Gjest Aldri overvektig Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg bare har noen spørsmål. Jeg ser at folk trimmer og spiser mindre og går ned under en kilo i uka? Da er det noe som ikke stemmer. Hvis en som sier at hun spiser sjokolade hverdag osv. plutselig stopper med det, og begynner å spise sunnere, og i tillegg begynner å trimme, uten å gå ned mere enn noen 100 gram i uke, er det noen som lyver for seg selv å andre. Det er ikke mulig å unngå å gå ned i vekt. jeg tror det er mange her som synder. Det hjelper ikke å late som om en slanker seg, det må gjennomføres på alle plan. Det hjelper ikke å trimme litt, og spise mere. Hva spiser folk som aldri blir mette? Jeg er dritt lei alle unnskyldninger om hvordan en har blitt feit, eller hvorfor en ikke klarer å gå ned mere enn noen 1oo gram. Min vekt kan variere med flere kilo på en og samme dag, og jeg skjønner ikke helt hvordan folk er fornøyd med at de har gått ned 500 gram på en uke. Jeg er helt normal 180 cm høy og 67 kilo. Jeg trener alltid 3 ganger i uken, og spiser meg god å mett til alle måltider. Ett glass rødvin drikker jeg nesten hver kveld. Jeg blir ikke tynnere av å trene, men fast i "fisken", og i god form, noe ungene og gubben drar nytte av. Ett godt råd til alle, er å komme seg ut av godstolen, da får en ikke tid til å spise hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dette må da være et køddeinnlegg??!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dette må da være et køddeinnlegg??!! Jeg tenkte det samme. For det får da være måte på selvgod uvitenhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest appel_sina Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Tror mange overvektige av og til lurer seg selv spessielt i forbindelse med trening. For at man skal øke kondisen og forbrenne kalorier må man trene ved en viss intensitet Jeg ser plenty av de på treningsstudio som rusler rundt og prater med venninen sin mens de sitter på ergometersykkelen. De svetter ikke en dråpe og de får ikke resultater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Du vet nok ikke hva du snakker om, og det er jo ikke rart siden du aldri har vært overvektig. Det er sikkert noen som slurver, men vektnedgang er ikke riktig så mye matematikk som du vil ha det til. Jeg gikk ned mange kilo for noen år siden, men selv om jeg var like flink to uker på rad, gikk jeg sjelden ned det samme fra en uke til en annen. Gikk jeg ned mye en uke, gikk jeg omtrent alltid mindre ned neste uke. Jeg var stort sett temmelig flink, men vekttapet gikk virkelig i bølger. For eksempel satt kiloene skikkelig fast hver gang jeg nådde et vektplatå (der jeg hadde stått stille på vei opp). Og jeg la på meg ganske mye da jeg begynte å trene - henger naturligvis sammen med at muskler veier mer enn fett, og at kroppen holder på vannet i begynnelsen, men det var like demotiverende for det. I tillegg var det alle syklus-relaterte forskjeller. Gikk opp før mensen, og hadde i tillegg grusom apetitt i ukene før. Uansett om jeg kjente til årsaken, så var det også vansjelig å takle. Jeg slanket meg totalt 35 kilo, og har holdt vekten siden. Men det er en evig kamp, og hadde jeg spist så mye som du sier du spiser, så hadde jeg gått opp i vekt nå. Det hjelper heller ikke å kutte sjokoladen hver dag dersom man likevel ikke kommer et stykke under det man forbrenner. Man slutter kanskje å legge på seg, men man går ikke nødvendigvis ned. For å oppnå en kilos vekttap i uken, må man spise 7000 kcal mindre enn man forbrenner i løpet av uken. (Og dette er bare teori, og tar ikke hensyn til praksis som jeg nevner over). Dersom man trenger 1800 kcal om dagen, noe som er relativt vanlig for en kvinne, må man senke inntaket til 800 kcal pr dag for å gå ned en