Gå til innhold

fryktelig trist

Anbefalte innlegg

Gjest ut med gruffa
Skrevet

Når jeg tenker på Baneheiadrapene - så er jeg for dødsstraff, Min mann er - overraskende nok - imot - jeg er for.

Drapene i Baneheia er en sak som har satt mange følelser i sving.

den er alle foreldres verste mareritt.

hele norge gråt med de etterlatte.

så jeg forstår ditt sinne..

men jeg forstår ikke hva det ville hjelpe om de skyldige/den skyldige var død..

savnet etter jentene vil da være like stort..

barna våre vil fremdeles ikke trygge.

det dukker stadig opp nye grusomheter

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Adriana

3

• Hellbillie

3

Skrevet

Når jeg tenker på Baneheiadrapene - så er jeg for dødsstraff, Min mann er - overraskende nok - imot - jeg er for.

Jeg er -egentlig- imot, men hadde jeg truffet disse guttene rett etter drapene er jeg sikker på at jeg også kunne ha vært i stand til å drepe. Ja, det tror jeg faktisk.

Gjest ut med gruffa
Skrevet

Kansje litt utenom dette tema men.. :

Vi har en mulig drapsmann i fam. Merk: MULIG (ikke bevist men under etterforskn.)

Om h*n virkelig har drept - uten at noen klarer å bevise d ,- hvordan kan h*n holde ut m seg selv?? En voksen pers.

det har jeg også..

hun drepte sitt to år gamle barn.

det hjelper ikke å ønske henne død av den grunn.(hun er helt klart meget syk)

Gjest Jente31
Skrevet

det har jeg også..

hun drepte sitt to år gamle barn.

det hjelper ikke å ønske henne død av den grunn.(hun er helt klart meget syk)

Nei, det gjør ikke jeg heller. Men i noen saker, som saddam hussein, så mener jeg det er riktig. Viste han noen gang tegn på anger?

Gjest ut med gruffa
Skrevet

Nei, det gjør ikke jeg heller. Men i noen saker, som saddam hussein, så mener jeg det er riktig. Viste han noen gang tegn på anger?

han er en ekte martyr:)

han var et grusomt menneske,men jeg gråt da jeg så henrettelsen

Gjest Jente31
Skrevet

han er en ekte martyr:)

han var et grusomt menneske,men jeg gråt da jeg så henrettelsen

Nei, jeg synes han fortjente det, jeg. Egentlig burde de ha seig pint han.

Jeg pleier så langt det er mulig å forsøke å se det gode i mennesker,- uansett, men et sted går grensen..

Gjest ut med gruffa
Skrevet

Nei, jeg synes han fortjente det, jeg. Egentlig burde de ha seig pint han.

Jeg pleier så langt det er mulig å forsøke å se det gode i mennesker,- uansett, men et sted går grensen..

du pleier å forsøke å se det gode i mennesker..

men hvilken side av deg selv er det som ønsker å se et menneske henrettet?

undrer

Gjest Jente31
Skrevet

du pleier å forsøke å se det gode i mennesker..

men hvilken side av deg selv er det som ønsker å se et menneske henrettet?

undrer

Det har noe med at ett sted går grensen :-)

Skrevet

Da er det i så fall noe frykteilig galt også med meg.

Jeg er en sterk tilhenger av dødsstraff :-)

Nå ble jeg så utolig skuffet!Det er som om alt du før har skrevet blir steinkaldt og faller til jorden. Alle anstendige mennesker burde være mot dødstraff. Man tar ikke liv. Punktum. Det er mitt ståsted.

Skrevet

Det med dødsstraff er vanskelig ja. Det var til og med trist å se saddambli henretter. Men det var mere måten det ble gjort på.

Jeg er for dødstraff, hvorfor? Jo for når noen mener de har retten til å ta et liv, hvorfor skal de ha rett til å leve?

Skal vi alltid tro på "sinnsyk i gjerningsøyeblikket"? Synes det begynner å bli oppbrukt.

Skrevet

Det er på humanisktisk grunnlag jeg har dette standpunktet. Jeg ser nemlig ofrene :-)

Hva med muligheten for at noen kan bli uskyldig dømt?

Gjest ut med gruffa
Skrevet

Hva med muligheten for at noen kan bli uskyldig dømt?

Ja!det er virkelig skremmende.

Dette kan man lese om på amnesty sine sider.

Man må kjempe for det man tror på:)

Gjest mmariposa
Skrevet

Da er det i så fall noe frykteilig galt også med meg.

Jeg er en sterk tilhenger av dødsstraff :-)

Burde ikke du som psykiater

holde deg mer nøytral på et

slikt forum som dette?

