Gå til innhold

Det er pokker så skremmende!


Sør

Anbefalte innlegg

Jeg mener bare at vi ikke kan skjære alle over en kam. Alle kristne mener ikke det samme. Alle land som har kristendom som hovedreligion mener ikke det samme i ett og alt. Alle muslimer mener ikke det samme, ei heller alle muslimske stater. Det samme gjelder jøder som ikke alltid mener det samme som Israel. De gangene jeg har kritisert Israel så har du og Keinstein og noen til vært på hugget for å forsvare jøder og jødedommen, noe jeg aldri har kritisert. Jøder og muslimer i Norge må slippe å stå til ansvar for det Israel og Irak gjør, men de må stå til rette for egne handlinger her i Norge. Det har vært mye muslimhets på dol, ikke så mye kritikk av Islam selv om vi har sett det også. Jeg syns det er en kjempestor forskjell på å kritisere islam og på å kritisere muslimer på generell basis. Jeg har ingenting i mot religionskritikk, men vi kan ikke skjære alle som hører til en religion over en kam!

Det er det jeg prøver å få fram, og jeg har diskutert dette gang etter gang med deg og Keinstein.

Ja..nei, jeg orker nesten ikke å diskutere dette noe særlig mer. Fins det andre tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    54

  • gripp

    34

  • keinstein

    30

  • Osiris

    15

Mest aktive i denne tråden

*host*..

det var nå rette karen som sa det da...den samme sør som brukte år av sitt liv til å kritisere kristendommen...ja, såpass intenst at hele livssynsforumet ble nedlagt.

..

Så argumentasjonen tilpasses nok til hvilken regligion det er snakk om.

Har du er seriøst svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..nei, jeg orker nesten ikke å diskutere dette noe særlig mer. Fins det andre tema?

Det er kommet en ny tilleggspakke til Sims 2!

Fikk jeg vite i dag. Det skal visst være en begivenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signert

Jaja...hvis man bruker den listen til å skaffe seg "autoritativ kunnskap" om situasjonen i disse landene, har man en del å lære.

Et par skrivere her virker nesten opprømt triumferende over å ha oppdaget at Iran (for eksempel) har ratifisert den aktuelle konvensjonen :-)

Det var du som sa at ingen muslimske land har ratifisert menneskerettighetskonvensjonene. Ved å henvise til at dette ikke stemmer, mener jeg _ikke_ å si at land som Irak etterlever menneskerettighetene. Men det faktum at landet har ratifisert konvensjonen beviser at det også finner muslimer utenfor Norge som anerkjenner det du klassifiserer som "vestlige idealer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var du som sa at ingen muslimske land har ratifisert menneskerettighetskonvensjonene. Ved å henvise til at dette ikke stemmer, mener jeg _ikke_ å si at land som Irak etterlever menneskerettighetene. Men det faktum at landet har ratifisert konvensjonen beviser at det også finner muslimer utenfor Norge som anerkjenner det du klassifiserer som "vestlige idealer".

Bildet er nok adskillig mer sammensatt enn som så, Det er knyttet flere konvensjoner til MR-erklæringen(6-7, tror jeg).

Så vidt jeg vet, er få/ingen muslimske land som har ratifisert alle. Jeg var ikke klar over at Iran hadde ratifisert den som ble vist i en tråd her forleden. Så stor avstand mellom liv og lære trodde jeg var umulig, ikke minst siden ratifikasjon er juridisk bindende for de enkelte land.

Når det gjelder å anerkjenne idealer, bør vi jo også skjele til praksis, ikke sant?

Ellers antar jeg du kjenner til diskusjonen som går i muslimske land, nettopp angående menneskerettighetenes "vestlig/jødiske" opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Det gamle testamente er jo en oversikt over Guds utvalgte folk, jødene, og hvordan deres historie forløp seg, hva de gjorde seg skyldige osv. Samtidig så viser den jo også oversikt over hvordan andre mennesker levde på den tiden (de som trodde på Ba'al og andre avguder) og hvordan man behandlet hverandre.

Det nye testamente gir også innblikk i hvordan folk levde da Jesus ble født.

Dette er da svært innlysende for alle som leser Bibelen vel? Du leser om hva som skjer med menneskene og hvordan de levde på den tiden! Den har jo historiske fakta om de ulike kongene, aleksander den store osv.

Og gjennom alt dette så kan man lese hva Gud mener om hva de gjorde, hva Gud mener man bør gjøre for å følge Han, hvordan man bør te seg, hvordan man bør behandle folk etc.

Å ikke være utro, å ikke drepe andre, å ikke lyve og stjele, snu det andre kinnet til etc, etc!!!

Hva er det du egentlig ikke forstår med hva jeg skriver? Jeg har studert Bibelen og historiske kilder nøye og jeg tror ikke jeg biter over eplet om jeg faktisk sier at jeg vet mer inngående om Bibelen enn du gjør.

Så ikke kom til meg om "sann kristen", for det vet du sikkert knapt hva er.

Så ikke

Hm... Jeg vet knapt hva en sann kristen er?

Vet du det?

Jeg innrømmer at jeg synes religigon er formørkende for vår moderne tid, idet den holder folk adskilte i tradisjon og overbevisning, i tillegg til alle andre segregerende og konfliktskapende mekanismer.

Og jeg innrømmer gjerne at jeg anser vitenskapen for mer troverdig enn en historisk beretning skrvet av mennesker flere tusen år før vår løsrivelse fra de bånd bla. gudetroen bandt oss til.

Kunnskapens eple og "syndefallet"ble beskrevet som menneskehetens ulykke i bibelen. Men det var før vi kunne vaksinere, medisinere, dele kunnskap og refleksjoner via internett og heve livskvaliteten over å holde oss i liver til neste dag. Kunnskap er "syndefallet", slangen i paradis er menneskets tro og evne til å tenke selvstendige tanker. Det tror jeg bibelskribentene mente da de advarte mennesket mot å trosse sin gud, og bli opplyste og selvstendige.

Staten slik den har eksistert i olddtiden og også for noen hundre år siden (med adel og presteskap) hadde behov for en redd og

stryrbar befolkning. Da kunne samfunnet styres og kontrolleres av de føydale maktene som satt med ressursene.

I senere tid, og særlig i vårt moderne samfunn, er det i realiteten få som sverger til religigon når det kommer til stykket.

Pga statskirkens juks med automatisk innmelding av alle fødte mennesker i Norge (deriblandt mine barn og min mann, som er medlemmer av humanetisk forbund og aldri har blitt døpt) og delvis late, ureflekterte og inkonsekvente mennesker, later den statsreligionen vi fremdeles ikke makter å fri oss helt fra til å ha en herskare av idealistiske medlemmer.

Av de grunner jeg nevnte overfor, pluss noen politiske bommerter, er statskirken fremdeles et faktum.

Nei, du har rett, jeg kjenner ikke bibelen inngående. Men det jeg kjenner av utdrag fra den (som elev med "kristendomsundervisning" og som kritisk voksen med litt kjennskap til de bibelsitater presten gjerne utelater), samt min fornuftige overveielse, er nok til at jeg antar et meget kritisk standpunkt til hele bibelen som utgangspunkt for en verdensanskuelse.

Den forteller om menneskers barbariske og uvitende tradisjoner og hypoteser om verden for flere tusen år siden. Den sier oss lite om dagens samfunn, på alle måter!

Bortsett fra at vi må være klar over våre dyriske røtter.

Men da finner jeg like "fromme" ting å hente hos sjimpansene!

Takke meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...