Gå til innhold

Kan det være en bipolar depresjon? Bør jeg skifte/øke medisin? Bruker AD..

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Hei jeg begynner å bli ganske sikker på at depresjonen jeg går igjennom nå, er bipolar.

Og at kansje grunnen til at jeg svinger litt fra trist og tom til glad i tillegg, kan komme av AD?

Jeg og mamma er også ganske sikker på at pappa er bipolar. Jeg følger samme mønster som han. Høyt oppe og langt nede, periodevis.

Er ukritisk, har større større selvtillit og setter penger over styr osv. Har bl.a flyttet ofte i disse periodene (ca en gang i året) og hatt utrolig med energi. For så å ramle i kjelleren igjen, en periode.

Vel, det er ikke min oppgave å finne utav dette. Derfor skal jeg til psykiater. Men ventetiden er lang. Og jeg plages skikkelig nå. Legen min vet nesten ingenting om meg.

Jeg orker nesten ikke snakke mer og jeg blir tregere og tregere. Kroppen bare stritter imot. For hver dag som går. Familien min lider også mer og mer under meg.

Er jeg på rett spor? Kan det være lurt av meg å ta en ekstra tur til legen, er det noen vits, for evt skifting/øking av medisiner?

(Går på Efexor 225mg. Takk for evt hjelp:)

Fortsetter under...

Har du fått time hos psykiater? Hvis det er tilfelle er det vel bare å smøre seg med tålmodighet.

Hvis det blir for lang ventetid kan legen din søke deg inn på DPS. De har så vidt jeg har forstått plikt til å svare innen 4 uker.

Så har du psykiatrisk kriseteam som kommer på dagen til deg hvis de ikke har agendaen full. Varme, flotte mennesker som kommer deg i møte. Det er i hvert fall min erfaring.

Lykke til!

Har du fått time hos psykiater? Hvis det er tilfelle er det vel bare å smøre seg med tålmodighet.

Hvis det blir for lang ventetid kan legen din søke deg inn på DPS. De har så vidt jeg har forstått plikt til å svare innen 4 uker.

Så har du psykiatrisk kriseteam som kommer på dagen til deg hvis de ikke har agendaen full. Varme, flotte mennesker som kommer deg i møte. Det er i hvert fall min erfaring.

Lykke til!

Det er mange steder på internett det står mye om hva som skiller Bipolare og "vanlig deprimerte". Du skal nok muligens ikke ha efexor, ihvertfall ikke bare det. Efexor løfter deg veldig og kan fremkalle manier og hypomanier. Jeg er trolig Bipolar (under utredning) og tar efexor, men også et stabiliserende for å hindre maniene. Men efexor er ikke anbefalt for bipolare alene. Men du kan øke dosen til 300 mg uten at det er noe problem. Så du kanskje får det litt bedre til du får hjelp.

Gjest Jente31

Lykke til!

Hei, takk for svar/tips!

Står på vent til utredning innen juli, på dps. Jeg sliter ikke med negative tanker. Jeg gjorde det før jul, fordi jeg begynte å grave i møkka, men har lagt fra meg spaden.

Jeg er rett og slett likegyldig (tom) og sliter med å få med meg kroppen. Jeg må sloss mot meg selv. Forsøker ta meg sammen men..

Derfor tenkte jeg bare å høre om det kunne være en løsning for meg å evt skifte/øke medisin inntil videre. Har ikke orka å satt meg så mye inn i akkurat det.

Natti, natt, da :-)

Gjest Jente31

Det er mange steder på internett det står mye om hva som skiller Bipolare og "vanlig deprimerte". Du skal nok muligens ikke ha efexor, ihvertfall ikke bare det. Efexor løfter deg veldig og kan fremkalle manier og hypomanier. Jeg er trolig Bipolar (under utredning) og tar efexor, men også et stabiliserende for å hindre maniene. Men efexor er ikke anbefalt for bipolare alene. Men du kan øke dosen til 300 mg uten at det er noe problem. Så du kanskje får det litt bedre til du får hjelp.

Takk for svar til deg også:)

Ja, jeg føler meg temmelig sikker. Fant en bra side ang dette. Men den oppgaven overlater jeg til psykiateren, orker ikke tenke så mye på diagnose.

Har legetime den 31. Får se hvordan depresjonen utarter seg frem til da.

For øvrig skal jeg besøke en barndomsvenninne i noen dager, til uka. Kansje det vil hjelpe, og gi meg et løft.

Natti, natt til deg også:)

Takk for svar til deg også:)

Ja, jeg føler meg temmelig sikker. Fant en bra side ang dette. Men den oppgaven overlater jeg til psykiateren, orker ikke tenke så mye på diagnose.

Har legetime den 31. Får se hvordan depresjonen utarter seg frem til da.

For øvrig skal jeg besøke en barndomsvenninne i noen dager, til uka. Kansje det vil hjelpe, og gi meg et løft.

Natti, natt til deg også:)

*Sender psykisk hvile, gode tanker, feer med magisk lykkestøv på vingene og en engel som skal passe på deg til du ikke trenger det lenger*

Natta

Annonse

optimisten1365380986

Det spørs sikkert hvilken lege du har, om han har peiling på bipolare. For meg gikk det nesten galt før jeg endelig fikk rett medisinering. Dvs. lamictal som jeg har brukt siden i sommer.

