Gå til innhold

NHD - Edronax

Anbefalte innlegg

Gjest NyttLiv

Kan du si litt om Edronax? Er det det skumleste AD? Jeg har tidligere prøvd litt forskjellig AD. Nå sist Seroxat som jeg har gått på lenge (omlag to år kanskje) men vært ganske dypt deprimert de par siste månedene likevel. (Jeg tror de hjalp da jeg begynte) JEg går til psykolog nå, har ikke mye kontakt med fastlegen min. Psykologen har lagt det frem for en lege på psykehuset og han har nå foreslått at jeg skal begynne på Edronax. Men når jeg leser i felleskatalogen blir jeg littegranne skremt. Og så har jeg jo tidligere hørt at Seroxat (og Cipralex som jeg også har brukt) skal være de beste AD. JEg har også brukt Efexor Depot som vel er SNRI (de andre er SSRI?) slik som Edronax, men jeg tror aldri jeg fikk høy nok dose der til at det gikk fra SSRI til SNRI (sa du ikke noe om noe slikt en gang?)

Så det jeg lurer på er:

1) Er Edronax mer skummelt enn de andre? I så fall hvor skummelt (det må jo veies mot fordeler og jeg kan takle ganske mye skummelt om jeg virkelig blir kvitt depresjonen.

2)Hvordan er Edronax på sosial fobi? HEle sykehistorien min begynte med sosial fobi, men ifølge psykologen er det ikke stort igjen av den nå. Og jeg har hatt enormt fremskritt på angstplanet. MEn så tenker jeg det også kan komme av Seroxaten. Vil angsten kunne blusse opp igjen om jeg slutter med Seroxat og begynner på Edronax?

3) Det står i felleskatalogen at man skal være forsiktig ved pasienter med tidligere krampetendenser. Jeg fikk en gang kramper (akutt dystoni?) og ble lagt inn på sykehus. De skrev meg etterhvert ut med konklusjon at de trodde det var bivirkninger av Primperan. Men de ville jo ikke sjekke på nytt om det var det det var. BEtyr dette at jeg burde være ekstra forsiktig. Jeg har jo fått krampe av legemiddel før. Riktignok et fullstendig annet legemiddel mot noe fullstendig annet, men voksne mennesker skulle normalt ikke få kramper av Primperan i små doser heller.

4) Hva betyr "reproduksjonstoksiske effekter"? Jeg aner ikke, men kan det ha noe med fremtidige muligheter for å bli gravid? At det blir vanskeligere eller noe?

Jeg tar forøvrig ellers ingen medikamenter for psyken, men 50 mikrogram Levaxin for stoffskifte. MEn jeg antar det ikke er noe problem da jeg antar psyk informerte legen om det også.

Håper veldig veldig på svar. Tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261397-nhd-edronax/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan du si litt om Edronax? Er det det skumleste AD?

S: Jeg kan si noe om det fra et teoretisk ståsted. Jeg har meget liten erfaring med bruk på pasienter.

Nei, ingen AD kan kalles skummel.

Så har jeg jo tidligere hørt at Seroxat (og Cipralex som jeg også har brukt) skal være de beste AD. Jeg har også brukt Efexor Depot som vel er SNRI (de andre er SSRI?)slik som Edronax, men jeg tror aldri jeg fikk høy nok dose der til at det gikk fra SSRI til SNRI (sa du ikke noe om noe slikt en gang?)

S: Efexor er et SNRI. Na-effekten inntrer imidlertid tidligst ved 150 mg.

Edronax er ikke et SNRI. Det virker kun på Noradrenalin, NA-systemet.

Så det jeg lurer på er:

1) Er Edronax mer skummelt enn de andre? I så fall hvor skummelt (det må jo veies mot fordeler og jeg kan takle ganske mye skummelt om jeg virkelig blir kvitt depresjonen.

S: Nei, det er ikke "skummelt" - bare anderledes. Det er forøvrig svært lik Strattera, som produsenten har valgt å markedsføre mot ADHD.

2)Hvordan er Edronax på sosial fobi? HEle sykehistorien min begynte med sosial fobi, men ifølge psykologen er det ikke stort igjen av den nå. Og jeg har hatt enormt fremskritt på angstplanet. MEn så tenker jeg det også kan komme av Seroxaten. Vil angsten kunne blusse opp igjen om jeg slutter med Seroxat og begynner på Edronax?

S: Der er serotoninpåvirkningen som hjelper på sosial fobi. Du kan derfor anta at det er Seroxat som har hjulpet deg med deler av dette. Du kan ikke forvente denne effekten av Edronax.

3) Det står i felleskatalogen at man skal være forsiktig ved pasienter med tidligere krampetendenser. Jeg fikk en gang kramper (akutt dystoni?) og ble lagt inn på sykehus. De skrev meg etterhvert ut med konklusjon at de trodde det var bivirkninger av Primperan. Men de ville jo ikke sjekke på nytt om det var det det var. BEtyr dette at jeg burde være ekstra forsiktig. Jeg har jo fått krampe av legemiddel før. Riktignok et fullstendig annet legemiddel mot noe fullstendig annet, men voksne mennesker skulle normalt ikke få kramper av Primperan i små doser heller.

S: Her er det snakk om kramper av epileptisk type.

