Gå til innhold

Narsistisk tro på egen begavelse?

Anbefalte innlegg

http://www.forskning.no/Artikler/2004/februar/1075823080.41

"De fleste med over gjennomsnittlig intelligens trenger ikke spesiell oppfølging eller tilsyn fordi de greier å sysselsette seg selv. Men dette gjelder ikke for de eksepsjonelt begavede, altså de med IQ på godt over 130, gjerne over 150.

Det går faktisk så mye raskere oppe i hodet på disse menneskene at helt vanlige folk oppleves som mildt tilbakestående. Jeg lurer på hvordan Sundfør hadde reagert dersom en normal person med normal IQ ved en feiltakelse hadde blitt plassert på en spesialskole for mentalt tilbakestående. Hadde Sundfør syntes dette var greit? Ville han ha syntes at det bare var sunt for denne eleven å være tvunget til å kjede seg med et pensum som er tilpasset folk med Downs syndrom?"

Er dette en narsistisk tro på egen begavelse eller er det noe i det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261118-narsistisk-tro-p%C3%A5-egen-begavelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette har ingenting med narsissisme å gjøre.

Etter min oppfatning er det en korrekt beskrivelse av situasjonen.

Norge og verden trenger begavelse om vi skal få et bedre samfunn. Dessverre legger vi lite til rette for at at begavelse kan utvikles.

Artikkelen er spissformulert og sammenligningen med "normale" kontra psykisk utviklingshemmede opplever jeg en smule arrogant.

Men det forundrer meg at det er helt greit å dryke, nesten tilbe, de som ikke gjør noe mer nyttig enn å stå på ski ned enn bakke mye fortere enn de fleste eller sparke rundt på en kule med sammenpresset luft. Her gis det offentlige midler og her bør du helst være en ener om du skal være verdt noe som helst.

Gad vite hva det offentlige og næringslivet bruker til sammen på toppidrett kontra forskning.

Men når det kommer til å få fram de talentene som skal utvikle nye medisiner eller medisinsk teknisk utstyr, konstruere broer, brannsikringssystem, forske fram nye og bedre energikilder gjelder det motsatte prinsippet. Da får ingen være bedre eller et større naturtalent enn andre.

Etter mitt syn er det langt viktigere å dyrke fram de enerne som skaper mer enn bare underholdning. Så får vi middelmådige heller tåle å bli litt forlegne over vår middelmådighet.

Og sender man dem på eliteskoler slipper vi å gremmes over deres dyktighet i det daglige.

;-)

mvh

Dette har ingenting med narsissisme å gjøre.

Etter min oppfatning er det en korrekt beskrivelse av situasjonen.

Norge og verden trenger begavelse om vi skal få et bedre samfunn. Dessverre legger vi lite til rette for at at begavelse kan utvikles.

Det er nok ofte slik at de som prater mest men har minst og komme med men er lettest og forstå for "menigmann" som høres best.

Kan fortelle om min egen opplevelse fra skolen.

Jeg er veldig nyssjerrig og liker å lære nye ting. Men på skolen så var de fleste opptatt med "fotballhelter" og samlekort. Mens jeg slo opp i leksikon og leste bøker for å få svar på det jeg lurte på.

Men fikk høre fra andre i klassen "ha ha lesere du leksikon" Med sosial angst så gikk dette inn på meg og jeg turde ikke vise hva jeg kunne og spilte "dummere" enn jeg var. Hold kjeft i klassen og ble en middels elev.

Skal ikke påstå at jeg er så smart, men ingen lærer på skolen skjønte hva jeg ville og frykten hindret meg i å spørre.

Hvorfor oppdager ikke lærere de som vil lære og hjelper dem og støtter vedkomende til å bli mer enn middels?

Nei det er ikke narsistisk å vite om sin egen begavelse men å heve seg over andre og søke bekreftelse fra andre for å føle seg viktig er vel noe i den retning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...