Gjest fontexa Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Fontex sm jo er det gamleste ssri,et. Hvor gammelt. Og er det registrert noen skadelige langttidsvirkninger på den. For det finnes vel de som har stått på den siden den kom på markedet ville jeg tro. Rapporter fra USA f.eks. Holder serumet seg stabilt eller er det slik at det gjennom mange år vil bli mindre og mindre virksomt?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260259-nhd-fontex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fontexa Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Går det an å bruke et ssri i 40 år f.eks, og fortsatt ha virkning av det?? Er vel en del av oss som må belage oss på å bruke det resten av livet, så sikkert interessant for flere enn meg dette. Personlig må jeg belage meg på å bruke ett av dem, da jeg reagerer så sterkt på å bytte medisin og er vel heller ikke alene om det. Hvilket ssri ville du anbefale for bruk på lang sikt. Fordeler med fontes er vel at det er det vi kjenner mest til langtidsvirkninger på og som en legger minst på seg av. Eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260259-nhd-fontex/#findComment-2076909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lof Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Går det an å bruke et ssri i 40 år f.eks, og fortsatt ha virkning av det?? Er vel en del av oss som må belage oss på å bruke det resten av livet, så sikkert interessant for flere enn meg dette. Personlig må jeg belage meg på å bruke ett av dem, da jeg reagerer så sterkt på å bytte medisin og er vel heller ikke alene om det. Hvilket ssri ville du anbefale for bruk på lang sikt. Fordeler med fontes er vel at det er det vi kjenner mest til langtidsvirkninger på og som en legger minst på seg av. Eller? Jeg ønsker også svar på dette, i mitt tilfelle er det snakk om Seroxat som vel er det nest eldste. Spørsmålet er vel også om serumnivået forteller hele historien eller om også hjernens evne til å nyttigjøre seg medisinen endrer seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260259-nhd-fontex/#findComment-2077380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fontexa Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg ønsker også svar på dette, i mitt tilfelle er det snakk om Seroxat som vel er det nest eldste. Spørsmålet er vel også om serumnivået forteller hele historien eller om også hjernens evne til å nyttigjøre seg medisinen endrer seg. håper NHD kan svare oss 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260259-nhd-fontex/#findComment-2077383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lof Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 håper NHD kan svare oss Det gjør han nok. Hvor lenge har du gått på fontex? Jeg har snart gått på seroxat i snart 9 år. Egenlig supre greier, men blir litt bekymra når effekten tilsynelatende uteblir. Det har skjedd 2 ganger i løpet av fjoråret, noe som har ført til at jeg har trappet opp på doseringen. Kjører du samme strategi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260259-nhd-fontex/#findComment-2077692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sammenick Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Det gjør han nok. Hvor lenge har du gått på fontex? Jeg har snart gått på seroxat i snart 9 år. Egenlig supre greier, men blir litt bekymra når effekten tilsynelatende uteblir. Det har skjedd 2 ganger i løpet av fjoråret, noe som har ført til at jeg har trappet opp på doseringen. Kjører du samme strategi? Håper nhd svarer, hvis det finnes noe svar da.Sannsynligvis ikke. Jeg går ikke på noe ssri nå, men jeg har brukt cipralex i 15 mnd mot somatisert gad, hadde en forferdelig seponering i sommer etter total og lang nedtrapping. Kom ut av det med med 3 ganger så sterke psykosomatiske plager, panikkangstanfall og annen vond indre angst og en smertelig depresjon. ssri kuren som skulle bygge meg opp , brøyt med altså ned. Totalt ned i gjørma. Panikkangstanfallene fikk jeg mens jeg brukte dem, deprejonen kom under og etter nedtrapping. Samt økt angst. Ikke "bare" somatisk(les svimmelhet, kvalme og energiløshet) som jeg var vandt til, men også innvendig smerte. Måtte legges inn på sykehus under seponeringen for jeg var gjennom et h.. både fysisk og psykisk. Skikkelige abstineser. Psykiatikeren min mente de økte og nye plagene var utløst av cipralex siden jeg aldri hadde hatt det før. Og mente at jeg ville bli bedre måned for måned, men det har jeg ikke blitt nå etter sju månender. Føler at kroppen skriker etter ssri--merkelig men sant. Har fått greie på at jeg ikke bør bruke dem mer, iallefall ikke seponere. Men som sagt hadde jeg ikke disse tilleggsplagene (depresjon, økt indre angst), som tar knekken på meg mens jeg gikk på dem, så er derfor fristet til å starte med et ssri igjen for å bli kvitt dette. Jeg bare eksisterer nå om dagen. Har pint meg mellom hele høsten i håp om bedring, men nei. Fikk et nytt panikk anfall med påfølgende økt deprejon før jul, og ble satt mange hakk tilbake. Men skal jeg begynne med ssri igjen, så må det være for livet ut, for jeg orker ikke gå gjennom en seponering en gang til, og tror ikke jeg tåler det heller. Da havner jeg vel permanent på en institusjon eller noe. Så føler liksom at å begynne på dem igjen er som å spille russisk rullett med livet mitt. Men som sagt fungerer jeg ikke pr i dag heller. Før jeg begynte på ssri mot GAD, var jeg i jobb. Nå kan jeg bare drømme om det. Sliter meg mellom dagene her hjemme, med en kjempehøy dørterskel. Så hadde jeg vært sikker på at en ny forever ssri kur ville virke 40-50 år fremover, kunne jeg gått på en liten dose for å delta i livet igjen, men det føles så usikkert. Har lest her at de plutselig slutter å virke for noen, og at noen plutselig begynner å få panikkanfall etter mange år m.m.. Og det skremmer meg.Ingen vet jo langtidsvirikningene. Men som sagt å leve med den angsten og depresjonen jeg gjør nå, er og et h... og fordi det er utløst av ssri, gjør meg helt i villrede om jeg skal tøre starte på nytt. Har prøvd flere antidep.uten bedring, så de som virket på godt vondt var cipralex. Men de anfallene er ikke lett å glemme, for ikke snakke om seponeringen. og den påfølgende depresjonen. Og så tok det bare toppene på de psykosomatiske utgangsplagene. Positivt går jeg ut i fra var at jeg kunne gå på veldig lav dose. Hadde det best på 5mg cipralex eller helst litt mindre. Så kanske de kunne holde en 40-50 år for meg???? Har jo litt å gå på.. Men så er spørsmålet om denne situasjonen jeg er kommet i vil gå over av seg selv, eller om jeg må leve som nå resten av livet.. å ha det så vondt som nå.. litt av et dilemma... Beklager rotete innlegg, håper du fant tråden. Er det slik at ssri virker dårligere på deg nå enn i begynnelsen?? Har du opplevd å få plutselige kroppslige anfall?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260259-nhd-fontex/#findComment-2078018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.