Gå til innhold

Har du en rik onkel i Amerika?

Anbefalte innlegg

Gjest tror nå jeg ;-)
Skrevet

Det er nok ikke penger man leter etter, men OM noen i familien reiste til Amerika.....

Skrevet

Jeg har nok dessverre ingen rike (eller fattige) slektninger i Amerika, tror jeg da.

Hadde i årevis en forholdsvis blakk, men koselig, onkel i Amerika, men han har flyttet hjem til Norge igjen for en del år siden nå... :)

Gjest catiki21
Skrevet

Det er nok ikke penger man leter etter, men OM noen i familien reiste til Amerika.....

Ja det handler om det i artikkelen, men jeg snudde litt på det. For en har alltid før hørt om en hadde en rik onkel i Amerika. Å nå kan en finne det ut om en har noen slektinger i Amerika. Sånn jeg tenkte det;)!

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg har nok dessverre ingen rike (eller fattige) slektninger i Amerika, tror jeg da.

Hadde i årevis en forholdsvis blakk, men koselig, onkel i Amerika, men han har flyttet hjem til Norge igjen for en del år siden nå... :)

Jeg skal hvertfall sjekke nå om jeg har noen rike slektinger jeg ikke vet om;)! Men jeg vet jeg ikke har det da:(!

Skrevet

Jeg har ingen onkler som reiste med båt i 1899, det er heeeelt sikkert!

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg har ingen onkler som reiste med båt i 1899, det er heeeelt sikkert!

Er det sikkert;)! Jeg håper det for min del, at det er en vi ikke vet om. Men tviler!

Skrevet

Jeg har en rik halvonkel i Amerika, og han er en skikkelig kul fyr. :)

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg har en rik halvonkel i Amerika, og han er en skikkelig kul fyr. :)

Heldig du er:), hvem er han;)! Han må jeg få fatt på;)!

Skrevet

Jeg har masse familie som utvandret men de heter hansen og martinsen, så de er ikke lette å finne'

Skrevet

Faren min arva en (ikke rik, men middels bemidlet) onkel i Amerika. Onkelen var enslig, og alt lå til rette for en bra slump.

Men dengang ei. Den amerikanske stat spanderte en ganske så flott begravelse (uten nær famlile), og mange, mange dollar forsvant der. Så kom honorarene til advokater og alle som var i nærkontakt med denne saken i USA.

Summen som havna her i Norge var vel ca. halvert. Og så skulle den fordeles. Onkelen hadde seks søsken. Alle de seks (eller etterkommerne) skulle ha en del hver. Min fars far var død, så hans del skulle deles på hans barn igjen. Min far er også en i en søskenflokk på sju.

Resultat: Min far arvet 1/49-del av ca halvparten av det onkelen etterlot seg. Jeg tror det ble ca fem tusen kroner (og et par møter med Lensmannen for signering av papirer etc.)

Skrevet

Jeg har! :) Også en fetter og tre kusiner faktisk :)

Skrevet

De som dro over i 1890-åra er nok forlengst døde, så det er forsent å få noen arv!

Titanic er nevnt i teksten. Det var forresten en slektning av meg som gikk ned med den. Hans far fikk en bitteliten erstatning, men mesteparten ble utbetalt etter at han (faren) var død.

Skrevet

De som dro over i 1890-åra er nok forlengst døde, så det er forsent å få noen arv!

Titanic er nevnt i teksten. Det var forresten en slektning av meg som gikk ned med den. Hans far fikk en bitteliten erstatning, men mesteparten ble utbetalt etter at han (faren) var død.

Der jeg kommer fra var det noen som skulle med Titanic, men reisen ble utsatt fordi den ene fikk blindtarmbetennelse. Flaks for dem!

Gjest catiki21
Skrevet

Der jeg kommer fra var det noen som skulle med Titanic, men reisen ble utsatt fordi den ene fikk blindtarmbetennelse. Flaks for dem!

Det var virkelig flaks. Godt de ikke fikk vært med. Jeg vet også om noe ang. Titanic reisa. Hun nådde ikke båten. Båten hadde gått da hun kom fram. Glad er jeg for det, for kanskje hadde jeg da ikke hatt alle i min nære slekt. Kanskje de da ikke hadde blitt født. Jeg er takknemlig for at hun aldri nådde båten.

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg har! :) Også en fetter og tre kusiner faktisk :)

Så fint:), skulle hatt en rik onkel jeg også;)!

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg har masse familie som utvandret men de heter hansen og martinsen, så de er ikke lette å finne'

Ok, nei kanskje det ikke er lett og finne de.

Gjest catiki21
Skrevet

Faren min arva en (ikke rik, men middels bemidlet) onkel i Amerika. Onkelen var enslig, og alt lå til rette for en bra slump.

Men dengang ei. Den amerikanske stat spanderte en ganske så flott begravelse (uten nær famlile), og mange, mange dollar forsvant der. Så kom honorarene til advokater og alle som var i nærkontakt med denne saken i USA.

Summen som havna her i Norge var vel ca. halvert. Og så skulle den fordeles. Onkelen hadde seks søsken. Alle de seks (eller etterkommerne) skulle ha en del hver. Min fars far var død, så hans del skulle deles på hans barn igjen. Min far er også en i en søskenflokk på sju.

Resultat: Min far arvet 1/49-del av ca halvparten av det onkelen etterlot seg. Jeg tror det ble ca fem tusen kroner (og et par møter med Lensmannen for signering av papirer etc.)

Det er dårlig da av Amerika. Men godt en fikk litt og ikke at de tok alt. Men jeg ble litt sjokka nå at de kan gjøre noe sånt. Fint du skrev til meg, da lærer jeg litt av hva de egentlig gjør.

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg tok egentlig bare denne teksten med som bakgrunn for mitt spørsmål. Men det hadde vært fint å hatt en rik onkel der borte;)!

Skrevet

Så fint:), skulle hatt en rik onkel jeg også;)!

Hehe, det spiller egentlig ingen rolle om han har penger eller ikke, ikke for meg mener jeg. Han er pappa til tre også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...