Gå til innhold

Stripping på psykiatrisk

Anbefalte innlegg

Gjest Kinelle

Jeg ble tvangsinnlagt etter et selvmordsforsøk for snart 1 mnd siden. På den akuttpsykiatriske posten jeg kom til så ble jeg tvunget til å ta av meg __alle__ klærne for at de skulle se om jeg hadde noe farlig på meg. Dette var visstnok både for min egen og andres sikkerhet. Alle (både frivillige og tvangsinnlagte) som ble lagt inn der måtte kle seg nakne foran lege og sykepleier så det var ikke bare meg.

Jeg syntes det var kjempeubehagelig og ydmykende (har blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn) og det var fælt for jeg hadde ikke noe valg. Enten så måtte jeg kle av meg selv ellers så ville de holde meg fast, sa de.

Er dette vanlig i psykiatrien? Andre som har erfaringer med akuttpsykiatrien? Er dette virkelig vanlig praksis?? Jeg skal aldri tilbake dit i hvert fall! :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260379-stripping-p%C3%A5-psykiatrisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, dette er ikke vanlig praksis. Det er faktisk ulovlig. Det vanlige er at en går gjennom bagasje og lommer.

En slik fremgangsmåte som du beskriver, krever vedtak etter §4-6 i Psykisk helsevernloven. Et slik vedtak skal begrunnes ut fra berettiget mistanke. Vedtaket kan også klages inn for Kontrollkommisjonen.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-6

Gjest Kinelle

Nei, dette er ikke vanlig praksis. Det er faktisk ulovlig. Det vanlige er at en går gjennom bagasje og lommer.

En slik fremgangsmåte som du beskriver, krever vedtak etter §4-6 i Psykisk helsevernloven. Et slik vedtak skal begrunnes ut fra berettiget mistanke. Vedtaket kan også klages inn for Kontrollkommisjonen.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-6

Tusen takk for svar, NHD! Jeg vet ikke om det hjelper å si at det er ulovlig for de kan jo bare si at de har begrunnet mistanke overfor dem som nekter?

Dette er forøvrig en ny regel som de følger på Ullevål etter at de har omstrukturert avdelingene der. Alle som kommer til mottaksposten må kle av seg. Da jeg tok det opp med overlegen dagen etter så sa han at alle skal gjennom dette uten unntak.

Hva menes forresten med kroppsvisitering? Å kle seg fullstendig naken eller at de kjenner på kroppen utenfor klærne? Er det i det hele tatt lov å tvinge pasienter til å kle seg nakne, selv når de har begrunnet mistanke?

Gjest Kinelle

Tusen takk for svar, NHD! Jeg vet ikke om det hjelper å si at det er ulovlig for de kan jo bare si at de har begrunnet mistanke overfor dem som nekter?

Dette er forøvrig en ny regel som de følger på Ullevål etter at de har omstrukturert avdelingene der. Alle som kommer til mottaksposten må kle av seg. Da jeg tok det opp med overlegen dagen etter så sa han at alle skal gjennom dette uten unntak.

Hva menes forresten med kroppsvisitering? Å kle seg fullstendig naken eller at de kjenner på kroppen utenfor klærne? Er det i det hele tatt lov å tvinge pasienter til å kle seg nakne, selv når de har begrunnet mistanke?

Vil bare legge til at de pasientene som ble lagt inn frivillig var nødt til å kle av seg, ellers ville de ikke slippe inn i avdelingen. Det var ei som jeg snakket med som la seg inn frivillig pga. suicidalfare. Hun forklarte for legen at det var det siste hun ville forsøke før hun eventuelt tok livet sitt. Likevel nektet legen henne å legge seg inn dersom hun ikke kledde av seg. Selv om en psykiater hadde sendt henne dit fordi han vurderte henne som svært suicidal.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vet ikke om det hjelper å si at det er ulovlig for de kan jo bare si at de har begrunnet mistanke overfor dem som nekter?

S: Hva som berettiger mistanken, skal føres i journalen. Dette skal vurderes av Kkom dersom du klager. Du skal også ha skriftelig kopi av vedtaket og være kjent med klageadgangen før visitasjonen iverksettes.

S: En slik rutine er ulovlig.

