Gå til innhold

NHD - jeg forsøker en gang til

Anbefalte innlegg

Skrev et innlegg for noen dager tilbake ang. cipralex og menstruasjon; "Hei. Går på 20 mg cipralex. Kan denne ha noen innvirkning på min menstruasjonssyklus? Etter at jeg startet på cipralex for ca. 6 mnd. siden, så har den vært uregelmessig og noen ganger helt fraværende." Finner ikke noe om slike bivirkninger i Felleskatalogen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262295-nhd-jeg-fors%C3%B8ker-en-gang-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Svar har kommet fra produsenten:

"Har fått spørsmål om Cipralex og menstruasjonsforstyrrelse, og har nå utredet dette nærmere i forhold til å kunne gi et svar på dette spørsmålet på DoktorOnline.

Menstruasjonsforstyrrelser er ikke registert i vår database (basert på 22 millioner pasienter) som en bivirkning ved bruk av Cipralex. Det er imidlertid kjent at de fleste legemidler av denne typen (sannsynligvis bortsett fra sertralin) i relativt sjeldne tilfeller kan gi hyperprolaktinemi. Hyperprolaktinemi vil kunne gi redusert gonadefunkjson hvor menstruasjonsforstyrrelser kan være et av symptomene.

Svaret er da kort som følger:

Menstruasjonsforstyrrelser er ikke kjent som en egen bivirkning ved bruk av Cipralex. Cipralex og tilsvarende legemidler kan imidlertid i sjeldne tilfeller gi forhøyede nivåer av prolaktin. Et av symptomene på økt nivå av prolaktin kan være menstruasjonsforstyrrelser.

Det vil derfor kanskje være å anbefale at pasienten får målt prolaktinnivået."

Kan du ta med deg dette til fastlegen din?

Produsenten og undertegnede ønsker at dette skal meldes som en bivirkning.

"Har fått spørsmål om Cipralex og menstruasjonsforstyrrelse, og har nå utredet dette nærmere i forhold til å kunne gi et svar på dette spørsmålet på DoktorOnline.

Menstruasjonsforstyrrelser er ikke registert i vår database (basert på 22 millioner pasienter) som en bivirkning ved bruk av Cipralex. Det er imidlertid kjent at de fleste legemidler av denne typen (sannsynligvis bortsett fra sertralin) i relativt sjeldne tilfeller kan gi hyperprolaktinemi. Hyperprolaktinemi vil kunne gi redusert gonadefunkjson hvor menstruasjonsforstyrrelser kan være et av symptomene.

Menstruasjonsforstyrrelser er ikke kjent som en egen bivirkning ved bruk av Cipralex. Cipralex og tilsvarende legemidler kan imidlertid i sjeldne tilfeller gi forhøyede nivåer av prolaktin. Et av symptomene på økt nivå av prolaktin kan være menstruasjonsforstyrrelser.

Takk for hjelpa! Skal ta med dette jeg.

Vil økt prolaktinnivå kunne gi spesielle premenstruelle plager som svette- og frysetokter i tillegg til forsinket menstruasjon? Jeg begynte på Cipralex (10 mg) for et halvt år siden og har siden opplevd ovennevnte plager i forbindelse med menstruasjon, som altså har vært forsinket i forhold til tidligere. Er ennå ikke fylt 30, så jeg regner med at jeg ikke er kommet i overgangsalderen ...

Mest sannsynlig er det vel tilfeldig at plagene oppsto samtidig med Cipralex-bruken, men det skader jo ikke å spørre om mulig årsakssammenheng :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...