Gå til innhold

Hvorfor er psykiatrien så splittet?

Anbefalte innlegg

Gjest ..Serenity7777

I løpet av bare noen uker, har jeg fått vidt forskjellige diagnoser og forslag om vidt forskjellige behandlinger fra forskjellige psykiatere. Noen mener at jeg har en angstlidelse(OCD), mens de som kjenner meg bedre ofte flesker til med paranoid schizofreni diagnose. Før noen plutselig mener jeg er humørustabil, evnt schizoaffektiv, og så videre og videre. Samme var det før da jeg var schizotypal, noen behandlet meg som om jeg hadde nærpsykotisk schizofrenie, mens andre sa det er jo bare en personlighetstype.

Er det rart man blir forvirret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263426-hvorfor-er-psykiatrien-s%C3%A5-splittet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, desverre virker det som om ingen leger/psykiatere er enige med hverandre.

Går man til 5 forskjellige og spør om en uttalelse, så får man høyst sanslynlig 5 forskjellige svar også.

Eller diagnoser som i ditt tilfelle.

Mange som har opplevd det samme som deg.

Gjest Møllefrø

Kjeder meg i dag(syk og sengeliggende) og svarer derfor her også.

For noen dager siden leste jeg en uttalelse på nettet, av en anerkjent psykolog der han sa følgende:

Det er ikke alltid riktig å fortelle sannheten!

Altså det stikk motsatte av hva andre psykofixer sier.

Konklusjonen er at psykologer og psykiatere er like forskjellige som oss andre mennesker, og kan ha sine egne teorier.

De legger ofte vekt på sine personlige meninger og synsinger, går ikke alltid etter boka.

Men jeg lurer på hvordan man så enkelt kan sette en diagnose på et menneske om dets indre liv og opplevelsesverden. Alle psykologer,psykiatere og andre terapeuter er da også bare mennesker,de har sine ulike "briller" å se igjennom. Hvem avgjør da hva som er den "rette" diagnosen på en pasient,som også bla. blir journalført?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...