Gå til innhold

Må nok bytte behandler...

Anbefalte innlegg

Gjest - skuffer alle

Jeg går til en psykolog og har gjort det en stund nå. Men vi har begynnt å drive litt fra hverandre synes jeg.

H*n sier at jeg ikke har motivasjon til å bli noe bedre, og det virket som om h*n faktisk har gitt meg opp...Kan godt forstå det da, for er ganske så håpløs av og til.

Egentlig har jeg bare sittet der og ventet på at min egen psykolog skulle si noe slikt. For jeg har gitt meg selv opp for lenge siden...Så hvorfor skal h*n gidde å forsette å tro på meg når jeg ikke gjør det selv..?

Allikevel, mener jeg at jeg trenger terapi, enten jeg når mine mål eller ikke...Men jeg kan ikke forsette å gå til en som ikke har mer tro på meg.

Jeg lurer på om jeg bør bytte behandler selv om det ville vært veldig vanskelig. Kanskje jeg heller skulle prøvd å gå til en psykiater, for jeg tror at medisiner kunne hjulpet for en stund. Virker det fornuftig å gjøre noe slikt ..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263320-m%C3%A5-nok-bytte-behandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare en

Du må huske at det er du som må behandle deg selv. Psykolog/psykiatere er bare støttespillere. Det er DU som må gjøre den harde og vanskelige jobben med å forandre uhensiktsmessige mønster og handlemåter. Dette er en lang og vanskelig prosess som man må være motivert til å ta fatt på.

Gjest -skuffer alle, og meg selv

Det hjelper ikke å bytte behandler. Endringen må skje hos deg. Du må bytte innstilling!

Vet at jeg har en dårlig innstilling, men klarer allikevel ikke å skjerpe meg.. Og jeg er klar over at det bare er min feil at jeg er så umulig..Kanskje jeg bare skal slutte med terapi for godt, så slipper jeg all presset og forventningen.Heller det enn å ha en behandler som har gitt meg opp.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vet at jeg har en dårlig innstilling, men klarer allikevel ikke å skjerpe meg.. Og jeg er klar over at det bare er min feil at jeg er så umulig..Kanskje jeg bare skal slutte med terapi for godt, så slipper jeg all presset og forventningen.Heller det enn å ha en behandler som har gitt meg opp.

Det blir for enkelt å si at behandleren har gitt deg opp.

Behandleren sier at du ikke får fremgang om du ikke endrer innstilling. Det er en god behandlers plikt. Det må også en ny behandler si om vedkommende er like god.

Om du er skiløper og ikke vil ut på ski, nytter det ikke å skylde på treneren. En evt ny trener må også gi deg samme svar: Skal du bli bedre, må du komme deg ut på treningsturer.

Behandleren er som en idrettstrener. Alt for mange psykiatriske pasienter tror at det er treneren som skal ut på løpetur for dem.

Gjest --skuffer alle ( ? )

Det blir for enkelt å si at behandleren har gitt deg opp.

Behandleren sier at du ikke får fremgang om du ikke endrer innstilling. Det er en god behandlers plikt. Det må også en ny behandler si om vedkommende er like god.

Om du er skiløper og ikke vil ut på ski, nytter det ikke å skylde på treneren. En evt ny trener må også gi deg samme svar: Skal du bli bedre, må du komme deg ut på treningsturer.

Behandleren er som en idrettstrener. Alt for mange psykiatriske pasienter tror at det er treneren som skal ut på løpetur for dem.

Jeg vet jeg har en god behandler, men da h*n sa det, følte jeg meg enda dårligere, for jeg var ikke forberedt på å høre det behandleren sa.

Jeg er helt enig i det du skrev,men jeg vet selv at det er jeg som må ut og trene..Men har ikke funnet motivasjonen til å gjøre det, enda..Uansett har du rett i at jeg må endre innstilling..får vel prøve det ..Vil ikke være en feiging heller.

Takk for svarene forresten ..:)

Annonse

Jeg vet jeg har en god behandler, men da h*n sa det, følte jeg meg enda dårligere, for jeg var ikke forberedt på å høre det behandleren sa.

Jeg er helt enig i det du skrev,men jeg vet selv at det er jeg som må ut og trene..Men har ikke funnet motivasjonen til å gjøre det, enda..Uansett har du rett i at jeg må endre innstilling..får vel prøve det ..Vil ikke være en feiging heller.

Takk for svarene forresten ..:)

Kanskje du bare må gjennomføre "treningen" i stedet for å lete etter motivasjon?

Jeg tror av og til at folk "bommer" når de venter på at de skal få lyst til å gjøre noe.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kanskje du bare må gjennomføre "treningen" i stedet for å lete etter motivasjon?

Jeg tror av og til at folk "bommer" når de venter på at de skal få lyst til å gjøre noe.

Der traff du spikeren på hodet.

Mange ting i livet må bare gjøres - motivert eller ikke!

Gjest Jente31

Der traff du spikeren på hodet.

Mange ting i livet må bare gjøres - motivert eller ikke!

Hei, ikke meningen å blande meg, men jeg har tenkt mye på dette med motivasjon i en behandlingsituasjon.

Hva om h*n forteller psykologen sin at h*n har mistet motivasjonen - er ikke dette noe de kan jobbe med også..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...