Gå til innhold

Sykepenger og oppsigelse

Anbefalte innlegg

Gjest Syk og bekymret
Skrevet

Er det noen som vet hvordan det fungerer når du blir sagt opp mens du er sykemeldt? Mister man da sykepengene og får arbeidsledighetstrygd? Man må jo være aktiv jobbsøker for å få arbeidsledighetstrygd, og det er man jo ikke hvis man er syk.

Skrevet

Hei!

Jeg er selv langtidssykemeldt og har i samråd med legen sagt opp min stilling. Dvs. at jeg pr. i dag er uten jobb, fortsatt sykemeldt og mottar sykepenger.

PS: Arbeidsgiver har ikke lov til å si opp arbeidstaker mens denne er sykemeldt!

Gjest MiaMariaa
Skrevet

Hei!

Jeg er selv langtidssykemeldt og har i samråd med legen sagt opp min stilling. Dvs. at jeg pr. i dag er uten jobb, fortsatt sykemeldt og mottar sykepenger.

PS: Arbeidsgiver har ikke lov til å si opp arbeidstaker mens denne er sykemeldt!

"PS: Arbeidsgiver har ikke lov til å si opp arbeidstaker mens denne er sykemeldt!"

Det kan h*n selvsagt, men ikke FORDI arbeidstaker er sykemeldt.

Skrevet

Hei!

Hva gjør du videre da?mht jobb og fortsatt få inntekt i mnd?

Skrevet

Hva gjør du videre da?mht jobb og fortsatt få inntekt i mnd?

Jeg har registrert meg som (sykemeldt) arbeidssøker, og når jeg evnt. blir bedre er det meningen å søke om yrkesrettet attføring. Legeattest må legges ved søknaden. Anbefaler deg å kontakte både Nav Trygd og Nav Arbeid for mer informasjon.

Skrevet

Jeg har registrert meg som (sykemeldt) arbeidssøker, og når jeg evnt. blir bedre er det meningen å søke om yrkesrettet attføring. Legeattest må legges ved søknaden. Anbefaler deg å kontakte både Nav Trygd og Nav Arbeid for mer informasjon.

Tusen takk for hjelpen :))

Skrevet

Ok.. er vanskelig å vite hvilken vei man skal gå:( vil du si hvorfor du sa opp jobben og hvilken jobb du hadde?

Jeg har en vaskejobb=(Ikke så mye motiverende å gå tilbake til og ikke når man er psykisk nede...

Skrevet

"PS: Arbeidsgiver har ikke lov til å si opp arbeidstaker mens denne er sykemeldt!"

I forhold til oppsigelse av fast ansatt arbeidstaker (sykemeldt eller ikke) er det visse regler som må følges. Er arbeidsgiver misfornøyd med utførelsen av den ansattes arbeid, skal dette okumenteres skriftlig og arbeidstaker gis frist for forbedring.

Arbeidsgiver kan ikke bare plutselig si opp en sykemeldt arbeidstaker, slik jeg fikk inntrykk av i innlegget.

Dreier det seg om nedskjæringer er saken en annen, men arbeidstaker kan da be om å få nødvendigheten av nedskjæringen dokumentert.

Skrevet

I forhold til oppsigelse av fast ansatt arbeidstaker (sykemeldt eller ikke) er det visse regler som må følges. Er arbeidsgiver misfornøyd med utførelsen av den ansattes arbeid, skal dette okumenteres skriftlig og arbeidstaker gis frist for forbedring.

Arbeidsgiver kan ikke bare plutselig si opp en sykemeldt arbeidstaker, slik jeg fikk inntrykk av i innlegget.

Dreier det seg om nedskjæringer er saken en annen, men arbeidstaker kan da be om å få nødvendigheten av nedskjæringen dokumentert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...