Det er jo ikke akkurat småsnacks

det du gulper opp med dette her.

Burde du ikke vite bedre?

"en sterk tilhenger av dødsstraff"

Burde du ikke vite at slike standpunkter kan tolkes i hytt og pine? Og at du har et viss ansvar

fordi du har valgt å kommunisere med mennesker med belastede skjebner

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Burde ikke du som psykiater

holde deg mer nøytral på et

slikt forum som dette?

Det er jo ikke akkurat småsnacks

det du gulper opp med dette her.

Burde du ikke vite bedre?

"en sterk tilhenger av dødsstraff"

Burde du ikke vite at slike standpunkter kan tolkes i hytt og pine? Og at du har et viss ansvar

fordi du har valgt å kommunisere med mennesker med belastede skjebner

I Norge har vi greid å få det til å høres ut som om enkelte standpunkt er særdeles avvikende. Dette gjelder bla a dødsstraff, men jeg kan liste en rekke andre eksempler.

Jeg ville ved å tilkjennegi mitt syn påpeke at dette ikke er et særdeles ekstremt standpunkt. Det kommer bare lite fra i media, da de med annet standpunkt har greid å manipulere det slik at dødsstraffmotstand er noe "alle er enige i".

Gjest ut med gruffa
Skrevet

I Norge har vi greid å få det til å høres ut som om enkelte standpunkt er særdeles avvikende. Dette gjelder bla a dødsstraff, men jeg kan liste en rekke andre eksempler.

Jeg ville ved å tilkjennegi mitt syn påpeke at dette ikke er et særdeles ekstremt standpunkt. Det kommer bare lite fra i media, da de med annet standpunkt har greid å manipulere det slik at dødsstraffmotstand er noe "alle er enige i".

Det er overraskende mange som er for!

Men jeg kan fremdeles ikke forstå dette..

vi er alle forskjellige.

Hva med nordmannen som risikerer dødsstraff...!

han kjørte bil med promille å kjørte på og drepte et menneske.

Er du enig i dødsstraff i dette tilfelle også?

Eller er det sånn at det er en minste kvote på hvor mange menneskeliv personen har tatt.

Skrevet

Jeg er egentlig ingen tilhenger av dødsstraff, men Saddam Hussein har satt meg på en hard prøve der.

I "fredstid" er jeg ikke like sikker, eller like mye i tvil. Men for å idømme dødsstraff må det i hvert fall være veldig strenge krav til bevisene.

Skrevet

Det er overraskende mange som er for!

Men jeg kan fremdeles ikke forstå dette..

vi er alle forskjellige.

Hva med nordmannen som risikerer dødsstraff...!

han kjørte bil med promille å kjørte på og drepte et menneske.

Er du enig i dødsstraff i dette tilfelle også?

Eller er det sånn at det er en minste kvote på hvor mange menneskeliv personen har tatt.

Å kjøre bil med promille og drepe en annen person ville i absolutt de fleste tilfeller her i landet blitt bedømt som uaktsomt (uaktsomt=hendelig uhell) drap, med vesentlig mildere straff enn forsettlig eller overlagt drap.

Det er mange andre omstendigheter enn antall drepte som spiller inn ved straffutmåling, heldigvis.

Skrevet

Til dere som er for dødsstraff, er tortur også akseptabelt? Ikke som et middel til å presse frem en tilståelse (jeg tror ikke tortur er egnet til å få frem sannheten), men som straff/del av straffen? Eller er det umenneskelig?

Skrevet

Jeg er enig m deg i d du sier om celler uten data, tv osv, at innsatte ikke burde hatt dette.

Slik jeg har forstått er d lukseriøst i norske fengsel (kjenner en fengselsbetjent).

Jeg har også hørt om en (via andre igjen) som begår forbrytelser for å ha et sted å være, et sted h*n kan ha d godt.

Hvor mye sannhet d er i dette har jeg ikke satt meg særlig inn i. Men uansett.. hvor mye straff er dette da??!

Hmmm...

Det er selve frihetsberøvelsen som er straffen.

Skrevet

Jeg hadde ikke gråtet hvis baneheiaguttene hadde blitt gitt dødsstraff. Men på den annen side, blir 1, og da kun 1 person som er uskyldig drept, så er det uforsvarlig. Derfor er jeg imot dødsstraff. I tilfeller som Saddam, synes jeg det er helt greit.

Jeg ville synes det var forferdelig om guttene i baneheia var blitt idømt dødsstraff. Jeg kjenner ikke saken i detalj, så det som teller mest for meg er at de var så unge. En kan ikke bare se på forbrytelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...