kilo ( men man skal ikke under 1000 pr dag, for da synker forbrenningen). Eller man kan øke aktiviteten for å forbrenne mer. Men likevel: En vanlig sjokolade inneholder ca 350 kcal. Hvis man kutter den, tilsvarer det likevel bare 2450 kcal mindre i uken. Om man trener en time hver dag i tillegg, og dermed forbrenner 400 kcal hver dag, så blir det likevel for lite til å oppnå et vekttap på 1 kilo per uke. (400 + 350 = 750 kcal mindre pr dag, og 5250 kcal i uken, altså mindre enn en kilo.) I tillegg kommer det faktum at mange spiser sjokolade i tillegg til 1800 kcal i vanlig mat. Det betyr at de i tillegg til å kutte sjokoladen må kutte annen mat + øke forbrenning slik at netto - kcaloriunderskudd pr. dag blir 1000 kcal. Det betyr feks 2,5 timers trening hver dag - hvem har tid til det? Også ser du glatt bort i fra kroppens forsvarsmekanismer. Når man forbruker mer kcal. enn man tar inn, oppfatter kroppen det som sultkatastrofe, og setter seg selv i kriseberedskap. Det blir vanskeligere å gå ned, og kroppen prøver alt den kan å få deg til å legge på det igjen. På toppen kommer naturligvis alle de psykiske årsakene til at folk blir overvektige. Tør påstå at det er den viktigste årsaken til at folk ikke klarer å gå ned i vekt. Jeg sier ikke at det er umulig. Jeg har som sagt klart det selv. Men det krever en kjempeinnsats - det er det vanskeligste jeg noen gang har gjort. Slike 0-forståelse innlegg fra deg hjelper neppe noe særlig på de som strever. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musli Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Tror mange overvektige av og til lurer seg selv spessielt i forbindelse med trening. For at man skal øke kondisen og forbrenne kalorier må man trene ved en viss intensitet Jeg ser plenty av de på treningsstudio som rusler rundt og prater med venninen sin mens de sitter på ergometersykkelen. De svetter ikke en dråpe og de får ikke resultater. Helt enig.. Man får best trening når man trener noe som gir høy puls.. Det sa treneren når jeg spurte han. Da sa han at det var det samme hvilket kondisjonsapparat jeg brukte SÅ LENGE det var noe som gav meg høy puls=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Årsaken til at din vekt varierer flere kilo på en dag har forresten ikke noe med å bli slankere å gjøre. Det har bare med matinntaket i øyeblikket. Vei deg, drikk en liter vann, og vei deg igjen. Da har du gått opp en kilo. Når vi snakker om vekttap på 500 gram pr uke, så er det faktisk det som anbefales av legene. Men veiingen skal da skj til samme tid, og etter samme mengde matinntak som forrige gang man veide seg. Da kan man måle vekttapet. Det du måler, er bare hva du har spist og innholdet i magesekken. Men du har ikke peiling, som jeg sa i forrige innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Helt enig.. Man får best trening når man trener noe som gir høy puls.. Det sa treneren når jeg spurte han. Da sa han at det var det samme hvilket kondisjonsapparat jeg brukte SÅ LENGE det var noe som gav meg høy puls=) Ikke når det gjelder vekttap. Best vekttap får man når man trener på moderat intensitet, med ca 120 pulsslag i minuttet. Jeg har gått ned 35 kilo under vitenskapelig veiledning, så dette vet jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aldri overvektig Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Du vet nok ikke hva du snakker om, og det er jo ikke rart siden du aldri har vært overvektig. Det er sikkert noen som slurver, men vektnedgang er ikke riktig så mye matematikk som du vil ha det til. Jeg gikk ned mange kilo for noen år siden, men selv om jeg var like flink to uker på rad, gikk jeg sjelden ned det samme fra en uke til en annen. Gikk jeg ned mye en uke, gikk jeg omtrent alltid mindre ned neste