Du bør uansett klage til KKom. Det kan du gjøre også i ettertid. Du får gratis advokathjelp.

Hva menes forresten med kroppsvisitering? Å kle seg fullstendig naken eller at de kjenner på kroppen utenfor klærne?

S: Det kan også omfatte å måtte kle seg naken.

Er det i det hele tatt lov å tvinge pasienter til å kle seg nakne, selv når de har begrunnet mistanke?

S: Ja, om en følger loven og fatter vedtak på riktig måte.

Annonse

Gjest Kinelle

Jeg vet ikke om det hjelper å si at det er ulovlig for de kan jo bare si at de har begrunnet mistanke overfor dem som nekter?

S: Hva som berettiger mistanken, skal føres i journalen. Dette skal vurderes av Kkom dersom du klager. Du skal også ha skriftelig kopi av vedtaket og være kjent med klageadgangen før visitasjonen iverksettes.

Du bør uansett klage til KKom. Det kan du gjøre også i ettertid. Du får gratis advokathjelp.

Hva menes forresten med kroppsvisitering? Å kle seg fullstendig naken eller at de kjenner på kroppen utenfor klærne?

Er det i det hele tatt lov å tvinge pasienter til å kle seg nakne, selv når de har begrunnet mistanke?

Ok. Tror jeg skal få kontrollkommisjonen til å se på denne rutinen generelt jeg. Ikke bare i min sak, men hele denne nye rutinen.

Merkelig at de kan ha dette som vanlig praksis når det er ulovlig! At de ikke sjekker det opp eller at noen av de ansatte reagerer på det...

Caloni Makaroni

Merkelig at Ullevål sykehus innfører rutiner som er ulovlige, ja. Spesielt på psykiatrisk avdeling, hvor folk er på sitt mest sårbare, og så må de bli ydmyket ved å kle seg naken, selv om de er der frivillig, og det ikke er noe som tilsier at de vil skade seg selv eller andre.

Kan bekrefte at mottaksposten (Post 1) på Ullevål sykehus har innført denne rutinen som vanlig praksis i løpet av de siste mnd. Har hørt det fra andre som har vært innlagt der.

Gjest Liljen - www.liljensverden.piczo.com

jeg sier bare en ting:

Ydmykende!. Hva med mennekseverdet!.. jeg blir sint når jeg leser dette.

Å HERRE MIN JIIISES!!!

For det første har jeg aldri lest inne på dette forumet før, det var en ren tilfeldighet at jeg kom innom. Jeg tilhører forumet "overgrep".

Leste dette og ble livredd. Her sitter jeg og har nettopp pakket. Skal legges inn i dag. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg nå bare vil stikke av!!! Hva om jeg må kle meg naken? IKKE POKKER OM DET SKJER!! OVER MITT LIK!!

Jeg har blitt utsatt for incest over lang tid og ble igjen voldtatt på nyttårsaften. Det er dette som har resultert i denne innleggelsen. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange, mange år. Om noen ber meg kle av meg klikker jeg!!! Jeg kommer rakt ut til å KLIKKE!

Det kan bare ikke skje. Det kommer til å kjennes som et nytt overgrep og et nytt traume! Det kan bare ikke få skje. Nå er jeg livredd. Vil ikke legges inn!

Syns det er helt forkastelig og respektølst at de kan gjøre noe slikt. Jeg kommer ikke til å takle det og jeg vil unngå det for enhver pris! Skal noen kle av meg på en psykiatrisk avdelig så er det OVER MITT LIK!!!

Gjest Kinelle

Å HERRE MIN JIIISES!!!

For det første har jeg aldri lest inne på dette forumet før, det var en ren tilfeldighet at jeg kom innom. Jeg tilhører forumet "overgrep".

Leste dette og ble livredd. Her sitter jeg og har nettopp pakket. Skal legges inn i dag. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg nå bare vil stikke av!!! Hva om jeg må kle meg naken? IKKE POKKER OM DET SKJER!! OVER MITT LIK!!

Jeg har blitt utsatt for incest over lang tid og ble igjen voldtatt på nyttårsaften. Det er dette som har resultert i denne innleggelsen. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange, mange år. Om noen ber meg kle av meg klikker jeg!!! Jeg kommer rakt ut til å KLIKKE!

