Gjest iannah Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 hei jeg er en jente på 24 år. Jeg har siden jeg gikk på ungdomsskolen hatt litt vanskeligere med å stå opp om morgenen og kommet mye for sent eller hatt noen dager mer fravær enn andre pga det. Men ikke så ille at jeg ikke fikk karakterer. Moren min var alltid veldig streng med å få meg opp, sa jeg ville ødelegge livet mitt om jeg ødela døgnrytmen. Begynner å lure på om hun hadde rett. For da hun døde gikk jeg på vgs og sluttet gå på skolen den termin, bare sov på dagen til kl 4 og satt på nettet til langt på natt. Men fikk karakter fordi det var slutten av terminen, lærerne var snille og jeg møtte opp til de siste eksamen og skrivedag etc. Så siste året møtte jeg til ny frisk og skulle fullføre og gledet meg. Men så har jeg bipolar lidelse, men jeg hadde ikke merket noe til det siden jeg hadde en depresjon da jeg var 16. Altså et par år frisk! Så til siste året så fikk jeg først hypomani(?), er jeg ganske sikker på i ettertid, og så depresjonser og døgnet var helt ødelagt igjen! Så hadde jeg et år uten noe å gjøre fordi jeg var for dårlig! Og så ble jeg lagt inn og fikk medisin og neste skoleår gikk bra-helt til jeg sluttet på zyprexa (jeg ble tjukk) og så fikk jeg atter en gang ikke karakter/fullført. Og så de to neste år gikk jeg skole bare to dager i uka, og gikk bra i begynnelsen, litt mer fravær enn andre, men gikk ok-helt til jeg begynte på p-piller og ble dårlig igjen! Men greide få det karakter såvidt. Så neste år gikk jeg også bare skole to dager i uka og hadde masse fravær pga døgnrytmen er våken om natta og sove om dagen, men da tok jeg privatist eksamen og fikk karakterer. Og nå er det dette året, nå går jeg rett og slett på kveldsskolen og da går det jo toppen. Men døgnrytmen min er jo helt rævva. Og den forskyver seg stadig, jeg sovner senere og senere og våkner senere og senere. Men kveldsskole... Men nå etter våren så blir jeg lærling i 2 år, dette er et yrke man har på DAGTID. Jeg må altså stå opp om morgenen. Vil dette gå seg til automatisk fordi jeg blir tvunget til det fordi jeg må møte opp?? Etter at den har vært ødelagt i flere år? Og jeg sover maaaange timer mer enn andre, det går bra kortvarig å sove mindre timer (når det blir sånn automatisk fordi jeg har viktig avtale på dagtid og prøver snu det), men det ender med at jeg til slutt slukner og sovner i 10-15 timer kanskje mer. Men vil det gå seg til når jeg er lærling-vil ha et normalt liv, ikke ha trygd osv. Jeg hadde noen vakter på et sykehjem, og da kom jeg meg dit fordi jeg bare sov to timer fra jeg sovnet på natta, sto opp, og på jobb drakk vi kaffe! Men den jobb var ikke noe for meg og sluttet så vet ikke hvordan det ville blitt i lengden. Har noen et svar til meg. Jeg blir rett og slett helt ødelagt i kroppen med for lite søvn,smerter i leddene, var snakk om lysbeh.siden jeg sov ekstra mye. Det sies en blir mere trøtt, slapp deprimert om man sover over 8-9 timer, jeg har ikke denne erfaringen, jeg er i bra form med flere timer søvn enn andre når jeg er våken... Har ikke viljestyrke til å komme meg opp når alarmen ringier :S:S:S 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263196-d%C3%B8gnrytmeproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Bare et tips: Søk på nettet om melatonin og nevn det for legen din. Helt ufarlig og har hjulpet meg med å stabilisere døgnrytmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263196-d%C3%B8gnrytmeproblemer/#findComment-2109849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
8Wonders Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Bare et tips: Søk på nettet om melatonin og nevn det for legen din. Helt ufarlig og har hjulpet meg med å stabilisere døgnrytmen. Hei! Jeg kjenner til noe av problemet ditt. Har vært ute av arbeidslivet i 2 år og begynte å jobbe igjen i våres etter en 4 måneders innleggelse på psyk. avd. Nå har depresjonen og angsten forverret seg de siste månedene og det ødelegger døgnrytmen min. Har aldri lyst til å stå opp og heller ikke lyst til å legge meg om kvelden. Eneste måten jeg klarer å komme meg opp på mårran er å sette vekkerklokka i andre sida av soverommet, for da må jeg ut av senga. Og det fungerer bare ikke å sitte oppr til 3 om natten når en skal opp kl. 7. Det lærer man seg etterhvert, men det tar tid. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263196-d%C3%B8gnrytmeproblemer/#findComment-2114835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.