Gå til innhold

Ned i vekt!

Gjest Aldri overvektig

Anbefalte innlegg

Gjest milliee

Jeg har aldri bedt om forståelse. Jeg kan ikke barebegripe at det kan være så sinnsykt vanskelig å gå ned i vekt. Folk har 10 000 unnskyldninger for å la være, og 10 000 forklaringer på hvorfor de ikke får det til.

Alle som er overvektige har jo minnst en sykdom eller flere som de skylder på. Spis mindre og beveg dere mer.Detter er ikke ett "tullle innlegg". Hvorfor i allverden skal jeg synes synd på, og føle med de som er overvektige?. det er mange det er synd på, jeg går ikke rundt å tenker på hvem som har det verre enn andre osv. Alle mennesker har slitt å slite med, enten det er vekt, økonomi, jobb, fam. osv.

http://www.kvinnelegen.no/wip4/detail.epl?id=14501&cat=737

http://www.stoffskifte.org/thyro/symp.htm

En god del har jo faktisk sykdommer som kan gi stor vektøkning, og samtidig gjør det mye vanskeligere å gå ned i vekt.

Jeg har vært skikkelig tjukk og feit selv jeg, og for meg personlig var det lett å gå ned i vekt igjen :-)

En stor del av grunnen til det er at jeg kunne slutte på medisinene som gjorde meg tjukk i utgangspunktet. Ikke alle er så heldige? Fordi om det ikk var noe problem for meg å gå ned i vekt igjen, så greier jeg ha empati nok til å se at det ikke er like lett for alle andre gitt...

Jeg er også vant til å være aktiv gjennom mitt liv, så å hoppe tilbake til treningsstudio 5 ganger i uken og brenne av meg fett var intet problem. Har empati nok til å se at ikke alle har så lett for det, de er ikke vant til det, folk har forskjellige gener, venninna mi eier ikke koordinasjon så å være med på aerobic og step timer er kjempevanskelig for henne, hun får ikke utbytte av det. Og ikke er jeg utsatt for traumer og seksuelle overgrep også, noe hun har, slik at det er psykiske årsaker til at alt ikke går på skinner for henne når det gjelder mat og angst og vise seg offentlig og lindre indre uro osv.

Jeg blir like imponert hver gang over hvor vanskelig enkelte mennesker har for å se ting fra flere sider...

Om noen skylder på en sykdom, kanskje de faktisk har en sykdom.

Og jeg skjønner godt hvor vanskelig det er for noen å spise mindre og sunnere om de av natur har et helt enormt sug etter mat og godteri, noe jeg selv hadde da jeg brukte medisinen. Hadde aldri greid å spise mindre om jeg hadde hatt et slik sug fortsatt. Folk har forskjellig hjernekjemi.

Venninna mi har tatt gastric bypass hun, hun var alltid tynn, men med graviditetene la hu på seg masse som satt spikret fast! Men hun klaget ikke hun, hadde det fint hun :-) Men når hun la på seg enda mer og du først har blitt så stor, er sjansen for skader mye større når du trener og hun endte med at hun knapt kunne gå en peride pga noe under føttene.

Nå som hun har fått denne operasjon og rett og slett er tvunget fysisk til å spise bittesmå mange måltider daglig og blir kvalm og spyr om det er fett i maten etc så går hun ned, så for henne var det det riktige!:) Ting KAN balle på seg som bare det og du står i en helt annen situasjon enn du har gjort før. Greit hun var stor, men hun var fornøyd likevel, men etter en voldtekt ble hun sittende inne og spise en lang periode. Sosial angst, turte ikke gå ut eller noe, bestiller mat på døra. Hun prøvde ta livet av seg og er et under at hun overlevde.

Så fint for henne at hun ble bedre, fikk operasjonen... Og nå som hun først har gått ned mange titalls kilo er også helsen slik at hun kan være fysisk aktiv og enda

lettere å gå ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym på det

Det er faktisk vanskelig å gå ned i vekt for noen.

Medisinbruk kan gjøre det vanskelig.

Sykdom kan også gjøre at man ikke kan trene ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sunt. Veldig sunt. Men jeg trimmer ikke, og det er jeg helt ærlig på. Jeg gidder rett og slett ikke, og det er dumt.

Klart jeg hadde gått ned hvis jeg hadde trimmet! Naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Jeg tror på de menneskene som sier at de spiser sunt, trimmer og likevell ikke fgår ned i vekt jeg. Stress er en faktor som hindrer nedgang i vekt f. eks. Deprisjon og andre psykiske lidelser og medikamenter mot disse kan også hindre nedgang i vekt, vanlig astma medisin nok en årsak.

Viktigst av allt tor jeg ikevell, at slik vårt kosthold er lagt opp i dga, er energimengde større enn energiforbruk, ergo tror jeg det skal litt til for å gå ned i vekt. (Spess for de med en eller annen for for tillegsvanske f. eks en av de ovenstående?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Jeg har aldri bedt om forståelse. Jeg kan ikke barebegripe at det kan være så sinnsykt vanskelig å gå ned i vekt. Folk har 10 000 unnskyldninger for å la være, og 10 000 forklaringer på hvorfor de ikke får det til.