Det kan bare ikke skje. Det kommer til å kjennes som et nytt overgrep og et nytt traume! Det kan bare ikke få skje. Nå er jeg livredd. Vil ikke legges inn!

Syns det er helt forkastelig og respektølst at de kan gjøre noe slikt. Jeg kommer ikke til å takle det og jeg vil unngå det for enhver pris! Skal noen kle av meg på en psykiatrisk avdelig så er det OVER MITT LIK!!!

Som NHD sier så er det ulovlig og det er tydeligvis ikke vanlig. Antageligvis så kommer du ikke til å oppleve dette! Eller er det på Ullevål du skal? Da ville jeg i så fall vært litt bekymret... :-/

Du kan jo evt. ringe dit og høre? Og hvis du skal legges inn frivillig så kan du når som helst dra derfra, da kan du bare dra dersom de mener at du må kle av deg.

Gjest Jente31

Å HERRE MIN JIIISES!!!

Tror du kan ta det helt med ro, Liljen. I følge psykiaterens svar til Kinelle, er dette ulovlig.

Ønsker deg lykke til, og fint at du lar deg legges inn:-)

Som NHD sier så er det ulovlig og det er tydeligvis ikke vanlig. Antageligvis så kommer du ikke til å oppleve dette! Eller er det på Ullevål du skal? Da ville jeg i så fall vært litt bekymret... :-/

Du kan jo evt. ringe dit og høre? Og hvis du skal legges inn frivillig så kan du når som helst dra derfra, da kan du bare dra dersom de mener at du må kle av deg.

Jeg skal ikke på Ullevål, ikke tvangsinnlegges og i alle fall IKKE STRIPPE!!!

Det er nå helt sikkert! ;o)

Tenkte jeg bare skulle si takk til dere Kinelle og Jente31 for svar. Raske var dere også..

Reiser snart. Gruer meg temmelig mye. Vil ikke legges inn, men jeg trenger det visst. Har ikke sovet siden før nyttårsaften, og for å unngå å havne i statistikken for psykoser, bør jeg vel strengt talt legges inn og få en hestedose sovemedisin!!

Aj aj!

Ønsker dere en fin dag!

Klem fra Liljen

Annonse

Gjest Jente31

Jeg skal ikke på Ullevål, ikke tvangsinnlegges og i alle fall IKKE STRIPPE!!!

Det er nå helt sikkert! ;o)

Tenkte jeg bare skulle si takk til dere Kinelle og Jente31 for svar. Raske var dere også..

Reiser snart. Gruer meg temmelig mye. Vil ikke legges inn, men jeg trenger det visst. Har ikke sovet siden før nyttårsaften, og for å unngå å havne i statistikken for psykoser, bør jeg vel strengt talt legges inn og få en hestedose sovemedisin!!

Aj aj!

Ønsker dere en fin dag!

Klem fra Liljen

Godt å høre at du er så motivert og positiv til dette. Mange klemmer fra

Godt å høre at du er så motivert og positiv til dette. Mange klemmer fra

Motivert og positiv??? JIIISES!! Jeg sitter her med knærne opp under haka og hakker tenner!!! Vilikke vilikke vilikke, men skjønner bare at jeg bør.. For det sier psykologen og min psykiatriske sykepleier.

Uggh uggh og aj aj. Jeg er jo strengt talt den som er galest av psykologen, sykepleieren og meg. (håper jeg...) Så jeg får stole på at de vet hva de gjør! ;O)

Gjest Jente31

Motivert og positiv??? JIIISES!! Jeg sitter her med knærne opp under haka og hakker tenner!!! Vilikke vilikke vilikke, men skjønner bare at jeg bør.. For det sier psykologen og min psykiatriske sykepleier.

Uggh uggh og aj aj. Jeg er jo strengt talt den som er galest av psykologen, sykepleieren og meg. (håper jeg...) Så jeg får stole på at de vet hva de gjør! ;O)

Ikke vanskelig å forstå at du gruer deg:-)

Kansje en ny og skremmende situajon for deg?

Er sikker på at du takler dette fint. Blir det ikke godt å få hvilt ut litt da... c",)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...