Gå til innhold

Mister jobben...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ansatt i ny jobb i sommer. I november var jeg syk to dager, ellers har jeg vært frisk. Jeg hadde en uke fri hvor jeg hadde et eksamensprosjekt, dette opplyste jeg om at jeg ville trenge da jeg sa ja til jobben. Jeg bad om juleferie så vi kunne reise å besøke familie (jeg har ingen familie der vi bor) og det var greit. Så kom en av de andre ansatte og sa at jeg måtte passe meg for ellers hadde jeg kanskje ikke jobb lenger og at de ikke gadd å ta mer hensyn til meg. Så raknet hele livet mitt sammen i juleferien. Samboeren min var lei seg for noe og lot alt gå utover meg, så møte jeg faren min som jeg ikke har sett på 15 år og han fortalte meg ting som gjorde at jeg skjønte at alt jeg har trodd hele livet om moren min og sånt er løgn. I tillegg var jeg i en alvorlig bilulykke og hadde en heftig desember med eksamenspress og stress bak meg. Så jeg var rett og slett utslitt (er Bipolar 1 og Borderliner). Så jeg får en ukes sykemelding for å slappe av. Da får jeg beskjed på jobben om at det nå er nedbemanning og at jeg får finne meg en annen jobb. GREAT!!!

Skrevet

Har du fast ansettelse, eller evt fastsettelse inntil et bestemt tidsrom? Da har de ikke lov til å si deg opp uten grunn. Sykmeldingsfravær er ikke grunn for oppsigelse!

Hvis du ikke tilhører en fagforening, bør du snarest melde deg inn i en, slik at du får den nødvendige hjelpen.

Lykke til!

Skrevet

Du må sjekke kontrakten din. Er du fast ansatt? Du har rettigheter selv om det er nedbemanning og du "ryker" først etter ansiennitetsprinsippet, så har du fortsatt rettigheter etter arbeidsmiljøloven. Se på kapittelet som omhandler overtallighet. Jeg vet ikke hvor du er ansatt, størrelse på firma etc., om det er noe å hente. Om det er noe poeng.

Men kontrakten din er avgjørende. Noe annet er f.eks hvis du var midlertidig ansatt og ikke får forlenget kontrakten.

Du burde ta en prat med din nærmeste leder og få klarhet i dette. Er du organisert? Du kan evt få hjelp fra dem.

Det kjipt det du opplever nå, og når alt raser sammen rundt deg så orker du kanskje ikke ta opp kampen. Men det kan være forsøket verd...

Lykkeønskninger.

Gjest morentilfire
Skrevet

Dette var mye på en gang! Har du en lege /psykiatr ol du kan henvende deg til? Det viktigste på kort sikt nå er å holde deg oppegående; ikke mist motet. Om det ikke er fagforening der du jobber, kan du søke advokathjelp (Fri retthjelp/ jussbuss?). Har du familie / en venn som kan bistå deg - så ikke nøl med å be om støtte nå!

Skrevet

Har du fast ansettelse, eller evt fastsettelse inntil et bestemt tidsrom? Da har de ikke lov til å si deg opp uten grunn. Sykmeldingsfravær er ikke grunn for oppsigelse!

Hvis du ikke tilhører en fagforening, bør du snarest melde deg inn i en, slik at du får den nødvendige hjelpen.

Lykke til!

Jeg er bare vikar frem til sommeren, med mulighet for oppsigelse med 3 mnd oppsigelse. Er ikke nedbemanning en godkjent grunn for oppsigelse?

Skrevet

Dette var mye på en gang! Har du en lege /psykiatr ol du kan henvende deg til? Det viktigste på kort sikt nå er å holde deg oppegående; ikke mist motet. Om det ikke er fagforening der du jobber, kan du søke advokathjelp (Fri retthjelp/ jussbuss?). Har du familie / en venn som kan bistå deg - så ikke nøl med å be om støtte nå!

Nei jeg har vel egentlig ingen som kan hjelpe meg desverre.

Skrevet

Jeg er bare vikar frem til sommeren, med mulighet for oppsigelse med 3 mnd oppsigelse. Er ikke nedbemanning en godkjent grunn for oppsigelse?

Et reelt behov for nedbemanning er grunnlag for oppsigelse.

Men ikke et påskudd om nedbemanning for å lettvint bli kvitt en medarbeider som har mer fravær enn hva bedriften liker. Det er ikke tillatt å ansette en ny i samme/tilsvarende stilling like etter at du må gå, da er det jo ikke behov for nedbemanning allikevel.

Rådet om å melde seg inn i fagforening med en gang, og få de til å se på saken er godt.

Skrevet

Men ikke et påskudd om nedbemanning for å lettvint bli kvitt en medarbeider som har mer fravær enn hva bedriften liker. Det er ikke tillatt å ansette en ny i samme/tilsvarende stilling like etter at du må gå, da er det jo ikke behov for nedbemanning allikevel.

Rådet om å melde seg inn i fagforening med en gang, og få de til å se på saken er godt.

Men hva om jeg forblir sykemeldt da? Kanskje det er det lureste? For da får jeg jo penger av trygdekontoret. Noen som vet hvordan det funker?

