hver gang jeg får tabletter, har jeg bare lyst til å ta alle på en gang. Er dette så sundt? jeg har gått på imovane og vival i over to år,daglig, og det er derfor ikke så lett å plutselig avvende seg dette. Hverdagen min dreier seg nesten bare om å få skaffe seg mest mulig tabletter. Det begynner å bli litt slitsomt for dem rundt meg. De mener jeg er pille avhengig. Tror du dette er tilfelle.

Legen gir meg det meste jeg vil ha, når jeg vil ha det. jeg har vært døden nær mange ganger fordi jeg feks. har vært oppi 5mg truxal pluss imovane og vival. Det er ikke så lett og avvenne seg dette. Hver gang jeg får tabletter, har jeg bare lyst til å ta alle på en gang. Er dette så sundt? jeg har gått på imovane og vival i over to år,daglig, og det er derfor ikke så lett å plutselig avvende seg dette. Hverdagen min dreier seg nesten bare om å få skaffe seg mest mulig tabletter. Det begynner å bli litt slitsomt for dem rundt meg. De mener jeg er pille avhengig. Tror du dette er tilfelle.

Har vært oppi 5g og ikke 5mg. Det er dobbel dødelig dose fikk jeg høre på sykehuset. Kan det stemme?

Heldigvis for deg er ikke dosene større enn at det skal være mulig å komme ned på fornuftige doser i løpet av et par uker.

Jeg har i det siste vært innlagt på sykehuset gjennomsnittlig en gang i uken pga overdose. Hvor sundt kan dette være? Det er med dette jeg er redd for å være så hekta på de tablettene at jeg bare skal fortsette sånn. Hvordan kan jeg endre dette mønsteret. Jeg skal ikke skylde på legen min, men likevel er det jo han som er dumsnill som gir meg nye tabletter rett etter en overdose og sykehusinnlegelse. Så får jeg like mange tabletter igjen. Jeg er nok redd jeg en dag kommer til å stryke med, men det er kanskje like greit. Er så lei livet!

Annonse

Jeg har i det siste vært innlagt på sykehuset gjennomsnittlig en gang i uken pga overdose. Hvor sundt kan dette være? Det er med dette jeg er redd for å være så hekta på de tablettene at jeg bare skal fortsette sånn. Hvordan kan jeg endre dette mønsteret. Jeg skal ikke skylde på legen min, men likevel er det jo han som er dumsnill som gir meg nye tabletter rett etter en overdose og sykehusinnlegelse. Så får jeg like mange tabletter igjen. Jeg er nok redd jeg en dag kommer til å stryke med, men det er kanskje like greit. Er så lei livet!

Jeg synes dette høres lang mer ut som et psykisk problem, enn som en farmakologisk/kjemisk avhengighet.

Det virker som du har et "bulemisk" forhold til medisiner.

Jeg synes dette høres lang mer ut som et psykisk problem, enn som en farmakologisk/kjemisk avhengighet.

Det virker som du har et "bulemisk" forhold til medisiner.

Hvordan kan jeg få hjelp til dette? Det er ikke noe liv og leve sånn hele tiden. Jeg fungerer ikke normalt i hverdagen. Må bare ha det...

Du er kanskje det, men følg NHD sitt råd om langsom nedtrapping! Snakk med legen din, enten klarer dere det sammen eller han henviser deg til et passende sted.

Vær åpen og ærlig og du er garantert hjelp!

Må bare igjen si at du har en fantastisk selvinnsikt! Vær kjempestolt av deg selv....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...