Gå til innhold

NHD. Når slutte m/Lamictal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man når tiden er inne for å slutte med Lamictal?

Jeg er ikke bipolar, men har gått på Lamictal siden 1.6.06. for å bli litt mer stabil.

Jeg tror at jeg kan være uten denne medisinen nå, men hvordan kan jeg være sikker på at tiden er inne til å avslutte inntaket?

Jeg føler meg stabil nå, men det er ikke lett å vite om det skyldes effekten av medisiner eller andre omstendigheter.

Hvordan kan jeg, og en evt. behandler vite når tiden er inne?

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har ikke noe svar, men vil bare si deg at jeg har det litt på samme måte.

Jeg har vært stabil i drøyt to år nå, går på 300 mg Lamictal. Kuttet ut Fontex 60mg for noen mnd siden, jeg hadde gått på dem parallelt siden mai-04.

Jeg har tatt det opp med legen min, og han sier (som NHD også pleier) at når man har vært plaget lenge, så bør man gå på medisiner også lenge etter at man er frisk/stabil. Vi bestemte at jeg skulle seponere Fontex, men vente med Lamictal. Ettersom Lamictal har en så lang opptrappingsperiode så bør man være temmelig sikker på at man ikke trenger den lenger før man seponerer. Om det skulle vise seg å ikke fungere uten Lamictal, så tar det mange uker før man er oppe i vanlig dose igjen.

Noen ganger tenker jeg sånn at jeg vil slutte med Lamictal, være medisinfri. Men andre ganger tenker jeg at det spiller jo ingen rolle om jeg går på medisiner. Det er ikke akkurat noe dop jeg får i meg, det handler bare om å huske å ta noen tabletter hver kveld. Jeg kommer nok til å fortsette med dem ennå lenger, og håper at legen min har en viss peiling på når det kan være trygt for meg å slutte med dem :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du sier at du ikke er bipolar. Altså har du en annen type ustabilitet.

Hva er det som har skjedd siste halve år, bortsett fra Lamictal, som kan forklare at ustabiliteten har forsvunnet?

Jeg vil anbefale minst 2 års behandlingstid.

Skrevet

Du sier at du ikke er bipolar. Altså har du en annen type ustabilitet.

Hva er det som har skjedd siste halve år, bortsett fra Lamictal, som kan forklare at ustabiliteten har forsvunnet?

Jeg vil anbefale minst 2 års behandlingstid.

Takk for raskt svar, nhd!

Jeg er litt usikker på hva rent konkret det er som har skjedd det siste halve året.

Ustabiliteten var spesielt påfallende i hele vår da jeg jeg var innlagt. Jeg tror at innleggelsen i seg selv gjorde meg veldig lei meg og fortvilet.

Idéen til oppstart på Lamictal kom da også i forbindelse med innleggelsen.

Kanskje føler jeg meg rett og slett bedre fordi jeg har gått over fra Trilafon til Abilify. Trilafon gjorde meg tung, trett og sliten, noe som har påvirket mitt ellers gode humør i negativ retning.

Det er en lettelse å ha begynt med Abilify, jeg skulle ha begynt med det for mange år (og mange kilo) siden.

Du skriver at Lamictal-behandlingen bør vare i minst to år. Det høres lenge.

Jeg lurer fortsatt på hvordan jeg, og en evt. behandler kan vite om det går an å slutte med Lamictal noe tidligere enn det perspektivet du skisserer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...