Alle som er overvektige har jo minnst en sykdom eller flere som de skylder på. Spis mindre og beveg dere mer.Detter er ikke ett "tullle innlegg". Hvorfor i allverden skal jeg synes synd på, og føle med de som er overvektige?. det er mange det er synd på, jeg går ikke rundt å tenker på hvem som har det verre enn andre osv. Alle mennesker har slitt å slite med, enten det er vekt, økonomi, jobb, fam. osv.

Litt morsomt. Jeg hadde en venninne en gang som studerte idrett. I lpet av et år la hun på seg nærmere ti kilo, men målene om magen, bryst og lår var tilsvarende likt utgangspunktet. Å slake seg dreier ikke alltid om å gå ned i vekt- men kanskje å øke muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Vet hva jeg snakker om

Hvis du aldri har vært overvektig så kan du heller ikke uttale deg. Da skjønner du heller ikke hvor vanskelig det faktisk det er å gå ned i vekt. Det er ikke vanskelig å holde på den vekta man har når man aldri har gått opp i vekt. Det som er vanskelig er å gå ned i vekt for så å holde seg der. Kroppen vil alltid prøve å komme seg opp igjen den høyeste vekta man har og man er nødt til å hele tiden ta mindre mat enn det man egentlig vil.

Selvsagt synd at man legger på seg og det er viktig å passe seg før man går opp i vekt. Det er absoulutt det enkleste. Men mange faktorer kan føre til at man legger på seg. Du hadde kanskje hatt den positive effekten med å legge på deg slik at du ble et litt bedre menneske uten slik fordømmelse av overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aldri overvektig

Hvis du aldri har vært overvektig så kan du heller ikke uttale deg. Da skjønner du heller ikke hvor vanskelig det faktisk det er å gå ned i vekt. Det er ikke vanskelig å holde på den vekta man har når man aldri har gått opp i vekt. Det som er vanskelig er å gå ned i vekt for så å holde seg der. Kroppen vil alltid prøve å komme seg opp igjen den høyeste vekta man har og man er nødt til å hele tiden ta mindre mat enn det man egentlig vil.

Selvsagt synd at man legger på seg og det er viktig å passe seg før man går opp i vekt. Det er absoulutt det enkleste. Men mange faktorer kan føre til at man legger på seg. Du hadde kanskje hatt den positive effekten med å legge på deg slik at du ble et litt bedre menneske uten slik fordømmelse av overvektige.

Ærlig talt, så tror jeg ikke at jeg blir et bedre menneske av å være overvektig!

Mange mennesker har fint klart å gå ned i vekt, uten de helt store problemene. Alt en ønsker å gjøre i livet kommer ikke " gratis ". Det gjelder utdannelse, jobb, privatliv, barn osv. Alt en ønsker seg, må en jobbe for, og noe er enklere enn annet. Ønsker du for alt i verden å gå ned i vekt, så klarer også du det. Uansett om det for deg ikke er lett, jeg har faktisk forståelse for at det for noen mennesker er det svært vanskelig, om nesten umulig å gå ned i vekt. Likevel er dette ett mindretall.Lykke til. Du får det nok til du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vet hva jeg snakker om

Ærlig talt, så tror jeg ikke at jeg blir et bedre menneske av å være overvektig!

Mange mennesker har fint klart å gå ned i vekt, uten de helt store problemene. Alt en ønsker å gjøre i livet kommer ikke " gratis ". Det gjelder utdannelse, jobb, privatliv, barn osv. Alt en ønsker seg, må en jobbe for, og noe er enklere enn annet. Ønsker du for alt i verden å gå ned i vekt, så klarer også du det. Uansett om det for deg ikke er lett, jeg har faktisk forståelse for at det for noen mennesker er det svært vanskelig, om nesten umulig å gå ned i vekt. Likevel er dette ett mindretall.Lykke til. Du får det nok til du også.

Skulle bare ønske du selv kunne oppleve hvor vanskelig det kan være for da ville du aldri vært så krass. Du kan få andre til å føle seg som et null. . Man bør ikke gå ut å dømme andre før man vet hva man snakker om. Utrolig provoserende med personer som deg. Men man får jo bare tenke at de skjønner ikke bedre stakkar.

Jeg har vært overvektig en gang selv. Er nå tynn. Det har absolutt ikke vært enkelt, så jeg vet at jeg kommer aldri til å kritisere de som ikke klarer det. Selv hadde jeg ikke så mange kg. over. Hadde kanskje ikke klart det om jeg hadde vært veldig overvektig. deprimert i slankeperioden, Mange er fullstendig avhengige av sukker. Det kan likestilles både med narkomani og alkoholisme.Går du ut med samme moralpreken til de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...