4) Hva betyr "reproduksjonstoksiske effekter"? Jeg aner ikke, men kan det ha noe med fremtidige muligheter for å bli gravid? At det blir vanskeligere eller noe?

S: Ja, det betyr at det kan redusere dine muligheter for å bli gravid.

Jeg tar forøvrig ellers ingen medikamenter for psyken, men 50 mikrogram Levaxin for stoffskifte. Men jeg antar det ikke er noe problem da jeg antar psyk informerte legen om det også.

S: Korrekt. Det er ikke et problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261397-nhd-edronax/#findComment-2092476
Del på andre sider

Gjest NyttLiv

Kan du si litt om Edronax? Er det det skumleste AD?

S: Jeg kan si noe om det fra et teoretisk ståsted. Jeg har meget liten erfaring med bruk på pasienter.

Nei, ingen AD kan kalles skummel.

Så har jeg jo tidligere hørt at Seroxat (og Cipralex som jeg også har brukt) skal være de beste AD. Jeg har også brukt Efexor Depot som vel er SNRI (de andre er SSRI?)slik som Edronax, men jeg tror aldri jeg fikk høy nok dose der til at det gikk fra SSRI til SNRI (sa du ikke noe om noe slikt en gang?)

S: Efexor er et SNRI. Na-effekten inntrer imidlertid tidligst ved 150 mg.

Edronax er ikke et SNRI. Det virker kun på Noradrenalin, NA-systemet.

Så det jeg lurer på er:

S: Nei, det er ikke "skummelt" - bare anderledes. Det er forøvrig svært lik Strattera, som produsenten har valgt å markedsføre mot ADHD.

S: Der er serotoninpåvirkningen som hjelper på sosial fobi. Du kan derfor anta at det er Seroxat som har hjulpet deg med deler av dette. Du kan ikke forvente denne effekten av Edronax.

S: Her er det snakk om kramper av epileptisk type.

S: Ja, det betyr at det kan redusere dine muligheter for å bli gravid.

Jeg tar forøvrig ellers ingen medikamenter for psyken, men 50 mikrogram Levaxin for stoffskifte. Men jeg antar det ikke er noe problem da jeg antar psyk informerte legen om det også.

S: Korrekt. Det er ikke et problem.

Hmm, skjønner ikke så mye da. Jeg er jo ikke i nærheten av ADHD.

Og hvorfor skal jeg trappe ned Seroxat før jeg begynner på Edronax hvis jeg også trenger Seroxat (og det gjør jeg vel for angsten. Jeg vil jo ikke ha igjen den)

Jeg skjønner jeg virkelig skulle snakket med legen, men jeg vet ikke engang hvem legen er. Alt har gått gjennom psykologen. Og hun vet ingenting om medisiner dessverre.

Hve er grunnen til at du ikke bruker det på pasienter? Hva ville du gjort når Cipramil, Cipralex, Fluoxetin, Efexor depot og Seroxat ikke har virket. Eller Seroxat har nok virket en del, men jeg er likevel blitt dypt deprimert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261397-nhd-edronax/#findComment-2092502
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hmm, skjønner ikke så mye da. Jeg er jo ikke i nærheten av ADHD.

Og hvorfor skal jeg trappe ned Seroxat før jeg begynner på Edronax hvis jeg også trenger Seroxat (og det gjør jeg vel for angsten. Jeg vil jo ikke ha igjen den)

Jeg skjønner jeg virkelig skulle snakket med legen, men jeg vet ikke engang hvem legen er. Alt har gått gjennom psykologen. Og hun vet ingenting om medisiner dessverre.

Hve er grunnen til at du ikke bruker det på pasienter? Hva ville du gjort når Cipramil, Cipralex, Fluoxetin, Efexor depot og Seroxat ikke har virket. Eller Seroxat har nok virket en del, men jeg er likevel blitt dypt deprimert.

"Hmm, skjønner ikke så mye da. Jeg er jo ikke i nærheten av ADHD."

Beklager at jeg skrev dette. Det har ingenting med ditt spørsmål å gjøre. Det var kun en tilleggsopplysning.

Jeg glemmer av og til at uttrykket "Slik Fanden leser Bibelen" like gjerne kunne vært "Slik en psykiatrisk pasient leser Felleskatalogen".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261397-nhd-edronax/#findComment-2092509
Del på andre sider

Gjest NyttLiv

"Hmm, skjønner ikke så mye da. Jeg er jo ikke i nærheten av ADHD."

Beklager at jeg skrev dette. Det har ingenting med ditt spørsmål å gjøre. Det var kun en tilleggsopplysning.

Jeg glemmer av og til at uttrykket "Slik Fanden leser Bibelen" like gjerne kunne vært "Slik en psykiatrisk pasient leser Felleskatalogen".

Hehe. Ok, og takk.

Men jeg må uansett få tak på dette med nedtrapping av Seroxat. Jeg har ikke motforestillinger moe å forsøke Edronax nå (eller bittelitt medd en graviditeten. Jeg har ikke noe lyst på barn nå, men det _kan_ jo komme siden), men jeg vil jo slett ikke ha tilbake den sosiale fobien.

Får ta opp med psyk om det virkelig skal være umulig å få snakke direkte med legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261397-nhd-edronax/#findComment-2092579
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...