uke. Jeg var stort sett temmelig flink, men vekttapet gikk virkelig i bølger. For eksempel satt kiloene skikkelig fast hver gang jeg nådde et vektplatå (der jeg hadde stått stille på vei opp). Og jeg la på meg ganske mye da jeg begynte å trene - henger naturligvis sammen med at muskler veier mer enn fett, og at kroppen holder på vannet i begynnelsen, men det var like demotiverende for det. I tillegg var det alle syklus-relaterte forskjeller. Gikk opp før mensen, og hadde i tillegg grusom apetitt i ukene før. Uansett om jeg kjente til årsaken, så var det også vansjelig å takle. Jeg slanket meg totalt 35 kilo, og har holdt vekten siden. Men det er en evig kamp, og hadde jeg spist så mye som du sier du spiser, så hadde jeg gått opp i vekt nå. Det hjelper heller ikke å kutte sjokoladen hver dag dersom man likevel ikke kommer et stykke under det man forbrenner. Man slutter kanskje å legge på seg, men man går ikke nødvendigvis ned. For å oppnå en kilos vekttap i uken, må man spise 7000 kcal mindre enn man forbrenner i løpet av uken. (Og dette er bare teori, og tar ikke hensyn til praksis som jeg nevner over). Dersom man trenger 1800 kcal om dagen, noe som er relativt vanlig for en kvinne, må man senke inntaket til 800 kcal pr dag for å gå ned en kilo ( men man skal ikke under 1000 pr dag, for da synker forbrenningen). Eller man kan øke aktiviteten for å forbrenne mer. Men likevel: En vanlig sjokolade inneholder ca 350 kcal. Hvis man kutter den, tilsvarer det likevel bare 2450 kcal mindre i uken. Om man trener en time hver dag i tillegg, og dermed forbrenner 400 kcal hver dag, så blir det likevel for lite til å oppnå et vekttap på 1 kilo per uke. (400 + 350 = 750 kcal mindre pr dag, og 5250 kcal i uken, altså mindre enn en kilo.) I tillegg kommer det faktum at mange spiser sjokolade i tillegg til 1800 kcal i vanlig mat. Det betyr at de i tillegg til å kutte sjokoladen må kutte annen mat + øke forbrenning slik at netto - kcaloriunderskudd pr. dag blir 1000 kcal. Det betyr feks 2,5 timers trening hver dag - hvem har tid til det? Også ser du glatt bort i fra kroppens forsvarsmekanismer. Når man forbruker mer kcal. enn man tar inn, oppfatter kroppen det som sultkatastrofe, og setter seg selv i kriseberedskap. Det blir vanskeligere å gå ned, og kroppen prøver alt den kan å få deg til å legge på det igjen. På toppen kommer naturligvis alle de psykiske årsakene til at folk blir overvektige. Tør påstå at det er den viktigste årsaken til at folk ikke klarer å gå ned i vekt. Jeg sier ikke at det er umulig. Jeg har som sagt klart det selv. Men det krever en kjempeinnsats - det er det vanskeligste jeg noen gang har gjort. Slike 0-forståelse innlegg fra deg hjelper neppe noe særlig på de som strever. Jeg har aldri bedt om forståelse. Jeg kan ikke barebegripe at det kan være så sinnsykt vanskelig å gå ned i vekt. Folk har 10 000 unnskyldninger for å la være, og 10 000 forklaringer på hvorfor de ikke får det til. Alle som er overvektige har jo minnst en sykdom eller flere som de skylder på. Spis mindre og beveg dere mer.Detter er ikke ett "tullle innlegg". Hvorfor i allverden skal jeg synes synd på, og føle med de som er overvektige?. det er mange det er synd på, jeg går ikke rundt å tenker på hvem som har det verre enn andre osv. Alle mennesker har slitt å slite med, enten det er vekt, økonomi, jobb, fam. osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg har aldri bedt om forståelse. Jeg kan ikke barebegripe at det kan være så sinnsykt vanskelig å gå ned i vekt. Folk har 10 000 unnskyldninger for å la være, og 10 000 forklaringer på hvorfor de ikke får det til. Alle som er overvektige har jo minnst en sykdom eller flere som de skylder på. Spis mindre og beveg dere mer.Detter er ikke ett "tullle