Gjest Jente31 Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Beklager to innl. på rappen:) Men d hadde vært greit å fått en "endelig klarhet" i dette, 1.Blir man automatisk stemplet som dårlige foreldre "inntil d motsatte er bevist"? 2.Hva om en selv innser/tar ansvar for og søker hjelp for sine problemer? 3.Hva om d viser seg at også ett av barna er psykisk dårlig (noe en vil ta inot hjelp for)? 4.Hvordan blir man møtt i helse norge (lege, psykolog o.l) m denne type "problematikk"? Jeg er ikke verdens beste mor, og kansje sliter jeg m skyldfølelse som følge av en depresjon, for jeg vet at jeg elsker barna mine høyt og gjør d jeg kan for at de skal ha d så bra som mulig. Men likevel er dette noe jeg tenker mye på. Takknemllig for svar her:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260181-nhdandre-psykisk-syke-foreldre-og-barn-man-allerde-har/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 1.Blir man automatisk stemplet som dårlige foreldre "inntil d motsatte er bevist"? Nei, man blir ikke ansett for å være "dårlige foreldre". Det finnes etterhvert mye dokumentasjon på at foreldres psykiske lidelser har innvirkning på barns utvikling på mange områder, men dette er ikke kunnskap som brukes til å stemple foreldre, mer som argument for at man bør igangsette nødvendige tiltak for å hjelpe familier hvor foreldre har en psykisk lidelse. 2.Hva om en selv innser/tar ansvar for og søker hjelp for sine problemer? Dette er vel noe av det viktigste du kan gjøre for dine barn. 3.Hva om d viser seg at også ett av barna er psykisk dårlig (noe en vil ta inot hjelp for)? I såfall har familien ekstra store utfordringer å forholde seg til. Foreldres problemer kan ha vært en medvirkende årsak til barnets vansker, men det er ikke nødvendigvis noen årsakssammenheng. 4.Hvordan blir man møtt i helse norge (lege, psykolog o.l) m denne type "problematikk"? Helse Norge er en noe uforutsigbar størrelse, mye avhenger av tilfeldigheter og hvem du konkret møter som representerer systemet. Men det er ingen tvil om at intensjonen er at man skal møte slike problemstillinger som den du skisserer på en god måte. Familiene skal tas på alvor, og man skal forsøke å se helheten. Barnets problemer bør utredes raskt, og ikke komme bakerst i køen av de ting dere muligens trenger hjelp til. Synes du bør forsøke å få fastlegen på banen i forhold til barnet snarest mulig. Ikke gå veien om ppt - det forsinker prosessen unødvendig dersom du mener barnet har psykiske vansker. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260181-nhdandre-psykisk-syke-foreldre-og-barn-man-allerde-har/#findComment-2076055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 1.Blir man automatisk stemplet som dårlige foreldre "inntil d motsatte er bevist"? Nei, man blir ikke ansett for å være "dårlige foreldre". Det finnes etterhvert mye dokumentasjon på at foreldres psykiske lidelser har innvirkning på barns utvikling på mange områder, men dette er ikke kunnskap som brukes til å stemple foreldre, mer som argument for at man bør igangsette nødvendige tiltak for å hjelpe familier hvor foreldre har en psykisk lidelse. 2.Hva om en selv innser/tar ansvar for og søker hjelp for sine problemer? Dette er vel noe av det viktigste du kan gjøre for dine barn. 3.Hva om d viser seg at også ett av barna er psykisk dårlig (noe en vil ta inot hjelp for)? I såfall har familien ekstra store utfordringer å forholde seg til. Foreldres problemer kan ha vært en medvirkende årsak til barnets vansker, men det er ikke nødvendigvis noen årsakssammenheng. 