Gå til innhold

SSRI og vektøkning - ref

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg refererer kort og forenklet funnene fra en studie fra Haukeland sykehus (Maria B Ræder)):

En så på om og i hvilken grad bruk av SSRI var assosiert med overvekt og forhøyet kolesterol (hyperkolesterolemi). Vær klar over at assosiert med ikke er det samme som et årsaksforhold. Etter krigen var det en klar assosiasjon mellom salget av VW-boble i Norge og forekomsten av hjerteinfart hos menn :-)

Best ut kom Cipramil (citalopram) som verken var assosiert med overvekt eller forhøyet kolesterol. (Jeg, nhd, antar at det samme vil gjelde for Cipralex som er en forbedret Cipramil).

På andreplass kom Seroxat (paroxetin) som var assosiert med overvekt, men ikke med forhøyet kolesterol.

Zoloft (sertralin), Fevarin (fluvoxamin) og Fontex (fluoxetin) var assosiert både med overvekt og forhøyet kolesterol.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17194277&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261691-ssri-og-vekt%C3%B8kning-ref/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan fluoxitin være forbundet med overvekt når den brukes i forbindelse med bulimi?? Jeg fikk den for å redusere spisekickene. jeg mistet apetitten av den.

Det ble jeg overrasket over også! :-O Det har jo tidligere vært snakk om at Fontex ikke fører til vektøkning!

*bytte til Cipralex*

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det ble jeg overrasket over også! :-O Det har jo tidligere vært snakk om at Fontex ikke fører til vektøkning!

*bytte til Cipralex*

1. Artikkelen beskriver assosiasjoner. Det er noe ennet enn årsaksforhold.

2. De som allerede har brukt et SSRI over tid og ikke har lagt på seg, har ingen grunn til å bytte.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...