innlegg". Hvorfor i allverden skal jeg synes synd på, og føle med de som er overvektige?. det er mange det er synd på, jeg går ikke rundt å tenker på hvem som har det verre enn andre osv. Alle mennesker har slitt å slite med, enten det er vekt, økonomi, jobb, fam. osv. Regnestykket mitt burde forklart deg at det faktisk ER så vanskelig å gå ned i vekt. Skjønte du det ikke? Og forskjeller i forbrenning tar du heller ikke hensyn til. Hadde jeg drukket vin hver dag hadde jeg som sagt lagt på meg. Det gjør av en eller annen grunn ikke du. Jeg skulle gjerne drukket vin hver kveld jeg, men det kan jeg altså ikke. Tror du forresten folk ønsker å gjennomgå fedmeoperasjoner med alle de bivirkningene det innebærer hvis de fant noen annen mulighet? Inngrepet innebærer faktisk også en temmelig stor risiko. Og tror du helse-eksperter hadde giddet å stille på tv hver kveld hvis det egentlig var "kjempelett" å gå ned i vekt? Og de egentlig visste hva som skulle til? Hva hadde det da vært å diskutere? Neida, du trenger ikke synes synd på folk. Men kanskje utvikle evnen til empati en smule. Det kunne sikkert folk du bryr deg om nytt godt av. Og du kunne jo holde deg og din manglende forståelse unna forum som er til for folk som trenger støtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musli Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Ikke når det gjelder vekttap. Best vekttap får man når man trener på moderat intensitet, med ca 120 pulsslag i minuttet. Jeg har gått ned 35 kilo under vitenskapelig veiledning, så dette vet jeg. Var egentlig det jeg mente.. Man skal kjenne litt puls liksom... mente ikke kjempe høy.. Går ikke noe særlig ned i vekt når man ikke kjenner at man trener:P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosen Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Regnestykket mitt burde forklart deg at det faktisk ER så vanskelig å gå ned i vekt. Skjønte du det ikke? Og forskjeller i forbrenning tar du heller ikke hensyn til. Hadde jeg drukket vin hver dag hadde jeg som sagt lagt på meg. Det gjør av en eller annen grunn ikke du. Jeg skulle gjerne drukket vin hver kveld jeg, men det kan jeg altså ikke. Tror du forresten folk ønsker å gjennomgå fedmeoperasjoner med alle de bivirkningene det innebærer hvis de fant noen annen mulighet? Inngrepet innebærer faktisk også en temmelig stor risiko. Og tror du helse-eksperter hadde giddet å stille på tv hver kveld hvis det egentlig var "kjempelett" å gå ned i vekt? Og de egentlig visste hva som skulle til? Hva hadde det da vært å diskutere? Neida, du trenger ikke synes synd på folk. Men kanskje utvikle evnen til empati en smule. Det kunne sikkert folk du bryr deg om nytt godt av. Og du kunne jo holde deg og din manglende forståelse unna forum som er til for folk som trenger støtte. Empati har jeg, og mine nærmeste nyter faktisk godt av det. Jeg bare har ikke empati for folk som setter seg ned i godstolen for å overspise hver eneste dag, og så skylde på alt og alle hvor vanskelig det er å gå ned i vekt. 2+2 = 4 , og blir ikke plutselig til 5. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Empati har jeg, og mine nærmeste nyter faktisk godt av det. Jeg bare har ikke empati for folk som setter seg ned i godstolen for å overspise hver eneste dag, og så skylde på alt og alle hvor vanskelig det er å gå ned i vekt. 2+2 = 4 , og blir ikke plutselig til 5. "Jeg bare har ikke empati for folk som setter seg ned i godstolen for å overspise hver eneste dag, og så skylde på alt og alle hvor vanskelig det er å gå ned i vekt. 2+2 = 4 , og blir ikke plutselig til 5. " Når det gjelder vektnedgang, så blir faktisk 2+2 til 5 i perioder. Ikke hele tiden, men av og til - og da gjelder det å beholde motivasjonen de ukene som er sånn. Man går ikke ned i vekt når man slutter å overspise. Da slutter man ofte å gå opp i vekt, men man går ikke ned. Krever kraftigere lut til for å gå ned, men det skjønner du tydeligvis ikke noe av. Jeg betviler nok fremdeles evnen din til empati. Hvis de hadde vært godt utviklet, ville du sannsynligvis skjønt at det kan være grunner til at man setter seg i godstolen og overspiser, og at man ikke gjør det fordi det er "gøy". