Gå til innhold

NHD-Avslutte behandlingsansvar?

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke ha mer hjelp

Hei!

Jeg sliter med langvarig depresjon, og synes årene går og jeg blir ikke bedre.

Har jeg rett til å få avsluttet behandlingsansvaret mine behandlere har for meg? (psykolog og psykiater)

Kan jeg be om at det skal opphøre umiddelbart, og ha krav på det?

Jeg forstår at det innebærer at de vil da måtte ta fra meg medisinene jeg bruker.

Håper jeg fikk fram hva jeg spør om...

Jeg ønsker nemlig ikke at noen andre skal ha noen form for ansvar for meg mer.

Og jeg vil ikke gå mer i terapi, ønsker å slutte umiddelbart.

Vet at det ikke er anbefalt og særlig smart.., men spørsmålet er altså, har jeg rett til å gjøre det? Finnes det regler som kan nekte meg dette?

Håper du har tid og ork til å svare akkurat meg. Dette er så viktig for meg å få vite av utenforstående.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262949-nhd-avslutte-behandlingsansvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er et svar på dine rettigheter rent juridisk, ikke et svar om hva som er faglig å anbefale.

Dersom du ikke er underlagt "tvungent ettervern"/"Tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold", kan du avslutte behandling umiddelbart. Det er bare å si i fra på telefon.

Hvorfor er det så viktig for deg å slutte umiddelbart? Det er ikke lurt å bråslutte på medisiner i hvert fall. Dette kan jo fastlegen din fortsette å skrive ut til deg.

Jeg forstår ikke hvorfor dette haster så fælt, men har dette noe med at du har planer om å ta livet ditt og at du ikke vil at behandler skal få skylda/skyldfølelse?

Jeg kan jo ikke vite dette, men får en viss følelse... Kan liksom ikke se noen annen grunn til at du ønsker å ta fra behandler alt ansvar og avslutte behandling og medisiner umiddelbart.

Sarah Elizabeth

Hei! Jeg blir litt bekymret for deg når du presiserer såpass nøye at det er viktig for deg å få sluttet umiddelbart. Har du snakket med behandlerne dine om nettopp det at du føler dere ikke kommer noen vei med behandlingen? Hvis du ikke har det, vær så snill å gi dem en sjanse til å få vite om det slik at dere kanskje kan gjøre ting annerledes. Du bør i alle fall ha kontakt med fastlegen din slik at en eventuell nedtrapping eller forandring i medisineringen kan skje på en forsvarlig måte.

Fortell behandlerne dine at du ikke synes behandlingen hjelper og at du har lyst til å slutte, men la dem få være med på å vurdere hva du skal gjøre videre.

Hvorfor er det så viktig for deg å slutte umiddelbart? Det er ikke lurt å bråslutte på medisiner i hvert fall. Dette kan jo fastlegen din fortsette å skrive ut til deg.

Jeg forstår ikke hvorfor dette haster så fælt, men har dette noe med at du har planer om å ta livet ditt og at du ikke vil at behandler skal få skylda/skyldfølelse?

Jeg kan jo ikke vite dette, men får en viss følelse... Kan liksom ikke se noen annen grunn til at du ønsker å ta fra behandler alt ansvar og avslutte behandling og medisiner umiddelbart.

Jeg forsøker så godt jeg kan.

Jeg skal prøve, har mye og leve for. Jeg skal forsøke å

ikke glemme det, prøver virkelig!

Dette er et svar på dine rettigheter rent juridisk, ikke et svar om hva som er faglig å anbefale.

Dersom du ikke er underlagt "tvungent ettervern"/"Tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold", kan du avslutte behandling umiddelbart. Det er bare å si i fra på telefon.

Tusen takk for svaret!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...