kaj1 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 -------------------------------------------------------------------------------- Hei. Jeg er 31 år gammel kar, som nå er lei av å kjempe, og svømme motstrøms. Jeg er plaget med alt mulig, og skal prøve gi en forklaring i dette laaaange innlegget. Det hele startet for rundt 15 år siden, da jeg fikk et panikk anfall på helgejobben min. Har siden det hatt plager som konsentrerte seg rundt hjertet mitt. Alt som skjer, peiler eg inn på hjerte sykdom. Dett grunnet at jeg gikk i nær 8 år med ekstraslag i hjertet uten å få vite at det var nettopp det som jeg hadde. Det gjorde mye med psyken , og ble egentlig redd for å leve tilslutt. Alt som var gøy, ble skummelt pga ekstraslagene mine kommer når jeg gjør fyske ting. Det kan komme når jeg står i bestemte stillinger, gjesper, synger osv. Pr i dag har jeg tre problem. Jeg mener det er forskjellige problem, mens legen mener det er ett og samme problem. Skriver problemenes art, så etterfulgt av mine tanker rundt det, evt spm. EKSTRASLAG. Som kommer nesten utelukkende når eg er aktiv, og har høyere puls.Jeg må altså nesten gjøre noe for å få disse. Kommer skjelden i hvile. SMERTER. Er også plaget med bryster i brystet og halsen. Disse oppstår ved gange, synging, osv. Enklere sagt når jeg blir varm i kroppen, og får opp pulsen. Da får jeg ekstremt vondt midt i brystet, og opp i venstre side i halsen. Det går over ved hvile, nesten umiddelbart. Sterke nok smerter til at man ikke klarer fortsette med det man holder på med. TRYKK/PRESS. Noen perioder, får jeg et slags trykk press i brystet og oppover i halsen, bare ved å bli opphisset. Tilogmed bare av å tenke på opphissende ting som gir en adrenalin kommer det.Kommer også ved å reise meg. Presser som om blodtrykket skal sprenge meg. Etterfulgt av kjempeharde hjerteslag som ikke nødvendigvis er raske. FYSISK FORM. Til tider ekstremt dårlig fysisk form, bare å knyte skoene, kan gi utmattet følelse i brystet, og hjertebank som å reise seg fort. Tanker rundt dette: EKSTRASLAG- Har sjekket det med 24t EKG, og gått med apparat i ukesvis. Påvist ekstrasystoler, og en grenblokk som var ufarlig. Og typen ekstrasystoler jeg har er ufarlig også. Men leser om det, så står det at disse avtar ved fysisk aktivitet. det er jo ikke tilfelle hos meg..I perioder, er det feks når man nærmer seg orgasme, hopper og baller helt i tullball. Samme ved redsel.Slutter når man slutter med aktiviteten. SMERTER- Når jeg leser om feks angina, stemmer alt jeg opplever til punkt og prikke. Men smertene som sprer seg til halsen, kan jeg faktisk finne ved å trykke hardt ett visst sted ved halspulsåren uten å ha smerte anfall. Som en øm nerve eller noe ved siden av pulsåren. Samme type smerte.Feks om det skulle vert muskulert, hvorfor gir smertene seg nesten med en gang jeg får ned pulsen igjen da.Påden andre siden, har jeg aldr fått påvist noe på undersøkelser som sykkeltest,men har da heller aldri fått vondt under test. Heller ikke på ultralyd og scintiografi..Mulig d var skrevet feil. Men ledning opp i pulsåren, og kontrast,bilder av selve hjertet. Kunne ikke se om tette blodårer på slik test visstnok. Men har hatt smertene i over ti år..burde vel skjedd noe etterhvert om det var en hjertesykdom de stammet fra? TRYKK/PRESS- Vanskelig å forklare hvordan det føles. Det er nesten som om man står på hodet..Føles som om hjertet har store problemer å gi det det skal gi. Tenker hjertesvikt.Men hjertesvikt...skulle vel vert bestandig? har dette egentlig bare i perioder.. FYSISK FORM- Samme som over...tror hjertesvikt. Også bare i perioder. Eller verre i perioder. Rart, men jeg er 31 år, slank, på grensen til tynn spør du meg. Fint blodtrykk, kolesterol osv...alle prøver er liksom så bra på meg. Tilogmed lungetest spirometri eller hva...blåse test. scoret jo 136%..Det skal nevnes at jeg har ufattelig øm brystmusklatur, men kjenner ikke igjen smertene som kommer ved varme/fysisk aktivitet. Men hele livet mitt dreier seg nå om hjertet mitt. Jeg orker ikke jobb, og ikke noe annet heller for den del. sitter inne i ro mesteparten av dagen. Har sluttet å røyke , vert borte i 2 mnd nå. Og må si jeg har aldri følt meg verre..Jeg er klar over at jeg har havnet i en ond sirkel, og sliter enormt med angst, dvs helseangst. men mine FYSISKE problemer gjør meg fylt av psykiske problemer. det er rekkefølgen. Ikke psykisk gjør fysisk. Jeg føler ikke lenger noe glede av noenting, og er tappet for krefter til å kjempe med for å bli frisk. Jeg ser eldre mennesker som orker mer enn meg.Klarer ikke mer, klarer ikke engang ha det moro med min 6 år gamle datter lenger....klarer ikke ha det slik mer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263057-leitrenger-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iliana78 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Du har vel vært til èn eller flere spesialister regner jeg med,siden du har vært igjennom såpass mange undersøkelser? Har du prøvd å ta nitroglyserin under ett av disse anfallene dine? Det skal jo hjelpe ved anginasmerter. Ellers kan du jo vurdere å bestille time på Volvat- jeg kjenner flere som har gått dit når de har vært litt misfornøyd med utredning andre steder,og de har følt seg svært godt ivaretatt og blitt grundig undersøkt der.Mormoren min fikk stilt en diagnose der og fikk hjelp etter lengre tids plager ved en Volvat-klinikk,etter å ha blitt nærmest gitt opp av andre leger. Koster jo litt mer,men det kan jo kanskje være verdt det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263057-leitrenger-svar/#findComment-2108445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iliana78 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Du har vel vært til èn eller flere spesialister regner jeg med,siden du har vært igjennom såpass mange undersøkelser? Har du prøvd å ta nitroglyserin under ett av disse anfallene dine? Det skal jo hjelpe ved anginasmerter. Ellers kan du jo vurdere å bestille time på Volvat- jeg kjenner flere som har gått dit når de har vært litt misfornøyd med utredning andre steder,og de har følt seg svært godt ivaretatt og blitt grundig undersøkt der.Mormoren min fikk stilt en diagnose der og fikk hjelp etter lengre tids plager ved en Volvat-klinikk,etter å ha blitt nærmest gitt opp av andre leger. Koster jo litt mer,men det kan jo kanskje være verdt det? Det er ikke dermed sagt at du får det svaret du vil ha da:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263057-leitrenger-svar/#findComment-2108449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mann (ben69) Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Reagerer du på din angst? Klarer du å bli forbanna? Er du redd? Er du redd nå? Skrik det ut - det er/var "dynamisk meditasjon" i Oslo (alt annet enn avslapping) som gartert vil få løs sånn "gruff" som dette. Se feks google på "dynamisk meditasjon" eller http://www.oshodevananda.no/meditasjon_tekst.htm Jeg har ikke kommet meg dit selv... , men det hadde gjort godt å få ut. For mn del sliter jeg med å legge meg. Har ikke lyst til å stå opp - forbinder det bare med stress og slit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263057-leitrenger-svar/#findComment-2120029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.