Gå til innhold

NHD-Tvang eller ikke tvang..

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med OCD, har mye tanker og også endel handlinger. Jeg henger meg opp i det som til enhver tid er "det verst tenkelige". Det er ulike ting til ulike tidspunkter, det kommer an på hva jeg er redd for i den perioden. Det jeg lurer på er vel egentlig vanskelig å svare på.. Men vet man noe om hvordan man kan kategorisere om det er tvang? Noe som kjennetegner at det er tvang og ikke reelle tanker? Jeg tror jeg må medisineres mer,går på bitteliten dose med cipralex,noe jeg tror ikke funker i det hele tatt. Livet mitt dreier seg om tvangen min..

Håper du kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260048-nhd-tvang-eller-ikke-tvang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tvangstanker skiller seg fra normale tanker bla ved at de opptar utrolig mye av tiden (mer enn en time per døgn). En kan ikke kutte dem ut, de _tvinger_ seg på.

De skiller seg fra vrangforestillinger/psykoser ved at vedkommende som har dem vet at de ikke er riktige, en greier bare ikke å la være å utføre dem. F.eks visste min pasient et det ikke var slik at om hun unnlot å ta tverrsummen på alle bilskilt hun så, så ville datteren hennes få en dødelig sykdom. Hun forsto med sitt intellekt at sykdom ikke oppstår ved at mor unnlater å finne tverrsummen på bilskilt. Likevel greide hun ikke å motstå tvangen til å gjøre det.

Medisin: Jeg antar at alle doser under 20 mg (Cipralex) er uvirksomme. Sannsynligvis må dosen være høyere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...