Gå til innhold

Slekts-forskning?

Anbefalte innlegg

Solsikkefrø
Skrevet

Noen som vet om en bra side hvor jeg kan søke etter mine forfedre? :) Takketakk på forhånd ;)

Skrevet

Jeg fant hele slektstavla mi ved å skrive inn min avdøde bestefar på Google.

Gjest jada mhm
Skrevet

fant du ut av ting?

kunne tenke meg litt forskning selv,men skjønnte lite av disse sidene

Skrevet

hvor søker jeg da?

ble litt forvirra jeg

Det er jo ikke sånn at det ligger slektstrær klare. Finner du det et sted, er du heldig, for da er det noen som har gjort jobben for deg fra før (men moroa forsvinner jo).

Du kan søke øverst i den blå linja. Trykk på årstallene (folketellinger) eller "søk". Under "søk" kan du søke etter fylke fylke type kilde (f.eks. kirkebøker, dåp). Det er desverre ikke alt som er registrert her ennå. Vet du f.eks. navn på oldemora di, kan du søke på navnet hennes (husk på at man ikke hadde noen faste stavemåter av navn). Finner du ut når hun ble døpt, finner du navnet på foreldrene hennes. Osv.

Solsikkefrø
Skrevet

fant du ut av ting?

kunne tenke meg litt forskning selv,men skjønnte lite av disse sidene

Jeg fant ikke ut av det jeg heller, det var vanskelige sider syns jeg.

Skrevet

Denne siden har i alle fall mange informasjoner. http://www.digitalarkivet.no

Jeg fant ut at faren min het noe helt annet enn jeg trodde. Han hadde kortet ned navnet sitt ganske mye og jeg har aldri hørt det. Utrolig.

Skrevet

Jeg fant ut at faren min het noe helt annet enn jeg trodde. Han hadde kortet ned navnet sitt ganske mye og jeg har aldri hørt det. Utrolig.

Slektsforskning er moro! :-) Især når man finner ut spesielle ting.

Skrevet

Slektsforskning er moro! :-) Især når man finner ut spesielle ting.

Jeg fant oldeforeldrene mine også. Men så sa det stopp for det er mange kirkesogn rundt Grünerløkka og flere av kirkene hadde ikke kirkebøker som var lagt inn.

Skrevet

Jeg fant oldeforeldrene mine også. Men så sa det stopp for det er mange kirkesogn rundt Grünerløkka og flere av kirkene hadde ikke kirkebøker som var lagt inn.

Hos meg har det også sagt stopp på noe søkning i Oslo. Men slekta mi på Vestlandet har jeg funnet helt tilbake på 1600-tallet.

Skrevet

Hos meg har det også sagt stopp på noe søkning i Oslo. Men slekta mi på Vestlandet har jeg funnet helt tilbake på 1600-tallet.

Jeg har hele slekta til mora mi. Oldefaren min døde i Amerika, han hadde 34 unger med 4 forskjellige koner og da han emigrerte så lot han alle ungene til de tre første konene være igjen Norge men tok med seg siste kona og ungene hennes. De første konene døde i barsel alle sammen.

Skrevet

Jeg har hele slekta til mora mi. Oldefaren min døde i Amerika, han hadde 34 unger med 4 forskjellige koner og da han emigrerte så lot han alle ungene til de tre første konene være igjen Norge men tok med seg siste kona og ungene hennes. De første konene døde i barsel alle sammen.

Oi, litt av en storfamilie. :-)

Skrevet

Oi, litt av en storfamilie. :-)

Tenk deg at han dro fra 28 av dem. Bestefaren min var 7 år. Jeg aner ikke hvor han havnet,bodtsett fra at han giftet seg med bestemora mi. Ingen som har snakket om det før og nå er det ingen å spørre.

Skrevet

Tenk deg at han dro fra 28 av dem. Bestefaren min var 7 år. Jeg aner ikke hvor han havnet,bodtsett fra at han giftet seg med bestemora mi. Ingen som har snakket om det før og nå er det ingen å spørre.

Aner du ikke hvor bestefaren din havnet?

Skrevet

Aner du ikke hvor bestefaren din havnet?

Nei, jeg har aldri hørt om det. Jeg visste han mistet mora si tidlig og at han ikke hadde hatt det noe bra når han vokste opp. Han døde når jeg var 12 så kanskje ikke så rart at jeg ikke spurte. Men nå er jeg nysgjerrig.

Mange hemmeligheter som kommer ut når man ser på slektstre, ting man ikke aner noe om.

Skrevet

Nei, jeg har aldri hørt om det. Jeg visste han mistet mora si tidlig og at han ikke hadde hatt det noe bra når han vokste opp. Han døde når jeg var 12 så kanskje ikke så rart at jeg ikke spurte. Men nå er jeg nysgjerrig.

Mange hemmeligheter som kommer ut når man ser på slektstre, ting man ikke aner noe om.

Aha... Nå skjønner jeg. Du aner ikke hvor han havnet etter at faren dro fra ham. Jeg er heldig som har besteforeldre som er veldig glade i å fortelle om "gamle dager".

Skrevet

Aha... Nå skjønner jeg. Du aner ikke hvor han havnet etter at faren dro fra ham. Jeg er heldig som har besteforeldre som er veldig glade i å fortelle om "gamle dager".

Jeg har hatt ei gammel tante som har fortalt meg historier så jeg vet mye fra faren min sin side.

Men det er vanskelig å finne hvem som ble født i vilken kirkesogn rundt 1850, selv om jeg vet navn. Her i Oslo var det tydeligvis mange kirkesogn, jeg vet ikke om de tilhørte Grønland, Domkirken, Jakob, Paulus eller Petrus. De flyttet jo stadig også på denne tida og det hjelper ikke at jeg vet adressene de bodde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...