Skrevet

Du må sjekke kontrakten din. Er du fast ansatt? Du har rettigheter selv om det er nedbemanning og du "ryker" først etter ansiennitetsprinsippet, så har du fortsatt rettigheter etter arbeidsmiljøloven. Se på kapittelet som omhandler overtallighet. Jeg vet ikke hvor du er ansatt, størrelse på firma etc., om det er noe å hente. Om det er noe poeng.

Men kontrakten din er avgjørende. Noe annet er f.eks hvis du var midlertidig ansatt og ikke får forlenget kontrakten.

Du burde ta en prat med din nærmeste leder og få klarhet i dette. Er du organisert? Du kan evt få hjelp fra dem.

Det kjipt det du opplever nå, og når alt raser sammen rundt deg så orker du kanskje ikke ta opp kampen. Men det kan være forsøket verd...

Lykkeønskninger.

Hun bør også sjekke om de ansetter en annen i stedet for henne.

Gjest finn ny jobb
Skrevet

Men hva om jeg forblir sykemeldt da? Kanskje det er det lureste? For da får jeg jo penger av trygdekontoret. Noen som vet hvordan det funker?

Skal det være noe mål da?

Skrevet

Har du skrevet arbeidskontrakt, og hvor lang prøvetid har du?

Skrevet

Skal det være noe mål da?

tror du det er så lett å bare finne ny jobb?

Gjest oppsagt
Skrevet

Det er bare synd, men det ser ut som om arbeidsgivere gjør som det passer seg i dag.

Jeg har vært ute for nesten det samme, for noen mnd siden. Arbeidsgiver forsøkte å forlenge prøvetiden min, uten forklaring. Min arbeidsplass var også inne i en større omorganisering.

Da sjefen min skjønte at det ikke gikk, lyste han ut stillingen min, da jeg sykemldt meg. Da var jeg etter kontrakten egentlig fast ansatt.

Nå har jeg gått inn en avtale med arbeidsgiver om at de sier opp meg. Bare på den måten kan jeg ha rett til arbeidsledighetstrygd. Hadde jeg sagt opp selv, måtte jeg ventet i åtte uker.

Jeg forsøkte også å kontakte organisasjonen. Jeg ville gjerne melde meg inn, men da fikk jeg til svar at jeg må ha vært medlem der i tre mnd, før saken min ble prioritert.

I oppsigelseltiden min har jeg vært sykmld. Jeg snakket med legen min og forklarte saken helt ærlig. Det har gått veldig fint, og jeg har fått all den støtte og hjelp han kunne gi meg.

Skrevet

Det er bare synd, men det ser ut som om arbeidsgivere gjør som det passer seg i dag.

Jeg har vært ute for nesten det samme, for noen mnd siden. Arbeidsgiver forsøkte å forlenge prøvetiden min, uten forklaring. Min arbeidsplass var også inne i en større omorganisering.

Da sjefen min skjønte at det ikke gikk, lyste han ut stillingen min, da jeg sykemldt meg. Da var jeg etter kontrakten egentlig fast ansatt.

Nå har jeg gått inn en avtale med arbeidsgiver om at de sier opp meg. Bare på den måten kan jeg ha rett til arbeidsledighetstrygd. Hadde jeg sagt opp selv, måtte jeg ventet i åtte uker.

Jeg forsøkte også å kontakte organisasjonen. Jeg ville gjerne melde meg inn, men da fikk jeg til svar at jeg må ha vært medlem der i tre mnd, før saken min ble prioritert.

I oppsigelseltiden min har jeg vært sykmld. Jeg snakket med legen min og forklarte saken helt ærlig. Det har gått veldig fint, og jeg har fått all den støtte og hjelp han kunne gi meg.

Det var bra. Trist at det gjør sånn. Mange av oss har det tungt nok fra før av. Vet du hvordan det funker om jeg forblir sykemeldt?

Skrevet

tror du det er så lett å bare finne ny jobb?

Det var ikke meg som skrev "finn en ny jobb", men litt avhengig av hva du klarer og orker i din nåværende situasjon, burde det kanskje være muligheter for å få vikariater gjennom vikarbyrå. Forutsatt at du kan jobbe litt nå da? Det bruker ikke være håpløst vanskelig å få slike jobber.

Gjest oppsagt
Skrevet

Det var bra. Trist at det gjør sånn. Mange av oss har det tungt nok fra før av. Vet du hvordan det funker om jeg forblir sykemeldt?

Har du kontrakt på hvor langt vikariatet skal vare, kan du i praksis sykemld deg ut vikariatet. Snakk med legen din om det. Han/hun forstår deg.

Har du ikke en slik kontrakt, kan dessverre arbeidsgiver kutte kontrakten din når han/hun vil.

Hovedsaken må være at du får de til å si deg opp (altså datere kontrakten, slik at du kan mld deg arbeidsledig den dagen du er ledig).

Da får du iallfall støtte fra aetat.

Det kan iallfall ikke være noe mål i å forbli i et arbeidsforhold, der du i utgangspunktet er uønsket. (det ødelegger deg bare)

Skrevet

Kanskje litt for sent å rope på fagforeninga nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...