Gå til innhold

Irritabel tykktarm

Anbefalte innlegg

Gjest irritabel samboer

Min samboer sliter med irritabel tykktarm. Det har plaget han i ca 10 år og hemmer han veldig i dagliglivet. Han har prøvd det meste som å holde seg borte fra div mat (melk, mel osv), og forskjellige legemidler, men ingenting ser ut til å hjelpe.

Han merker stor forverring i forbindelse med stress/nervøsitet. Jeg har derfor oppfordret han til å oppsøke en psykolog, men han er svært skeptisk.

Noen her som har fått hjelp til lignende problemer? Tips om psykologer i Oslo-området som kan litt om temaet? Og hvordan går man fram, må man bli henvist til psykolog?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260558-irritabel-tykktarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg mener å ha lest at kognitiv terapi og stressmestring gir gunstige resultater i forhold til Irritabel tarm.

På Riksen har de et forsøk gående nettopp med kognitiv behandling på IBS-pasienter.

Det synes som en fornuftig idé å kontakte en psykolog som kan hjelpe til med stressmestring.

I tillegg til å forhøre seg med fastlegen om vedkommende kjenner til bestemte psykologer, ville jeg kontaktet psykosomatisk avdeling på Riksen og hørt med dem der.

Det finnes forøvrig mye litteratur på nettet vedr. irritabel tarm og stress. Søk i tillegg på IBS (Irritable bowel syndrome).

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260558-irritabel-tykktarm/#findComment-2082028
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...