Jeg svinger nå også, men har ikke så sterke oppturer lengre. (Før gikk jeg milevis, var oversosial,alt skulle skje, hadde det egentlig veldig morsomt når jeg fikk disse oppoverturene ;).

Nå er jeg mere på "landjorda". Men livet er ikke trist likevel. Slipper den deprimerte følelsen, å være helt nede, helt tom for energi, se livet i grått, å måtte bryte meg opp av senga hver morgen, det hjelper lamictal imot.

Så alt i alt er det bedre å være medisinert imot disse svingningene, har jeg funnet ut. Livet blir mere forutsigbart, kan planlegge mere.

Jeg gikk sånn i mange år, før jeg nå i sommer fikk (det jeg tror) er riktig diagnose. Om du skal bruke/ikke bruke AD kan ikke jeg uttale meg om, men jeg ble meget hyper og fikk angst av sånne medisiner.

Håper du også får riktig diagnose raskt og får riktig medisin. Det er ganske viktig, har jeg funnet ut.

Gjest Jente31

Det spørs sikkert hvilken lege du har, om han har peiling på bipolare. For meg gikk det nesten galt før jeg endelig fikk rett medisinering. Dvs. lamictal som jeg har brukt siden i sommer.

Jeg svinger nå også, men har ikke så sterke oppturer lengre. (Før gikk jeg milevis, var oversosial,alt skulle skje, hadde det egentlig veldig morsomt når jeg fikk disse oppoverturene ;).

Nå er jeg mere på "landjorda". Men livet er ikke trist likevel. Slipper den deprimerte følelsen, å være helt nede, helt tom for energi, se livet i grått, å måtte bryte meg opp av senga hver morgen, det hjelper lamictal imot.

Så alt i alt er det bedre å være medisinert imot disse svingningene, har jeg funnet ut. Livet blir mere forutsigbart, kan planlegge mere.

Jeg gikk sånn i mange år, før jeg nå i sommer fikk (det jeg tror) er riktig diagnose. Om du skal bruke/ikke bruke AD kan ikke jeg uttale meg om, men jeg ble meget hyper og fikk angst av sånne medisiner.

Håper du også får riktig diagnose raskt og får riktig medisin. Det er ganske viktig, har jeg funnet ut.

Lamictal høres bra herlig ut da!! Kansje burde jeg foreslå den for min lege.. Høre hva han sier.

Jeg er som du beskriver: "Beruset" når jeg er på "høyden". Jeg kunne jobbe, jobbe, jobbe og jobbe. Ble nesten sure om noen avbrøt meg.

Etter jobben, hel stilling, gjorde jeg hus arbeide. Vaska til hver helg.Jeg lagde middag. Tok meg av barna. Besøkte folk. Kjøpesenteret var mitt 2. hjem fikk jeg høre. Kjøpemani. Noen ganger tok jeg på meg ekstra vakter også.

Som sagt flyttet vi endel. Bare for å prøve noe nytt. Spennende, På 15 år 10 ganger..

Jeg rakk aldri å drikke opp kaffen min i disse periodene..for jeg satt aldri stille..

Så kunne jeg få en periode der jeg var lat. Trodde jeg vel egentlig selv. Jeg har ikke innsett at jeg har vært deprimert. Jeg har ikke lagt merke til dette mønsteret før nå i senere tid.

Men som sagt, jeg lar psykiateren ta seg av dette. Jeg tenker ikke så mye på diagnose lenger. Jeg vil bare så veldig gjerne utav denne hengemyra jeg sitter fast i.

Jeg er som du beskriver: det er tungt å komme seg opp av senga.

Godt å høre at du har funnet ut at det er bedre å være på jorda enn langtt oppe.

Takk for svar til deg også, og god natt:-)

optimisten1365380986

Lamictal høres bra herlig ut da!! Kansje burde jeg foreslå den for min lege.. Høre hva han sier.

Jeg er som du beskriver: "Beruset" når jeg er på "høyden". Jeg kunne jobbe, jobbe, jobbe og jobbe. Ble nesten sure om noen avbrøt meg.

Etter jobben, hel stilling, gjorde jeg hus arbeide. Vaska til hver helg.Jeg lagde middag. Tok meg av barna. Besøkte folk. Kjøpesenteret var mitt 2. hjem fikk jeg høre. Kjøpemani. Noen ganger tok jeg på meg ekstra vakter også.

Som sagt flyttet vi endel. Bare for å prøve noe nytt. Spennende, På 15 år 10 ganger..

Jeg rakk aldri å drikke opp kaffen min i disse periodene..for jeg satt aldri stille..

Så kunne jeg få en periode der jeg var lat. Trodde jeg vel egentlig selv. Jeg har ikke innsett at jeg har vært deprimert. Jeg har ikke lagt merke til dette mønsteret før nå i senere tid.

Men som sagt, jeg lar psykiateren ta seg av dette. Jeg tenker ikke så mye på diagnose lenger. Jeg vil bare så veldig gjerne utav denne hengemyra jeg sitter fast i.

Jeg er som du beskriver: det er tungt å komme seg opp av senga.

Godt å høre at du har funnet ut at det er bedre å være på jorda enn langtt oppe.

Takk for svar til deg også, og god natt:-)

Sov godt, og så bruker vi den energien som vi ikke har til å stå opp imorgen ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...