Gå til innhold

Er du organdonør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg ikke skal bli det. Ha et sånt kort i lommeboken. Jeg har jo ikke bruk for organene dersom jeg dauer.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• Åsemor

4

• tellus2000

4

• Gemini

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ER ikke organdonor nei, men har et kort i lommeboka hvor det står at jeg kan bli det når jeg er død. Mine nærmeste er veldig informert.

Gjest St. Klas
Skrevet

Jepp. Du bør også si det til alle som står deg nær, så de slipper å ta stilling til det hvis en lege en gang skulle spørre dem om dette. Ikke at det er aktuelt om du er registrert donor, selvsagt.

Skrevet

Nei,det har jeg ikke! Men jeg har ikke noe imot å gi bort organene om jeg dør! Jeg vil jo ikke få bruk for de mer da!

Men jeg er ikke sikker på hvordan man ordner det! Det har ikke funnets en organisert måte å gjøre det på her til lands. Eller er det det nå?

Skrevet

Jeg ER ikke organdonor nei, men har et kort i lommeboka hvor det står at jeg kan bli det når jeg er død. Mine nærmeste er veldig informert.

Hehe, nei du ER det forhåpentligvis ikke. Hva mener du med veldig informert?

Skrevet

Ja, jeg "har meldt meg" som organdonOr og har et slikt kort i lommeboka.

Skrevet

Nei,det har jeg ikke! Men jeg har ikke noe imot å gi bort organene om jeg dør! Jeg vil jo ikke få bruk for de mer da!

Men jeg er ikke sikker på hvordan man ordner det! Det har ikke funnets en organisert måte å gjøre det på her til lands. Eller er det det nå?

Det vet jeg faktisk ikke. Kanskje bare å gå en tur til legen?

Visste dere forresten at minner kan overføres med organer? Så et program om en som fikk lever(eller var det nyre) fra et drapsoffer, og i tillegg til å få mange nye personlighetstrekk kunne hun gjenoppleve drapsøyeblikket.

Skrevet

Jepp. Du bør også si det til alle som står deg nær, så de slipper å ta stilling til det hvis en lege en gang skulle spørre dem om dette. Ikke at det er aktuelt om du er registrert donor, selvsagt.

Det finnes ikke noe gyldig donor-register her i landet, så informasjon via et slikt kort i lommeboka (hvor det strengt tatt bare står navnene på ens pårørende, og er et signal om at man vil være organdonor). Og det at man underretter sine nærmeste pårørende er veldig viktig, slik at de slipper å ta stilling til dette hvis det skulle bli aktuelt å få et slikt spørsmål.

Angela1365380318
Skrevet

ja, på legekontor, apotek ol finner du kort der du registrerer deg som organdonor. Altså etter at du er død kan andre få organene dine. I Norge gis det brare organger fra levendes personoer fra søsken,foreldre, nær familie og i noen sær untak nære venner.

Du kan ha et kort i lommeboken der det står at du er donor, slik at familien slipper å velge midt i sorgen.

Skrevet

http://www.organdonasjon.no/default.asp?page=donorkort

Skriv ut dette kortet og ha det i lommeboka. Informer også dine nærmeste at du ønsker dette om det skulle bli aktuelt.

Skrevet

Hehe, nei du ER det forhåpentligvis ikke. Hva mener du med veldig informert?

At de er informert gang på gang. ;) En gang til i kveld. Og en påminnelse til gubben om at "jeg gir bort alle dine organer også altså, bare så du veit det!"

Man kan jo gjerne være organdonor mens man lever og, men det har ikke jeg lyst til.

Gjest St. Klas
Skrevet

Det finnes ikke noe gyldig donor-register her i landet, så informasjon via et slikt kort i lommeboka (hvor det strengt tatt bare står navnene på ens pårørende, og er et signal om at man vil være organdonor). Og det at man underretter sine nærmeste pårørende er veldig viktig, slik at de slipper å ta stilling til dette hvis det skulle bli aktuelt å få et slikt spørsmål.

Jada, masa. :P Feil ordbruk.

Skrevet

At de er informert gang på gang. ;) En gang til i kveld. Og en påminnelse til gubben om at "jeg gir bort alle dine organer også altså, bare så du veit det!"

Man kan jo gjerne være organdonor mens man lever og, men det har ikke jeg lyst til.

Og så sier de at romantikken er død.. ;-)

Skrevet

Og så sier de at romantikken er død.. ;-)

Vil du donere bort litt romantikk, kanskje? ;)

Skrevet

Mine nærmeste er informert om at alt som kan doneres bort, skal doneres bort hvis noe skulle skje.

Må være forferdelig vanskelig å miste av noen sine nærmeste og attpåtil stå igjen med det spørsmålet..

Skrevet

Jada, masa. :P Feil ordbruk.

Masa?

Jeg oppklarte noe som i beste fall var en misforståelse fra din side:

"Ikke at det er aktuelt om du er registrert donor, selvsagt."

Det er ikke noe selvsagt ved å være registrert donor, i og med at det ikke finnes noe sted å registrere seg som donor. Ergo er det alltid de pårørende som må ta stilling til om dine organer skal doneres. Men deres valg vil være enklere når de er kjent med ditt standpunkt.

Skrevet

Ja, har kort i lommeboka og har sagt fra til mine nærmeste at jeg skal til gjenbruk!

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke. Kanskje bare å gå en tur til legen?

Visste dere forresten at minner kan overføres med organer? Så et program om en som fikk lever(eller var det nyre) fra et drapsoffer, og i tillegg til å få mange nye personlighetstrekk kunne hun gjenoppleve drapsøyeblikket.

En dokumentar eller en dårlig tv-serie? ;)

Skrevet

Jeg har sagt i fra til ungene at de må gjerne bruke alt de kan fra meg. Jeg har ikke bruk for det den dagen jeg er dø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...