4.Hvordan blir man møtt i helse norge (lege, psykolog o.l) m denne type "problematikk"? Helse Norge er en noe uforutsigbar størrelse, mye avhenger av tilfeldigheter og hvem du konkret møter som representerer systemet. Men det er ingen tvil om at intensjonen er at man skal møte slike problemstillinger som den du skisserer på en god måte. Familiene skal tas på alvor, og man skal forsøke å se helheten. Barnets problemer bør utredes raskt, og ikke komme bakerst i køen av de ting dere muligens trenger hjelp til. Synes du bør forsøke å få fastlegen på banen i forhold til barnet snarest mulig. Ikke gå veien om ppt - det forsinker prosessen unødvendig dersom du mener barnet har psykiske vansker. Lykke til! Takk for svar, igjen, frosken:) Har legetime på onsdag og skal ta opp min datters vansker og be om en utredning, da.. Dette er et svært vanskelig tema fordi jeg er skeptisk m tanke på evt konsekvenser dette KAN få. Man vet jo aldri. D var betryggende å se nhd svare litt tidligerre her at d at man søker hjelp for sine barn aldri blir brukt mot en, men jeg vet jo ikke om han mente alle - noe jeg forstår mer nå. Her har media mye av skylden,desverre. Men en må jo selvfølgelig lære seg også å lese ting m en klype salt. D var godt å få satt ord på akkurat dette. Jeg ville tatt jenta m til legen/utredning etter råd fra nhd uansett - men nå under litt mer "avslappet" omstendigheter. Kansje er d ikke bare meg som føler litt på denne problemstillingen. Kansje ville terskelen for å søke hjelp for sitt barn vært lavere dersom man hadde følt seg trygg m tanke på barnevern o.l:) Takk for lykkeønskninger. Vi har veldig mye å ta tak i. veien vil kansje være lang, men jeg vil så gjerne klare d:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260181-nhdandre-psykisk-syke-foreldre-og-barn-man-allerde-har/#findComment-2076165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Takk for svar, igjen, frosken:) Har legetime på onsdag og skal ta opp min datters vansker og be om en utredning, da.. Dette er et svært vanskelig tema fordi jeg er skeptisk m tanke på evt konsekvenser dette KAN få. Man vet jo aldri. D var betryggende å se nhd svare litt tidligerre her at d at man søker hjelp for sine barn aldri blir brukt mot en, men jeg vet jo ikke om han mente alle - noe jeg forstår mer nå. Her har media mye av skylden,desverre. Men en må jo selvfølgelig lære seg også å lese ting m en klype salt. D var godt å få satt ord på akkurat dette. Jeg ville tatt jenta m til legen/utredning etter råd fra nhd uansett - men nå under litt mer "avslappet" omstendigheter. Kansje er d ikke bare meg som føler litt på denne problemstillingen. Kansje ville terskelen for å søke hjelp for sitt barn vært lavere dersom man hadde følt seg trygg m tanke på barnevern o.l:) Takk for lykkeønskninger. Vi har veldig mye å ta tak i. veien vil kansje være lang, men jeg vil så gjerne klare d:) Bare en liten kommentar; det er i utgangspunktet ikke barnevernet - men helsevesenet (evt. i samarbeid med ppt) som skal utrede din datters vansker. Barnevernet vil kun bli koblet inn dersom enten dere selv ber om det, eller fordi omsorgssituasjonen i hjemmet er så dårlig at helsevesenet trekker barnevernet inn. Det skal gode grunner til før barnevernet varsles av helsevesenet.. Og om barnevernet mot formodning skulle bli varslet, så vil man også da i første omgang være opptatt av hvordan hjelpe foreldrene til å være gode foreldre for barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260181-nhdandre-psykisk-syke-foreldre-og-barn-man-allerde-har/#findComment-2077706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Bare en liten kommentar; det er i utgangspunktet ikke barnevernet - men helsevesenet (evt. i samarbeid med ppt) som skal utrede din datters vansker. Barnevernet vil kun bli koblet inn dersom enten dere selv ber om det, eller fordi omsorgssituasjonen i hjemmet er så dårlig at helsevesenet trekker barnevernet inn. Det skal gode grunner til før barnevernet varsles av helsevesenet.. Og om barnevernet mot formodning skulle bli varslet, så vil man også da i første omgang være opptatt av hvordan hjelpe foreldrene til å være gode foreldre for barna. Takk:-) Jeg tror jeg har en slags angst når det gjelder barnevernet - overdreven bekymring. Er så lite som skal til før jeg får dårlig samvittighet når det gjelder barna..Og så har du det der med å stole på noen i tillegg.. Men det var godt å få luftet sine tanker om dette likevel. Det gjør det mye lettere for meg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260181-nhdandre-psykisk-syke-foreldre-og-barn-man-allerde-har/#findComment-2077828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.