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Empati har jeg, og mine nærmeste nyter faktisk godt av det. Jeg bare har ikke empati for folk som setter seg ned i godstolen for å overspise hver eneste dag, og så skylde på alt og alle hvor vanskelig det er å gå ned i vekt. 2+2 = 4 , og blir ikke plutselig til 5. Oops. der glemte du å skifte nick. Mange overvektige ville hatt et langt bedre liv, til tross for vektproblemene, hvis de hadde sluppet folks fordømmelse og forutinntatt-het. Tenk litt på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Var egentlig det jeg mente.. Man skal kjenne litt puls liksom... mente ikke kjempe høy.. Går ikke noe særlig ned i vekt når man ikke kjenner at man trener:P Da er vi nok enige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musli Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Da er vi nok enige. Jepp=)Ting kan lett misforstås! GOD HELG=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jepp=)Ting kan lett misforstås! GOD HELG=) God helg til deg også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Et troll, enten på den ene eller på den andre måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg har aldri bedt om forståelse. Jeg kan ikke barebegripe at det kan være så sinnsykt vanskelig å gå ned i vekt. Folk har 10 000 unnskyldninger for å la være, og 10 000 forklaringer på hvorfor de ikke får det til. Alle som er overvektige har jo minnst en sykdom eller flere som de skylder på. Spis mindre og beveg dere mer.Detter er ikke ett "tullle innlegg". Hvorfor i allverden skal jeg synes synd på, og føle med de som er overvektige?. det er mange det er synd på, jeg går ikke rundt å tenker på hvem som har det verre enn andre osv. Alle mennesker har slitt å slite med, enten det er vekt, økonomi, jobb, fam. osv. Det spiller ingne rolle hvorvidt du har medfølelse med de som strever med overvekt eller ikke. Poenget er at du avslører dårlig kunnskap om emnet. Og man trenger ikke selv å være eller å ha vært overvektig for å vite noe om dette. Det holder lenge å være rimelig orientert og å følge med. Og det er to viktige poenger du ser bort fra: 1. Vektnedgang er ikke bare matematikk, dvs. å forbruke flere kalorier enn man inntar. Arv og individuelle forskjeller spiller også inn. Og det er et faktum at noen gjør alt riktig og likevel ikke går ned. 2. Det er ikke tilrådelig å gå for fort ned. Den største utfordringen er ikke å gå ned, men å bli der. All endring av kosthold og mosjon må bli varig, ellers vil man sprette opp igjen. Glem alt om lynkurer, de funker mot sin hensikt i lengden. Med andre ord: Går man for fort ned, vil man lett gå opp igjen, og dessverre ofte til en høyere vekt enn utgangspunktet. Bak de aller fleste tilfeller av overvekt ligger en historie med flere mislykkede slankekurer - eller rettere sagt: de har klart å gå ned, men har senere gått opp igjen. Så mens du reagerer på at folk går så lite ned, reagerer jeg på at det er en konkurranse om å gå ned mest mulig på en uke her på DOL. Det hadde vært bedre å framheve en uke med riktig kost, allsidig trening og et speilbilde som gir grunn til optimisme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Det må være godt for deg å sette deg på din høye hest og slippe å ha forståelse for at andre ikke er som deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.