Gjest idgie Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Skrev et innlegg for noen dager tilbake ang. cipralex og menstruasjon; "Hei. Går på 20 mg cipralex. Kan denne ha noen innvirkning på min menstruasjonssyklus? Etter at jeg startet på cipralex for ca. 6 mnd. siden, så har den vært uregelmessig og noen ganger helt fraværende." Finner ikke noe om slike bivirkninger i Felleskatalogen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262295-nhd-jeg-fors%C3%B8ker-en-gang-til/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg kjenner ikke til dette. Har sendt en forespørsel til to instanser. Avventer svar derfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262295-nhd-jeg-fors%C3%B8ker-en-gang-til/#findComment-2099441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Svar har kommet fra produsenten: "Har fått spørsmål om Cipralex og menstruasjonsforstyrrelse, og har nå utredet dette nærmere i forhold til å kunne gi et svar på dette spørsmålet på DoktorOnline. Menstruasjonsforstyrrelser er ikke registert i vår database (basert på 22 millioner pasienter) som en bivirkning ved bruk av Cipralex. Det er imidlertid kjent at de fleste legemidler av denne typen (sannsynligvis bortsett fra sertralin) i relativt sjeldne tilfeller kan gi hyperprolaktinemi. Hyperprolaktinemi vil kunne gi redusert gonadefunkjson hvor menstruasjonsforstyrrelser kan være et av symptomene. Svaret er da kort som følger: Menstruasjonsforstyrrelser er ikke kjent som en egen bivirkning ved bruk av Cipralex. Cipralex og tilsvarende legemidler kan imidlertid i sjeldne tilfeller gi forhøyede nivåer av prolaktin. Et av symptomene på økt nivå av prolaktin kan være menstruasjonsforstyrrelser. Det vil derfor kanskje være å anbefale at pasienten får målt prolaktinnivået." Kan du ta med deg dette til fastlegen din? Produsenten og undertegnede ønsker at dette skal meldes som en bivirkning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262295-nhd-jeg-fors%C3%B8ker-en-gang-til/#findComment-2100848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest idgie Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Svar har kommet fra produsenten: "Har fått spørsmål om Cipralex og menstruasjonsforstyrrelse, og har nå utredet dette nærmere i forhold til å kunne gi et svar på dette spørsmålet på DoktorOnline. Menstruasjonsforstyrrelser er ikke registert i vår database (basert på 22 millioner pasienter) som en bivirkning ved bruk av Cipralex. Det er imidlertid kjent at de fleste legemidler av denne typen (sannsynligvis bortsett fra sertralin) i relativt sjeldne tilfeller kan gi hyperprolaktinemi. Hyperprolaktinemi vil kunne gi redusert gonadefunkjson hvor menstruasjonsforstyrrelser kan være et av symptomene. Svaret er da kort som følger: Menstruasjonsforstyrrelser er ikke kjent som en egen bivirkning ved bruk av Cipralex. Cipralex og tilsvarende legemidler kan imidlertid i sjeldne tilfeller gi forhøyede nivåer av prolaktin. Et av symptomene på økt nivå av prolaktin kan være menstruasjonsforstyrrelser. Det vil derfor kanskje være å anbefale at pasienten får målt prolaktinnivået." Kan du ta med deg dette til fastlegen din? Produsenten og undertegnede ønsker at dette skal meldes som en bivirkning. Takk for hjelpa! Skal ta med dette jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262295-nhd-jeg-fors%C3%B8ker-en-gang-til/#findComment-2101467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sufjan Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Svar har kommet fra produsenten: "Har fått spørsmål om Cipralex og menstruasjonsforstyrrelse, og har nå utredet dette nærmere i forhold til å kunne gi et svar på dette spørsmålet på DoktorOnline. Menstruasjonsforstyrrelser er ikke registert i vår database (basert på 22 millioner pasienter) som en bivirkning ved bruk av Cipralex. Det er imidlertid kjent at de fleste legemidler av denne typen (sannsynligvis bortsett fra sertralin) i relativt sjeldne tilfeller kan gi hyperprolaktinemi. Hyperprolaktinemi vil kunne gi redusert gonadefunkjson hvor menstruasjonsforstyrrelser kan være et av symptomene. Svaret er da kort som følger: Menstruasjonsforstyrrelser er ikke kjent som en egen bivirkning ved bruk av Cipralex. Cipralex og tilsvarende legemidler kan imidlertid i sjeldne tilfeller gi forhøyede nivåer av prolaktin. Et av symptomene på økt nivå av prolaktin kan være menstruasjonsforstyrrelser. Det vil derfor kanskje være å anbefale at pasienten får målt prolaktinnivået." Kan du ta med deg dette til fastlegen din? Produsenten og undertegnede ønsker at dette skal meldes som en bivirkning. Vil økt prolaktinnivå kunne gi spesielle premenstruelle plager som svette- og frysetokter i tillegg til forsinket menstruasjon? Jeg begynte på Cipralex (10 mg) for et halvt år siden og har siden opplevd ovennevnte plager i forbindelse med menstruasjon, som altså har vært forsinket i forhold til tidligere. Er ennå ikke fylt 30, så jeg regner med at jeg ikke er kommet i overgangsalderen ... Mest sannsynlig er det vel tilfeldig at plagene oppsto samtidig med Cipralex-bruken, men det skader jo ikke å spørre om mulig årsakssammenheng 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262295-nhd-jeg-fors%C3%B8ker-en-gang-til/#findComment-2105016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.